دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۸۱۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

خانواده های ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند

کارشناس مبارزه با بیماری های مشترک دامپزشکی قزوین گفت: با وجود تولید مناسب شیر در کشور اکثر خانواده های ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند.

مهدی مهرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز اول ژوئن به عنوان روز جهانی شیر در دنیا شناخته می شود که علت این نام گذاری اهمیت غذایی این ماده در زندگی انسان است.

 وی ادامه داد: از این رو دولت ها موظف هستند طبق یک برنامه جهانی در راستای افزایش میزان و کیفیت و دسترسی مردم کشورها به شیر برنامه های مدون و علمی را اجرا کنند.

کارشناس مبارزه با بیماریهای مشترک دامپزشکی قزوین گفت: با وجود تولید مناسب شیر در کشور بنا بر اعلام رسمی مراجع بهداشتی کشور اکثر خانواده های ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند.

این مسئول افزود: باید در این زمینه تلاش های بسیاری هم از جانب مردم که مصرف کننده هستند و از جانب تولید کنندگان شیر و بخش دولتی صورت گیرد و فرهنگسازی های لازم نیز انجام شود تا مردم بدانند که این ماده در رژیم غذایی و سلامتی آنها نقش حیاتی بر عهده دارد.

کارشناس دامپزشکی قزوین با انتقاد از مصرف شیرهای فله ای بیان کرد: مردم باید از مصرف شیرهای فله ای غیربهداشتی پرهیز کنند چرا که معمولا این نوع شیر بدون رعایت اصول زنجیره سرد، تولید و نگهداری می‌شود.

این مسئول افزود: پاستوریزه کردن شیر هرگز به معنای از بین بردن خواص و کلسیم شیر نیست بنابراین این تصور که چون شیر فله ای پاستوریزه نیست، مقوی تر از شیرهای پاکتی و پاستوریزه است، نمی تواند تصور درستی باشد.

مهرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: متاسفانه رژیم های غذایی غلط که در این بین عدم مصرف کافی شیر یکی از مصادیق آن است با آسیب هایی که به سلامتی هموطنان و هم استانی ها وارد می کند سالانه میلیاردها تومان هزینه های هنگفت را برای اقتصاد خانواده های، استان و کشور از بین می برد.

وی ادامه داد: این مورد در شرایطی روی می دهد که می توان با اعمال نکات ساده ای چون مصرف مناسب شیر در هفته مانع از بروز بسیاری از بیماری های مهلک و هزینه بر برای افراد شد که در این بین رسیدن به چنین درکی از رژیم غذایی و فرهنگ سلامتی بیش از پیش نیازمند فرهنگسازی در میان خانواده های ایرانی است.

کارشناس دامپزشکی قزوین گفت: در این بین می توان به مناسبت روز اول ژوئن و روز جهانی شیر از این فرصت سود جست و در زمینه استفاده درست و بهینه شیر در خانواده های استان و کشور فرهنگسازی کرد.

 

(دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها