دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۷۸۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش 3 برابری قیمت زیتون از میوه تا کنسرو

رییس شورای ملی زیتون گفت: قیمت کنسرو زیتون را به صورت فله‌ای کیلویی 6000 تا 11 هزار تومان عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که قیمت میوه کنسروی زیتون بین 2200 تا 4500 تومان در بازار فروخته می‌شود.

سید احمد بلند‌نظر اظهار کرد: علت اختلاف 100 درصدی در قیمت میوه کنسروی و کنسرو زیتون در هزینه حمل‌و‌نقل، ضایعات و عوامل موثر در فرآیند تولید است و در این بین دلالان نیز فرصت‌یابی می‌کنند.

وی با اشاره به تولید 45 هزار تنی میوه زیتون در سال گذشته گفت: حضور دلالان در بازار زیتون موجب شده این محصول با قیمت‌های متفاوتی عرضه شود که سود و منفعت آن نیز عاید کشاورزان نمی‌شود.

بلندنظر با بیان این‌که هزینه‌های تولید غیرقابل اجتناب است، اظهار کرد: در واقع تولید‌کنندگان باید 30 درصد کمتر از قیمت نهایی سود ببرند که این امر محقق نمی‌شود.

رییس شورای ملی زیتون با بیان این‌که قیمت‌های روغن و کنسرو زیتون مبنای دقیقی ندارند، اظهار کرد: تنها براساس پارامترهایی همچون درشتی، مزه و ... قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی در خصوص دانه‌های روغنی نیز گفت: بیش از 30 سال است که 90 درصد از دانه‌های روغنی از خارج از کشور وارد می‌شود.

بلندنظر با اشاره به اینکه بارها بر خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی تاکید شده است، اظهار کرد: رسیدن به خودکفایی با شعار محقق نمی‌شود و باید کارهای اساسی در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد: سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن دانه‌های روغنی به کشور وارد می‌شود.

 

ایسنا

(دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها