یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۰۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مسئول و عضو هیات علمی تحقیقات انجیر

استهبان از بهترین شرایط اقلیمی اکولوژیک و هیدرولوژیک کشت انجیر برخوردار است

مسئول و عضو هیات علمی تحقیقات انجیر شهرستان استهبان فارس گفت: این شهرستان از بهترین و بیشترین شرایط اقلیمی "اکولوژیک و هیدرولوژیک" کشت و تولید انجیر در سطح کشور برخوردار است

 به گزارش ایانا، حمید زارع افزود: درخت انجیر یکی از گیاهان خزان­دار نیمه گرمسیری است که در مقابل گرما تقریبا ًمقاومت زیادی دارد و گرمای تابستان را تحمل می کند، ولی دمای بیش از 39 درجه سانتیگراد روی میوه­اش تأثیر می گذارد و از کیفیت آن می کاهد.

مسئول و عضو هیات علمی تحقیقات انجیر با بیان این که انجیر زمستانهای ملایم، همراه با بارندگیهای پراکنده را بیشتر ترجیح می دهد، افزود: هر گیاه خزان­دار نیمه گرمسیری، در شرایط رطوبتی نسبی پایین و تابش شدید نور خورشید به خوبی رشد می کند.

وی با اشاره به حساسیت درختان انجیر به سرمای زمستان گفت: میزان حساسیت به سرما و مقاومت در برابر آن به عواملی مانند رقم، سن درخت، سلامت درخت و شرایط فیزیولوژی درخت بستگی دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سرمای مورد نیاز برای شکستن رکورد زمستانی برای استراحت انجیر به قدری کم است که چند هفته هوای خنک برای آن کافی است، به طوری که 100 تا 400 ساعت دمای کمتر ازهفت درجه سانتیگراد نیاز سرمایی آن را برطرف می سازد.

زارع سرعت باد در شهرستان استهبان را حداقل 15 کیلومتر در ساعت و حداکثر 25 تا 30 کیلومتر در ساعت ذکر کرد و اظهار داشت: نسیمهای ملایم در زمان برداشت محصول انجیر، باعث خشک شدن مناسب میوه ها می­شود و به رسیدن مطلوب میوه ها کمک می کند.

وی با بیان این که رطوبت در میوه های انجیر تأثیر می گذارد، گفت: در نواحی مرطوب، انجیر پر مغز و درشت تر و مقدار شیرینی آن کم می شود.

زارع رطوبت نسبی کمتر از 25 درصد را برای درختان انجیر مناسب دانست و گفت: در رطوبت نسبی بالا، خطر بیماریهای قارچی و آفاتی مانند مگس سرکه زیاد است.

مسئول تحقیقات انجیر به میزان بارندگی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در مدت 30 سال اخیر حداقل بارندگی سالیانه 92 میلی متر و حداکثر 739 میلی متر مشاهده شده است که متوسط بارندگی در مدت فوق 1/354 میلی بوده است.

زارع در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط خاک مناسب انجیر اشاره کرد و افزود: خاکی که درصد رس، شن و سیلیت آن تقریبا به یک اندازه است، بهترین نوع خاک برای کشت درخت انجیر محسوب می شود.

این مقام مسئول از کشت انجیر در زمینهای ناهموار و شیب دار خبر داد و گفت: انجیر در خاکهایی با حداقل 2/1 متر عمق خوب رشد می کند و می­توان آن را در زمینهای ناهموار و شیبدار کشت کرد به طوری که در شهرستان استهبان در اراضی با شیب 10 تا 40 درصد نیز کشت می شود.

زارع به مقاومت انجیر در برابر شوری اشاره کرد و اظهار داشت: انجیر جزء گیاهان با مقاومت متوسط نسبت به شوری خاک است به طوری که تاEC  10 میلی موس تحمل می کند و این در شرایطی است که در مناطق انجیرکاری شهرستان استهبان خاکها مشکل شوری ندارند.

مسئول و عضو هیات علمی تحقیقات انجیر شهرستان استهبان در پایان افزود: معمولاً با توجه به دیم بودن انجیر در استهبان از هیچ کود حیوانی یا شیمیایی استفاده نمی شود، ولی در زمینه کود دهی طرح تحقیقاتی در حال انجام است که پس از اتمام مراحل طرح به اطلاع عموم خواهد رسید./

(یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها