پنج شنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۷۹۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
محمدباقر سبحانی مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز:

با جایزه دادن و تبلیغات کاذب، برند ساخته نمی‌شود

شرکت آذوقه شیراز توانسته است با تولید محصولات با کیفیت و نیازسنجی اصولی، پله پله جایگاه خود را در بازار‌های ایران، کشورهای عربی و اروپایی ارتقا دهد و امروز به یکی از صادرکنندگان موفق صنعت غذایی کشور بدل شده است

گتگو با محمدباقر سبحانی مدیرعامل این شرکت در مورد لزوم برندسازی، توجه به مشتری‌مداری و مشکلات صنایع غذایی

تولید 70 نوع کنسرو
محمد باقر سبحانی مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز می‌گوید: این شرکت از سال 1364 فعالیت خود را آغاز کرده است. ما در ابتدای فعالیت به صورت محدود به تولید کنسروهای غیرگوشتی پرداختیم و سپس با انتقال به شهرک صنعتی بزرگ شیراز در سال 1372، تولید محصولات متنوع و متعددی را آغاز کرده و کار را گسترش دادیم.
وی می‌افزاید: اکنون شرکت آذوقه شیراز 70 نوع کنسرو غیر گوشتی را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کند.
کیفیت، حرف اول و آخر
سبحانی می‌گوید: کیفیت ملاک اصلی ما در تولید محصولات در آذوقه شیراز است. دومین ملاک ما هم خواست و نیاز مشتری است.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز توضیح می‌دهد: ما تلاش می‌کنیم همواره مشتری محور کار کنیم. به این معنی که اگر در منطقه‌ای درخواست تولید محصولی وجود داشت، تلاش می‌کنیم به این درخواست توجه کرده و محصول خاص آن منطقه را مطابق نمونه تولید کنیم. به همین دلیل بسیاری از تولیدات ما در ایران نمونه ندارد.

وی می‌افزاید: برای مثال ما 4 رقم ترشی را ویژه بازار عراق تولید می‌کنیم. یا سه رقم ترشی را فقط در آلمان عرضه می‌کنیم. این وظیفه مهم بخش تحقیقات ماست که نوع تولیدات مورد علاقه هر شهر، منطقه و کشوری را شناسایی نماید و خط تولید ما بر آن اساس محصول را آماده و عرضه می‌کند. برای نمونه رنگ ترشی براساس نیاز و علاقه مردم مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد.
سه برند جدید آذوقه شیراز
سبحانی ادامه می‌دهد: این مشتری محوری سبب شده هم تنوع  محصولات ما بالا باشد و هم مشتریان پایدار متعددی را پیدا کنیم. به همین دلیل علاوه بر برند حسنی که از قدیم محصولات خود را با آن نام عرضه می‌کردیم، سه برند جدید با نام‌های آذوقه، سبط و کفیل نیز داریم و اکنون همه محصولات ما با چهار برند به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز می‌گوید: به این ترتیب اگر در شهری نمایندگی حسنی را به فردی دادیم، دیگر نمایندگی این برند را به شخص دیگری نمی‌دهیم و به فرد دیگر برند دیگری را نمایندگی می‌دهیم.
برندسازی، پاشنه آشیل صنعت غذا

وی با بیان این که ضعف در برندسازی، یکی از مشکلات صنعت غذا در ایران است می‌گوید: برای برندسازی، ارتقا و حفظ کیفیت یک شرط اولیه است. اما به دلیل برخی مسایل اقتصادی، متاسفانه گاهی تولیدکنندگان کیفیت محصول را خراب می‌کنند تا قیمت تمام شده را پایین بیاورند.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز ادامه می‌دهد: ما در بازار صنعت غذا با دو طیف که به رقابت ناسالم می‌پردازند روبرو هستیم. یک گروه کسانی هستند که با تبلیغات کاذب و اهدای جوایز متعدد، سعی می‌کنند در فضای رقابتی ناسالم کار خود را پیش ببرند و گروه دوم کسانی هستند که در خارج از کشور به دنبال رقابت در قیمت هستند. هر دو این گروه‌ها نیز متاسفانه ناچارند کیفیت کالای خود را پایین بیاورند.
سبحانی معتقد است: ما با تبلیغات کاذب و پایین آوردن قیمت محصول نمی‌توانیم برندسازی مستمر و موفقی به ویژه در بازارهای خارجی داشته باشیم. البته ممکن است در بازارها به طور موقت با تبلیغ و کاهش قیمت، مدتی موفقیتی در فروش به دست بیاوریم. اما به جای که محصول ما ظرف 6 ماه در بازار پس خورده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در بازار خودرو، هر محصولی مخاطب خاص خود را دارد اما در صنعت غذا این طور نیست و مخاطبان ما همه توده‌های مردم  هستند. بنابراین همه اقشار جامعه در مورد آن اظهار نظر می‌کنند و برندسازی در این بازار دقت  زیادی می‌خواهد.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز می‌گوید: برند شدن کار سخت و پرزحمتی است و متاسفانه اخیرا چند تا از برندهای خودمان که شهرت جهانی داشتند، از بین رفته‌اند.
صنعت غذا نیاز به حمایت دارد

سبحانی با بیان این که دولت‌مردان شعار حمایت تولید را زیاد سر می‌دهند می‌گوید: مصوبه‌های خوبی هم در این حوزه تصویب شده است اما در عمل، ما آثاری از تغییر نمی‌بینیم. اگر این مصوبات و شعارها عملیاتی نشود و حمایتی از صنعت غذا صورت نگیرد، جایگاه ایران در صنعت غذای جهانی با لطمه سنگینی مواجه شده و کشورهای دیگر به سرعت جای ما را پر می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز می‌افزاید: حمایت‌هایی که کشورهای دیگر به طور کلی از تولیدکنندگان و به طور خاص از صنعت غذای خود انجام می‌دهند، رقابت را برای ما تولیدکنندگان ایران سخت کرده است.
وی می‌افزاید: کار به جایی رسیده است که برخی کشورهای همسایه به ما مراجعه کرده و درخواست داده‌اند که در مقابل اعطای امکانات قابل توجهی، تولید خود را در آن کشورها انجام دهیم. مثلا به ما پیشنهاد کرده‌اند که مواد اولیه ارزان، زمین و وام بدون بهره به ما می‌دهند. جالب اینجاست که آنها بازار و مشکلات ما را هم به خوبی می‌شناسند و می‌گویند به جای این که با دردسر به تولید بپردازید، به کشور ما بیایید و به اسم کشور ما کالا را به همه دنیا صادر کنید.
سبحانی می‌گوید: یکی از مشکلات ما در بحث صادرات، مدت زمان است که ارسال کالا طول می‌کشد. مثلا کالایی که ظرف پانزده روز در حالت عادی باید به آلمان برسد، گاهی سه ماه معطل می‌ماند. این در حالی است که اگر چرخ صنعت غذا نچرخد، محصولات کشاورزی نیز ضربه اساسی می‌خورند. از سوی دیگر، صنعت غذا صنعتی اشتغال‌زاست و در شرایط خاص اقتصاد کشور، امروز توجه به این صنعت ضروری است.

محصولات جدید در آگروفود
مدیرعامل شرکت آذوقه شیراز  در مورد محصولات جدید این شرکت نیز می‌گوید: چند مدل ترشی جدید از جمله ترشی گردو را به نمایشگاه امسال آورده‌ایم. همچنین چند مدل مربا و شربت جدید را نیز عرضه کرده‌ایم.

(پنج شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها