چهارشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۸۴۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید لاین بومی ماهی قزل‌آلا طی ۲ سال آینده

مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر گفت: تولید لاین بومی ماهی قزل‌آلا طی ۲ سال آینده در کشور توسط این شرکت امکان‌پذیر می‌شود.

دومین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، با حضور میثم صالحی مدیر عامل شرکت آبزی اکسیر کوثر و عمار صالحی فارسانی عضو هیئت مدیره شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد.

در این نشست ابتدا به معرفی شرکت آبزی اکسیر کوثر پرداخته شد و در ادامه به برخی اقدامات انجام شده در این شرکت از جمله مراکز تکثیر، پرورش و اصلاح نژاد و ایجاد لاین بومی قزل آلای رنگین کمان و پرورش ماهی در قفس در منابع آبی اشاره شد.

مزرعه تکثیر و پرورش ماهیچال، مزرعه احمد آباد مستوفی (با محوریت اکوتوریسم و مرکز عرضه و دپوی بهداشتی ماهی،  مزرعه تکثیر و پرورش سراب کهمان (احرار)، و پرورش ماهی خاویاری و کپور معمولی در قفس سد شهدای گمنام (استان کرمانشاه) و ... از جمله مراکز آبزی پروری شرکت آبزی اکسیر کوثر هستند.

میثم صالحی مدیرعامل شرکت آبزی اکثیر کوثر گفت: شرکت مذکور از سال 90 فعالیت خود را شروع کرده و در این مدت حدود 30میلیارد تومان در بحث آبزی‌پروری سرمایه گذاری کرده که عمده  فعالیت آن در مورد پرورش ماهی قزل آلا بوده است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی شرکت تکمیل زنجیره تأمین است، افزود: تأمین نهاده اولیه تولید، خوراک ، فرآوری و عرضه مستقیم به مصرف‌کننده بدون حضور هیچ واسطه‌ای از اهداف این شرکت است.

مدیر عامل شرکت آبزی اکسیر با اشاره به پرورش ماهی در قفس گفت: شرکت آبزی اکسیر کوثر علاوه بر اینکه در حال پرورش ماهی در قفس در قصر شیرین است بحث تولید و بومی سازی تولید قفس‌ها را هم به طور جدی دنبال می‌کند بطوریکه در این شرکت دانش تولید و نصب قفس پرورش ماهی بومی سازی شده  و امکانات و تجهیزات آن را در داخل کشور فراهم کرده است.

در ادامه این نشست عمار صالحی فارسانی بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی تأکید بنیاد کوثر تولید غذای سالم برای مردم و امنیت تولید غذای سالم است و به حداقل رساندن واردات است.

وی افزود: قزل‌آلا جزء آزاد ماهیانی است که دارای کیفیتی خوبی است و در ایران با حدود یک چهارم قیمت نسبت به برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت آبزی اکسیر کوثر با بیان اینکه تکنیک تولید تخم‌چشم‌زده اصلاح نژاد شده در ایران وجود ندارد، بیان داشت: سالانه حدود 300 میلیون تن تخم چشم‌زده به کشور به ارزش حدود 240 میلیارد تومان وارد می‌شود و شرکت آبزی اکسیر کوثر در تلاش برای بومی سازی تولید این محصول است تا از خروج ارز جلوگیری کند.

صالحی فارسانی تصریح کرد: سیاست بنیاد کوثر در پرورش ماهی در قفس این است که از آب‌هایی که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود استفاده کند.

در ادامه صالحی با بیان اینکه تخم چشم‌زده وارداتی تماما ماده است، اظهار داشت: ما به دنبال بهره‌گیری از تکنیکی هستیم تا در سال جاری بحث مولد‌سازی و تولید انبوه را به مرحله اجرا در آوریم.

مدیر عامل شرکت آبزی اکسیر کوثر در پاسخ به سؤال فارس در مورد اینکه آیا شرکت شما با بیماری VHS ماهی رنگین کمان (قزل‌آلا) که مدتی است مزارع پرورش ماهیان سردابی را درگیر کرده، مواجه شد، گفت: : VHS بیماری ویروسی است که ضرری برای انسان ندارد و از ماهی به انسان منتقل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل جریان آب در صورت بروز بیماری در بین ماهیان کنترل آن بسیار سخت است، اظهار داشت: شرکت آبزی اکسیر کوثر اولین شرکتی بود که بروز این ویروس را در بین ماهیان قزل‌آلا بصورت رسمی در آبان ماه 92 به دامپزشکی اعلام کرد در حالی که این موضوع را قبل از این تاریخ در تیرماه به دامپزشکی اعلام کرده بود.

صالحی با بیان اینکه دامپزشکی بصورت رسمی این بیماری را از دی ماه 92 در بین ماهیان سردآبی تأیید کرد، اظهار داشت: این ویروس از طریق واردات تخم چشم‌زده به کشور وارد شد

وی افزود: شرکت سال گذشته به دلیل ویروس وی اچ اس 6 تن  تخم‌چشم زده ماهی قزل ‌آلا و 80 تن مولد با کیفیت تولید تخم چشم زده را طبق نظر سازمان دامپزشکی معدوم و حذف کرد و در نتیجه آن متحمل خسارات میلیاردی شدیم.

مدیرعامل آبزی اکسیر کوثر اظهار داشت: با مدیریت ویروس می‌توان تولید این محصول را ادامه داد چنانچه در سال‌هایی که بسیاری از مزارع خسارت دادند ما در عین درگیری با بیماری تولید را هم ادامه دادیم.

صالحی فارسانی در ادامه این نشست اظهار داشت: در اثر بروز ویروس VHS ذخیره ژنتیکی چندین ساله حدود 90 درصد از بین رفت و به عبارتی مولدهای بومی ایران که تخم چشم‌زده و بچه ماهی تولید می‌کردند از بین رفتند.

وی افزود: با توجه به اینکه تخم چشم‌زده از طریق واردات تأمین می‌شود بنابراین اگر کشورهای تولید‌کننده از دادن آن به ایران امتناع ورزند صنعت ماهیان سردآبی در ایران با مشکل مواجه می‌شود بنابراین با تلاش مجموعه آبزی اکسیر کوثر و در راستای مطمئن بودن از واردات سالم این محصول با شرکت‌هایی در خارج از کشور قرارداد بسته ‌ایم تا بدون واسطه تخم چشم‌زده را به کشور وارد کنم.

وی افزود: تا دو سال آینده مولد بومی اصلاح نژاد تماما ماده در اختیار پرورش دهندگان ایرانی قرار می‌گیرد و پتانسیل ما تولید بیش از 50 درصد نیاز کشور است.

صالحی در ادامه این نشست، گفت: خوراک ماهی قزل‌آلا از شرکت چینی که متعلق به شرکت آبزی اکسیر کوثر است تولید می‌شود و بنابراین تولید، پرور ش و فرآوری در در زنجیره تولید دنبال می‌کنیم.

وی افزود: تولید لاین بومی ماهی قزل‌آلا طی دو سال آینده و تأمین 50 درصد مایحتاج کل بچه ماهی توسط این شرکت در دستور کار است.

مدیرعامل آبزی اکسیر کوثر با اشاره به کم آبی و خشکسالی گفت: از آب خروجی از زمین در چندین سطح استفاده می‌شود بعنوان مثال آب ابتدا برای پرورش ماهی قزل‌الا، سپس برای پرورش ماهی خاوریاری و پرورش اردک استفاده می‌شود و بعد از فرآوری شدن آن با کود غنی شده آب به مصرف گلخانه‌ها می‌رسد و همچنین آب اضافی از آن در مزارع گندم، جو و ذرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صالحی در مورد پرورش ماهی در قفس به فارس گفت: تا این لحظه و تا به امروز هیچ برداشت اقتصادی از پرورش ماهی در قفس اتفاق نیفتاده ولی شرکت آبزی اکسیر کوثر 200 تن ماهی گرمابی و ماهی خاویاری از این قفس‌ها استحصال خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه عده‌ای اخیر اظهار کرده‌اند در بخش کشاورزی توان خودکفایی وجود ندارد به نظر شما در کشور ما توان خودکفایی در بخش کشاورزی را داریم، گفت: به نظرم در کشور مشکل مدیرتی وجود دارد و از لحاظ منابع مشکل ندارم.

صالحی بیان داشت: با همین مقدار آبی که در کشور برای تولید 100هزار تن استفاده می‌شود در اروپا 10 برابر تولید می‌شود.

در ادامه نشست صالحی فارسانی تصریح کرد: در حالی که در کشور تولیدات با کیفیت داریم نباید اقدام به واردات برخی ماهیان مثل تیلاپیا که هم ارزش غذایی پایین دارد و هم وضعیت پرورش و محل پرورش آن در کشورهای آسیای شرقی برای ما جای سؤال دارد.

وی افزود: با واردات نامناسب تولید کننده از ببین می‌رود ضمن اینکه پس از حذف تولید‌کننده کشورهای صادر کننده محصول را با چند برابر قیمت به کشور وارد کننده می‌فروشند.

صالحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با تولید تخم چشم‌زده ماهی قصد انحصار دارید، گفت: ما برای  تولید تخم چشم زده ماهی هزینه‌های هنگفتی را صرف می‌کنیم ضمن اینکه اینکه وقت زیادی صرف می‌شود و محققان بسیاری روی این پروژه کار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه حدود 40 سال از واردات تخم چشم زده می‌گذرد، افزود: منابع حاصل از این اقدامات نصیب کشور می‌شود در حالی که هیچ‌گونه منبع دولتی در اختیار ما نیست و نباید در صورت حصول نتیجه آن را انحصار تلقی کرد.

صالحی با اشاره به دو اختراع در شرکت آبزی اکسیر کوثر اظهار داشت: دستگاه دستکاری تعداد کروموزوم‌ها و جمعیت تک جنس در ماهیان و راکتور مخروطی اکسیژن شیلات برای معرفی به مزارع پرورش ماهی قزل‌ آلا و تولید انبوه آماده است.

 

فارس

(چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها