پنج شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۸
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۸۴۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگو با طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو

تمرکز بر بازارهای خارج از محدوده کشورهای همسایه، ضروری است

طاهره سخت باز در گفتگو با فودنا گفت: یکی از مشکلات اساسی موجود درجامعه رکود حاکم بربازار است که گریبانگیر صنعت نیز می شود. افت فروش داخلی از سویی و متورم شدن قیمت تمام شده محصولات از سوی دیگر که بدلیل افزایش دستمزد، حامل های انرژی، مالیات ارزش افزوده و ... اتفاق می افتد؛ توازن تولید را برهم میزند. این موضوع به همراه عدم امکان افزایش قیمت محصولات سبب کاهش حاشیه سود تولید کننده و در نتیجه ضعیف ترشدن صنعت میگردد. گفتنی است تحریم و هزینه های گزاف ناشی از عدم امکان گشایش اعتبار و زمان بر بودن انتقال

مدیرعامل شرکت مینو معتقد به ایجاد انحصار و محدود کردن مصرف کننده نیست بلکه معتقد است، می بایست مصرفکنندگان حق انتخاب داشته باشند و همانند کشورهای پیشرفته، بتوانند با شناخت و آگاهی کافی نسبت به انتخاب محصولات، مطابق با نیاز خود اقدام نمایند.

با اینحال دکتر طاهره سخت باز تعداد اقلام محصولات بی کیفیت که بصورت قاچاق وارد بازار می گردند را در بازار شیرینی و شکلات کشور زیاد می داند. موضوعی که نظارتی نیز برروی  آنها صورت نمی پذیرد. به اعتقاد مدیر ارشد پارس مینو این موضوع نه تنها منافع تولیدکنندگان داخلی را به خطر می اندازد بلکه منافع و سلامت مصرف کنندگان را نیز با ضرر مواجه می سازد. دکتر سخت باز در گفت و گو با خبرنگار فودنا نظر خود را در خصوص چالش های فراروی صنعت شیرینی و شکلات کشور،معضلات صادراتی و نهایتا پروژه های توسعه ای شرکت تحت مدیریت خود بیان می کند. آنچه در پی می آید ماحصل این گفت و گوی صمیمانه است.

 

فودنا: به عنوان نخستین پرسش لطفا بفرمائید، مشکل اساس صنعت را درشرایط کنونی درچه می دانید و به اعتقاد شما راهکارلازم برای حل این چالش چه می تواند باشد؟

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : یکی از مشکلات اساسی موجود درجامعه رکود حاکم بربازار است که گریبانگیر صنعت نیز می شود. افت فروش داخلی از سویی و متورم شدن قیمت تمام شده محصولات از سوی دیگر که بدلیل افزایش دستمزد، حامل های انرژی، مالیات ارزش افزوده و ... اتفاق می افتد؛ توازن تولید را برهم میزند. این موضوع به همراه عدم امکان افزایش قیمت محصولات سبب کاهش حاشیه سود تولید کننده و  در نتیجه ضعیف ترشدن صنعت میگردد. گفتنی است تحریم و هزینه های گزاف ناشی از عدم امکان گشایش اعتبار و زمان بر بودن انتقال ارز درتامین مواداولیه و قطعات یدکی نیز از دیگر مشکلات صنعت می باشند.

 پخش مینو

فودنا: باتوجه به کاهش سود دو درصدی بانک ها درروزهای اخیر ، لطفا" بفرمائید تاثیر این کاهش در وضعیت صنعت کشور چه می تواند باشد؟

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : از آنجائیکه اکثر شرکت های تولیدی برای تامین سرمایه درگردش خود از طریق اعتبارات بانکی ادامه  فعالیت می دهند؛ لذا درصد قابل توجهی از درآمدشان به پرداخت هزینه های مالی اختصاص می یابد و طبعا" دو درصد کاهش مذکور درکاهش این هزینه ها موثر خواهد بود، لیکن درحال حاضر تسهیلات خاصی برای صنعت درنظر گرفته نشده است که درصورت محقق شدن تسهیلات ویژه صنعت، کاهش مذکور اثر گذارترخواهد بود.

 

 فودنا: درمقایسه با ابتدای دولت تدبیر و امید آیا بهبودی درشرایط تولید احساس می کنید. لطفا نظر خود را دراین باره بفرمائید؟

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : معتقدم مهمترین تغییر قابل ملاحظه در این خصوص شامل ثبات تقریبی قیمت مواد اولیه و بسته بندی درمقایسه با نوسانات شدید و لحظه ای قبل می باشد. اما  نوسانات کاهش یافته به معنی عدم افزایش قیمت مواد اولیه و بسته بندی نمیباشد چراکه تنها شدت نوسانات کاهش یافته است.

 

فودنا: با توجه به برخی از سیاست های اتخاذ شده دردولت یازدهم آیا بهبودی دروضعیت صادرات محصولات این صنعت مشاهده می گردد؟ لطفا" به صورت تشریحی پاسخ بدهید.

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : برای پاسخ به این پرسش می توان گفت؛ در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلساتی درخصوص یافتن راههای رفع موانع صادراتی با حضور مدیر کل محترم صنایع غذائی، داروئی و بهداشتی  برگزار شد ونقطه نظرات و پیشنهادات صنعت دراین خصوص مطرح گردید. معتقدم پیگیری مصوبات جلسه وایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاههای ذیربط میتواند در این خصوص گره گشا باشد. نکته حائز اهمیت دیگر اوضاع بحران زده کشورهای همسایه خصوصا" عراق است که این عدم ثبات سیاسی درمقاطعی سبب قطع روند صادرات و یا کاهش شدید آن میگردد. لذا بنظر میرسد تولیدکنندگان میبایست برروی توسعه بازارهای هدف به خارج از محدوده کشورهای همسایه تمرکز نمایند تا دچار خسران نگردند.

 مینو

فودنا: دربسیاری از فروشگاه های محصولات شیرینی وشکلات شاهد کالاهای خارجی مانند آدامس و شکلات و بیسکوئیت هستیم که در تحقق اقتصاد مقاومتی که حامی تولید کننده داخلی می باشد، غیرمنطقی به نظر می رسد. لطفا" نظر خود را دراین مورد بفرمائید.

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : من شخصا" معتقد به ایجاد انحصار و محدود کردن مصرف کننده نیستم بلکه معتقدم بایستی مصرف کنندگان حق انتخاب داشته باشند و همانند کشورهای پیشرفته بتوانند با شناخت و آگاهی کافی نسبت به انتخاب محصولات، مطابق با نیاز خود اقدام نمایند. اما متاسفانه دربازار شیرینی و شکلات کشور ما تعداد اقلام محصولات بی کیفیت که بصورت قاچاق وارد بازار می گردند و طبعا"نظارتی هم برروی  آنها صورت نمیپذیرد؛ بسیار زیاد است و این نه تنها منافع تولیدکنندگان داخلی را به خطر میاندازد بلکه منافع و سلامت مصرف کنندگان را متضرر می نماید و واقعا" نیاز است این موضوع توسط سازمانهای ذیربط سازماندهی گردد. دریکی از جلساتی که در دفتر مدیرکل محترم صنایع غذائی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شد، موضوع واردات بیرویه محصولات شیرینی و شکلات و قاچاق مطرح شد و پیشنهاد گشت ستاد مبارزه با قاچاق با همکاری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، نسبت به مشخص نمودن لیست شرکتها و برندهایی که مجوز قانونی واردات دریافته نموده اند، اقدام نمایند و برهمین اساس با واردکنندگان غیرقانونی برخورد لازم صورت پذیرد.

راهکار دیگر نیز نظارت و کنترل دقیقتر توسط گمرکات کشور درمبادی ورودی است؛ چرا که بسیاری از واردکنندگان با کم اظهار نمودن ارزش کالای وارداتی وبالطبع پرداخت کمتر عوارض گمرکی، قادر به وارد کردن محصولات با قیمت تمام شده پائینتر میگردند.

 

فودنا: لطفا"اشاره ای به فعالیت های توسعه ای گروه مینو بفرمائید و به اعتقاد شما شرکت تحت مدیریت جنابعالی درشرایط کنونی چه روندی را برای بالا بردن سهم بازار خود دنبال می نماید؟

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : درسال های اخیر با بهره برداری از پروژه های جدید اقدامات توسعهای فراوانی درگروه مینو صورت پذیرفته است و بخش اعظم این پروژه ها نیز درپارس مینو نصب و راه اندازی شده اند که از عمده ترین آنها می توان از پروژه تولید انواع آدامس بدون قند با برند وایت نام برد که به لطف خداوند و همت و تلاش همکاران ارزشمند ما، توانسته است، سهم بازار خوبی از انواع مشابه خارجی موجود دربازار بخود اختصاص دهد.

همچنین سرمایه گذاری هایی درزمینه اسنک و پلت صورت پذیرفته است که سبب ارائه سبد متنوعی ازاین محصولات می شود. پروژه شکلات نیز با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا و تولیدات متنوع و باکیفیت مشابه انواع مرغوب اروپائی از دیگر اقدامات توسعه ای می باشد.

ازآنجائی که ظرفیت خطوط نصب شده ازابتدا درگروه مینو بالا بوده است، طبعا" توسعه فروش، تولید انبوه و توزیع درسراسر کشور ازسیاست های کلی مجموعه مینو است؛ لیکن برای به ظرفیت رساندن کلیه خطوط تولید تمرکز بیشتر برروی بازارهای صادراتی وتوسعه آنها نیز در دستورکار قرار دارد.

 

فودنا: لطفا"، اشاره ای به فعالیت های پژوهشی و علمی مینو (درصورتیکه درسمینارهای بین المللی جدید حضور یافته و یا دربرنامه دارد) داشته باشید.

طاهره سخت باز، مدیرعامل شرکت پارس مینو : تیم تحقیقاتی گروه مینو موتورمحرکه اصلی گروه به حساب می آید وهمواره مشغول مطالعه پژوهش و فعالیت های پایلوت درزمینه محصولات مورد تولید است. بهبود مستمر فرمولاسیون محصولات موجود، فرمولاسیون محصولات جدید با رویکرد سلامت ، فرمولاسیون محصولات متناسب با نیاز گروه های مختلف جامعه وبیماران خاص رویکرد اصلی فعالیت های پزوهشی و علمی مینو است .

علاوه بر این ها همکاری مستمربا موسسه ZDS آلمان درامرآموزش صنایع قنادی و معرفی تازه های این صنعت  ادامه دارد همچنین سندیکای فرآورده های لبنی آلمان نیز اخیرا" از بنده برای سخنرانی درسمینارو معرفی انواع شیرین کننده های طبیعی مناسب برای صنعت لبنی دعوت به عمل آورده است .

 

نسیم صدرنیا

شهد (نشریه شیرینی و شکلات ایران) و

 فودنا (شبکه خبری صنایه عذایی ایران)

(پنج شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها