یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۰۲۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
در سومین نشست صبحانه کاری انجمن غذایی با حضور مدیران استانی مطرح شد:

کارخانجات آرد استان نیز در معرض تعطیلی قرار دارند

رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران در سومین نشست صبحانه کاری در سال 94 که صبح امروز در سالن اجتماعات خانه صنعت، معدن وتجارت برگزار شد اظهار داشت: انجمن هم بدنبال منافع سازمانهای دولتی بعنوان یک تشکل بوده و در جهت پیاده سازی سیاستهای دولت حرکت می کند و هم مدافع منافع اعضا خود می باشد و در تلاش هست تا در راستای رسالتی که بر عهده انجمن نهاده شده، عمل کند.

دکتر اسماعیل خاتمی مقدم به چهار بخش اصلی انجمن صنایع غذایی استان شامل لبنی، آردی، گوشتی و روغنی اشاره کرد و گفت: 18 کارخانه آرد در استان داریم و برای بررسی و حل و فصل مشکلات و معضلات این واحدها و تجزیه و تحلیل ظرفیتها و توانمندیهای کارخانجات آرد استان نشست امروز را ترتیب دادیم. وی با بیان اینکه در دوران پسا تحریم بدنبال بهره برداری از فرصتها بوده والبته به افقهای پیش رو چشم دوخته ایم و امید بسته ایم. رییس انجمن صنایع غذایی افزود؛ گرچه به دولت چندان دل نبسته ایم اما منافع کلان ملی واحدها را پیگیری می کنیم خاتمی مقدم اعلام داشت؛ تنها 45 درصد ظرفیت واحدهای آردی فعال می باشد که برای رفع این معضل نیاز به افزایش تقاضا می باشد و بهمین دلیل لازم است که بیشتر به فکر صادرات باشیم که انتظار هم می رود دولت در این ارتباط با بازنگری سیاستها بدنبال برنامه های جدید صادراتی باشد. وی در بخش دیگری از مطالب خود به برخی نقاط ضعف در بخش صنایع آردی استان اشاره کرد و گفت؛ انتظا رداریم سیستم مدیریتی واحدهای آردی استان دچار تغییرات شود و همچنین سیتم مالی این واحد بروزرسانی شوند و به حوزه کارشناسی و تخصصی توجه لازم صورت گیرد، گرچه ضعف های مدیریتی کارخانجات آرد بیشتر به نوع نگاه و رابطه سازمانهای ذیربط نسبت به این گونه واحدها بر می گردد نامبرده خواستار بازنگری در تعرفه واردات شد.

سپس ایوب خانی رییس انجمن صنفی کارخانجات آرد مازندران ابراز داشت طی سه سال گذشته فقط 20 تومان به کارمزد کارخانجات آرد اضافه شده است و این در حالی است که هزینه ها افزایش آنچنانی داشته است. در این وضعیت انتظار داریم مسئولین بویژه مدیران استانی به ما کمک کنند و انصاف نیست این واحدها به درد سایر کارخانجات استان دچار شوند. خانی بیان داشت؛ در حال حاضر شرکتهای آرد استان حدود 700 نیروی کار مستقیم دارند و صدها نفر اشتغال غیرمستقیم نیز از این طریق روزی می خورند. وی خواستار قیمت گذاری مناسب فروش سبوس، آزادسازی 20 درصد و جلوگیری از قاچاق آرد به استان شد.

در ادامه قدرت ا... رضایی دبیر اجرایی انجمن صنفی کارخانجات آرد استان مشکل اصلی را کارمزد تعیین شده از سوی دولت اعلام کرد رضایی افزود؛ در پی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه اقدامات خوبی انجام گرفت اما بعد از مدتی برنامه ها و مصوبات به فراموشی سپرده شد و متاسفانه همان سیستم قدیمی و حواله ای همچنان برقرار شد و استمرار یافت و بااینکه در قوانین ضوابط قیمت گذاری لحاظ شده است اما کارمزد را با حداقل تغییرات نگه داشته اند. دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد به صراحت اعلام داشت صاحبان این کارخانجات بخاطر حاشیه سود پایین و نبود تسهیلات ارزان قیمت، توان بازسازی و نوسازی ندارند وی به سایر چالشها و موانع اشاره و عنوان کرد؛ ادارات مالیاتی کم کم دارند سر تولید را می برند و با بهانه های مختلف مالیات واحدها را علی الرأس مبدل می کنند و این روزها موضوع مالیات به بدترین معضل تولید تبدیل شده است و علاوه بر افزایش آنچنانی مالیات سایر هزینه ها نظیر برق و گاز بشدت افزایش یافت. دکتر خاتمی مقدم درخواست گریدبندی کارخانجات آرد استان به کمک دانشگاهها و مراکز مشاوره ای شد. اعضاء حاضر نیز اختصاص ارز مرجع 2920 تومانی برای صادرات آرد، تسهیل صادرات، تخصیص تسهیلات از محل منابع مالی صندوق توسعه ملی و اختصاص سهمیه آرد بیشتر به استان مازندران و تغییر آنالیز قیمت گذاری برای برخی واحدهای دریافت کننده آرد از سیلوی نکا را تقاضا کردند. گفتنی است مقرر شد نشستهای بعدی بویژه همایش ملی جهت حل مشکلات مطروحه برگزاری و برخی موانع و معضلات جمع بندی شد در ستاد تسهیل و پشتیبانی امور تولیدی استان مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.
(یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴) ۱۴:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها