شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۷:۳۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۸۳۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
گفتگو با محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان:

پژوهش محوری، کار گروهی و توجه به نیروهای جوان، اساسی ترین ارکان یک تولید پایدار است

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان در زمینه مدیریت برند و فروش یکی از متخصصین کشور می باشد که سابقه مدیریت و برندینگ چندین شرکت را دارد. وی در مدت زمان کمتر از یک سال شرکت نان گستر نیکان را تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کننده انواع نان های صنعتی حجیم، نیمه حجیم و مسطح در سطح کشور و منطقه کرده است.

محسن قاسمی همچنین بعنوان یکی از تئوریسین های خلاق و مطرح کشور در زمینه برندینگ و رونق فروش در دوران افت برند و یکی از مدیران صادق و پرتلاش کشور مطرح می باشد. وی سابقه مدیریت در بسیاری از شرکت های مطرح ایران را در کارنامه خود دارد. افزایش چند برابری تولید در مدت زمان کوتاه و گسترش چشمگیر ناوگان توزیع شرکت نیکان بهانه ای شد تا با وی به گفتگو بپردازیم:

فودنا: جناب آقای قاسمی نان نیکان امروز به عنوان مجموعه ای پیشرو در صنعت نان مطرح است. چه عواملی باعث شده است تا نیکان در این مدت زمان کوتاه چنین رشد چشمگیری داشته باشد؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : سازمان ما بر اساس آنچه امروزه در عرصه جهانی کسب و کار مطرح می شود مجموعه ای از فرآیندهاست که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتریست و معتقدم مصرف کننده نهایی است که می تواند میزان ارزش را تعریف کند. ما خود را موظف به ارزش آفرینی در چهارچوب محصول مورد نیاز مشتری دانسته و و برای تحقق این هدف با بازنگری دوره ای فرآیندها در جهت کاهش اتلاف منابع و بهبود مستمر بهره وری عوامل تولید، کسب رضایت و وفاداری مشتری را مهمترین هدف خود قرار داده ایم.

نیکان در این مدت کوتاه با در اختیار داشتن بهترین فن آوری تولید محصولات، به استاندارد های روز تولید نان در دنیا دست پیدا کرده است.هدف ما همیشه نگاه پژوهش محور و استفاده از نیروی جوان، خلاق و خوش فکر در مدیریت شرکت بوده است. نگاه مدیریت استراتژیک بر اساس تفکر دانش محور ، موضوعی است که در راس امور قرار داده شده و بسیاری از پیشرفت های خود را مرهون نیروهای جوان و متخصص خود می دانیم.

فودنا: از زمان حضور گروه صنعتی نیکان در بازار مدت زیادی نمی گذرد ولی محصولات متنوعی را وارد سفره مردم کرده اید. این پیشرفت را مرهون چه چیزهایی می دانید؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : گروه صنعتی نیکان با اتکا به پژوهش ها و دانش نیروهای انسانی متخصص در عرصه تولید نان صنعتی و با اعتماد به جوانان شایسته این مرز و بوم شکل گرفته است و با کسب شناخت مزیت های بازار و با تاکید بر مدیریت جوان و چشم انداز کارآفرینی پایدار، سهم معناداری از بازار نان ایران را در این مدت کم به خود اختصاص داده است. قطعاً کار گروهی و پژوهش محور، تولیدات با کیفیت و احترام به ذائقه مصرف کننده ایرانی عوامل اصلی موفقیت های گروه صنعتی نیکان بوده است.

فودنا: آقای قاسمی شما در طول چند دهه ای که از عمر مدیریتی تان در حوزه صنعت می گذرد در بسیاری از شرکت های بزرگ کشور حضور داشته اید و در اکثر آن ها نیز از ابتدای کار شروع کرده و آنها را تبدیل به برندهای معتبر کرده اید.چه عواملی را در این موفقیت سهیم می دانید؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : بی شک اگر موفقیتی هم بوده است حاصل یک کار گروهی و توجه به نیروهای جوان و پژوهش محور بوده است. این که بیرون از اندیشه شما، هیچ چیزی نیست که بیش تر از آنچه می دانید به شما ارایه کند، اشتباه است و من این افتخار را داشته ام که در دوران کار مدیریتی خود در جاهای مختلف همیشه نیروهای صادق، پرتلاش و متخصص را در کنار خودم داشته ام. تخصص همیشه در اولویت امور برای پیشرفت یک مجموعه قرار دارد ولی در کنار آن، صداقت، پشتکار و برنامه ریزی درست و هدفمند می تواند مسیر پیشرفت را هموارتر سازد. مجموعه ای که دارای برنامه ریزی هدفمند بوده و چشم انداز سال های بعد را برای خود ترسیم کرده است، می تواند هدفمند تر و با اتلاف انرژی و سرمایه کمتری به موفقیت های سریع تر از حد معمول برسد. گذشته از این، اتخاذ تصمیمات بر اساس برنامه و مشترک اندیشی، انرژی و احساس مسئولیت نیروی انسانی را برای رسیدن به اهداف افزایش می دهد.

فودنا: بسیاری از مدیران بر این باورند که صرف استفاده از مدیران با تجربه می تواند باعث سهولت کار خود شود. جنابعالی در صحبت های خود تاکید ویژه ای بر جوان گرایی و پژوهش محوری داشتید. آیا این کار خطر و ریسک کار را بالا نمی برد؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : در عصر کنونی، استفاده بهینه از منابع و سرمایه‌ها اهمیتی شگرف دارد. در میان این سرمایه‌ها، سرمایه انسانی به عنوان محوری ترین عنصر پیشرفت و جوانان به عنوان محوری‌ترین جزء سرمایه انسانی تلقی می شوند. در شرایط خاص کشور ما، نقش سرمایه انسانی در رفع موانع بیرونی و مدیریت بر بحران‌های تحمیلی اهمیت زیادی دارد. طراحی و اجرای برنامه های درست و موفق جز با فرمانروایی عقل های مدبر و محاسبه‌گرِ صاحبان تجربه و نیرو و انگیزه‌ی جوانان متخصص عملی نمی شود. در واقع جوانگرایی یکی از مولفه ها وشاخصه هایی است که براساس آن می توان میزان پویایی یک مجموعه را تعیین کرد.

جوانگرایی در مدیریت مدرن، الگوها و اصول مشخصی دارد که اگر رعایت نشود ممکن است موجب آسیب زدن به مجموعه شود و همانطور که گفتم تلفیق تجربه پیشکسوتان حوزه های مختلف صنعت و انگیزه جوانان می تواند به نفع آینده مملکت و صنعت کشور باشد.

محسن قاسمی

فودنا: شما در طول سوابق مدیریتی خود با بسیاری از بزرگان صنعت کار کرده اید. موفقیت های خود را مدیون کدام یک از بزرگان  می دانید؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : من در طول نزدیک به سی سال سابقه خدمتم در حوزه صنعت، افتخار همکاری و کسب تجربه از بسیاری از بزرگان صنعت را داشته ام ولی دو شخص در زندگی حرفه ای من همواره جایگاه ویژه ای داشته و تاثیرات زیادی را بر تفکرات من گذاشته اند. مرحوم مهندس ایرج آگاه که بعنوان پدر معنوی خود همواره از او یاد می کنم و همچنین فرزند گرامی ایشان مهندس کیوان آگاه که دوست دیرینه و در واقع مشوق ورود بنده به صنعت غذا بودند .

فودنا: ... و صحبت های پایانی؟

محسن قاسمی، مدیر شرکت نان گستر نیکان : آبادانی کشور و پویایی صنعت نیازمند مردانی است که صادقانه و همانند یک سرباز برای کشور کار کنند. ما نباید این سرمایه های ارزشمند را به راحتی از دست بدهیم. در شرایط اقتصادی امروز کشور تولید کنندگان کشور در صف اول دفاع از  این مرز و بوم هستند و این بهترین دلیلی است که باید از این قشر حمایت شود. تولید یکی از مقدس ترین کارهایی است که می توان انجام داد و کشور ما این ظرفیت و پتانسیل را دارد تا ا حمایت از آنانی که خودشان را وقف تولید کرده اند و عمر خود را برای آبادانی کشور گذاشته اند، تبدیل به یکی از قطب های صنعتی دنیا شود.

نکته دیگر این است که برای افزایش تولید ملی باید لوازم آن فراهم باشد. نمی شود تولید ملی افزایش پیدا کند اما متناسب با آن منابع مالی لازم برای افزایش تولید آماده نباشد.این دو لازم و ملزوم همدیگرند.باید برای سیاست های افزایش تولید همه ابزارهای آن از جمله فضای مناسب برای حضور بخش خصوصی نیز پیش بینی شود. در این میان نقش دولت بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده است. باید فرمول مناسبی برای تقسیم کار بین دولت و مردم یا بخش خصوصی وجود داشته باشد.چندین حالت در این زمینه می توان تعریف کرد؛ دولت می تواند رقیب بخش خصوصی باشد، می تواند حامی بخش خصوصی باشد و یا می تواند مکمل بخش خصوصی باشد.سیاست اول نتیجه ای جز تضعیف بخش خصوصی نخواهد داشت ولی اتخاذ راهکار های مناسب برای اجرای سیاست دوم می تواند منجر به افزایش تولید شود. 

(شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۷:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها