شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۰۵۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات کشاورزی ایران در سلیمانیه طرفداران زیادی دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ظرفیت‌های زیادی برای صادرات محصولات سالم و باکیفیت کشاورزی از استان کرمانشاه به سلیمانه عراق وجود دارد.

دکتر خسرو شهبازی در نشست با هیئت کشاورزی سلیمانیه عراق در محل سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: کرمانشاه از دیر باز مهد کشاورزی بوده و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: طی سال‌های اخیر استان کرمانشاه توانسته تولید محصولات کشاورزی خود را افزایش داده و صادرات محصولاتش را نیز به رقم قابل توجهی برساند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف کشاورزی توسعه یافته، گفت: وجود بیش از هفت هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی و امکانات فنی فراوان در استان کرمانشاه این قابلیت را جهت همکاری این استان جهت ارائه خدمات فنی و مهندسی به استان سلیمانیه عراق فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: کرمانشاه در بخش شیلات پیشرو بوده و حائز رتبه‌های برتر و جایگاه مناسبی در کشور هستیم و می‌توانیم در عرصه صادرات محصولات شیلاتی با سلیمانیه عراق همکاری بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر حفظ منابع آب و خاک تاکید و ابراز امیدواری کرد با توانمندیهای فنی و منابع انسانی متخصص در استان کرمانشاه همکاری‌های خوبی بین کرمانشاه و سلیمانیه جهت حفاظت از این منابع مهم صورت گیرد.

شهبازی با اشاره به تولید بیش از چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در استان کرمانشاه تصریح کرد: حجم قابل توجهی از تولیدات کشاورزی کرمانشاه فراتر از نیاز مردم استان بوده و در زمینه گوشت مرغ، دام سنگین و سبک، نخود، غلات، محصولات شیلاتی، گل و محصولات گلخانه ای، تولیدات باغی، میوه و... ظرفیتهای زیادی برای صادرات محصولات سالم و باکیفیت از استان کرمانشاه به سلیمانه وجود داشته و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

شاداو مدیرکل کشاورزی سلیمانیه عراق نیز با ابراز خرسندی از سفر به استان کرمانشاه گفت: کشاورزی استان کرمانشاه بسیار خوب و پیشرفته بوده و در سال‌های اخیر که به این استان سفر کرده‌ایم همواره این روند روبه رشد را مشاهده کرده وهمچنان ادامه دارد.

وی هدف از سفر به استان کرمانشاه را آشنایی بیشتر با تولیدات بخش کشاورزی این استان اعلام کرد و افزود: قصد داریم با بررسی محصولات کشاورزی استان کرمانشاه همکاری‌های خود را با این استان جهت خرید محصولات کشاورزی گسترش دهیم.

شاداو وضعیت کشاورزی سلیمانیه عراق را قابل مقایسه با کشاورزی کرمانشاه ندانست و تصریح کرد: کشاورزی کرمانشاه پیشرو بوده، ولی سلیمانیه عراق از رشد خوبی برخوردار نبوده است.

مدیرکل کشاورزی استان سلیمانیه عراق دلیل عقب ماندگی وضعیت کشاورزی سلیمانیه را جنگ، ویرانی و کشتار مردم کردنشین به دست صدام و وجود محدودیت در اراضی کشاورزی آن استان بیان کرد.

شاداو با اشاره به اینکه وضیت کشاورزی سلیمانیه در سنوات گذشته بالا و پایین زیادی داشته، یادآور شد: به علت سیاست‌های غلط، نبود توسعه و عدم توجه به زیر ساختها سلیمانیه جایگاه مناسبی در بخش کشاورزی ندارد.

وی ایران را یکی از قدرت‌های برتر کشاورزی منطقه در بین کشورهای اطراف عراق برشمرد و گفت: غیر از ایران در اطراف ما سوریه و ترکیه هم از جمله فرصت‌های ما برای خرید در بخش کشاورزی است، اما به دلیل هم مرزی، فرهنگ مشترک و علقه های دینی مشترک عزم داریم همکاری خود را با استان کرمانشاه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سلیمانیه هم کمبود منابع آبی دارد، افزود: به علت عدم توانایی در مهار آبهای سطحی، بخش عظیمی از آب سلیمانیه به مناطق دیگر وارد شده و از دسترس خارج می‌گردد.

مدیرکل کشاورزی سلیمانیه عراق نیروی متخصص را در شکوفایی بخش کشاورزی موثر دانست و خاطرنشان کرد: خواستار انتقال دانش کشاورزی بین دو استان کرمانشاه و سلیمانیه هستیم و از هرگونه همکاری در این بخش استقبال می‌کنیم.

شاداو یادآور شد: محصولات کشاورزی ایران در سلیمانیه طرفداران زیادی داشته و واردات محصولات کشاورزی از استان کرمانشاه از جمله اولویت‌های ما است.

وی تولیدات بخش شیلات استان کرمانشاه را بسیار مناسب و رضایت بخش دانست و تصریح کرد: تولیدات شیلات کرمانشاه از سلیمانیه عراق پیشروتر بوده و قابل مقایسه نیست.

پس از این دیدار، هیئت اعزامی استان سلیمانیه عراق از صنایع فرآوری بخش کشاورزی، کشتارگاه‌های دامی، صنایع تبدیلی، گلخانه‌ها و محصولات باغبانی استان بازدید کرده و با محصولات کشاورزی کرمانشاه جهت صادرات به عراق آشنا شدند.

 

ایسنا

(شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها