دوشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۹۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خسارت گرمازدگی به زیتون طارم

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: خسارت گرمازدگی که باعث وارد آمدن خسارت به نیمی از محصول باغات زیتون طارم در سال‌جاری‌ شده، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اکبر کرامتی، اظهار کرد: تقریباً پیشگیری از خساراتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در محصولات کشاورزی به وجود می‌آید خارج از توان انسانی بوده که یکی از آن‌ها مسئله افزایش دما و وارد آمدن خسارت در اثر دمای زیاد و ناگهانی منطقه است.

وی افزود: چنانچه گرمای شدید همزمان با گل‌دهی گیاه باشد این مسئله باعث مرگ غنچه‌ها و یا مرگ گرده‌های گیاه شده و از تلقیح جلوگیری می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: امسال پیش‌بینی برداشت 45 هزار تن زیتون از باغات طارم بود در حالی که با این گرمازدگی و آسیب در حدود نیمی از این محصولات تا 25 هزار تن تولید این محصول کاهش پیدا کرده است.

کرامتی تأکید کرد: در حال حاضر نزدیک به 20 هزار هکتار اراضی باغی به درختان زیتون در طارم اختصاص دارد که از این میزان 12 هزار هکتار بازده بوده و مابقی آن‌ها نونهال هستند و هنوز به مرحله باردهی اقتصادی نرسیده‌اند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده بودند، می‌توانند جبران خسارت خود را داشته باشند، لذا هر ساله اهمیت بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان تبیین می‌شود تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوانند حداقل بخشی از خسارت خود را جبران کنند.

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها