دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۷۶۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

جابجایی آرد در سایه نبود نظارت مسئولان!گرانی و بی‌کیفیتی نان ظلم مضاعف درحق مردم

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: درحال حاضر گرانی نان از یک طرف باعث آزار و نگرانی مردم شده و از طرف دیگر نبود نظارت‌های لازم به خصوص درمورد قیمت و وزن نان نارضایتی آنها را تشدید کرده است.

بهرام بیرانوند  با انتقاد شدید از نابسامانی درنرخ گذاری نان و تخلف برخی نانوایی ها به بهانه آزادپزی،گفت: مسئله ای که دراین خصوص وجود دارد این است که دولت هنوز تکلیفش با خودش معلوم نیست.

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی افزود:از یک طرف دو سال است که مطابق قانون دولت باید نسبت به قطع یارانه اقشار پردرآمد اقدام کند،اما تاکنون به بهانه و دلایل مختلف از اجرای این قانون شانه خالی می کند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:ازطرف دیگر دولت،نان یعنی قوت قالب مردم به خصوص اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را با اجرای طرح آزادپزی و بدون هشدار قبلی گران کرده است.

 

ارائه نان باکیفیت و قیمت مناسب مطالبه جدی و به حق مردم است

وی با تاکید بر اینکه ما نمایندگان مجلس در این خصوص و نگرانی در مورد قیمت نان از سوی مردم به شدت تحت فشار هستیم،گفت: وقتی که مراجعه می کنند پاسخی هم نداریم چرا که از یک طرف اقدامی است که دولت انجام داده و  از طرف دیگر ارائه نان با کیفیت و قیمت مناسب مطالبه جدی و به حق مردم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: درحال حاضر گرانی نان از یک طرف باعث آزار و نگرانی مردم شده و از طرف دیگر نبود نظارت‌های لازم به خصوص درمورد قیمت و وزن نان نارضایتی آنها را تشدید کرده است.

 

جابجایی آرد در سایه نبود نظارت مسئولان!

بیرانوند ادامه داد: درحال حاضر مشاهده می شود که آرد به راحتی جا به جا می شود و ما شرمنده مردم هستیم لذا دولت باید سیستم نظارتی اش را فعال کرده و وزارت صنعت،معدن و تجارت هم با بکارگیری بازرسان خود وضعیت را سامان بخشد.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:دولت که با آزادپزی دست گل اصلی را به آب داده و قیمت آرد را آزاد و به مردم فشار وارد کرده است،بنابراین انتظار می رود حداقل از نظر کیفیت به مردم ظلم مضاعف نشود و بحث نظارتی را باجدیت دنبال کند.

 

 باگذشت حدود ۷‌ماه از مصوبه دولت برای افزایش قیمت نان با توجیه جبران هزینه تمام‌شده تولید، بهبود کیفیت و آزادپزی ۲۰درصد نانوایی‌ها هنوز هم نابسامانی قیمت و کیفیت نان گلایه اصلی مردم است.

افزایش قیمت و آزادپزی نانوایی‌ها مشتریان را با دردسرهای تازه‌ای برای کشف قیمت و تطابق حجم و کیفیت نان در نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای مواجه کرده است. در واقع آزادپزی، سرپوشی بر تخلف واحدهای صنفی تولید و عرضه نان با آرد یارانه‌ای شده و از سوی دیگر نانوایی‌های آزادپز نیز فارغ از هرگونه قیمت مصوب، عرضه نان به قیمت‌های بالا را با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها  در دستور کار قرار داده‌اند.

 گرچه در مصوبه دولت بر آزادپزی تدریجی 20درصد نانوایی‌ها تأکید شده بود و مسئولان نیز از متوسط 9درصدی آزادپزی نانوایی‌ها در کل کشور(6درصد فانتزی و 3درصد سنتی) و آزادپزی 21.3درصدی مجموع نانوایی‌های فانتزی و سنتی در استان تهران خبر می‌دهند، اما کم و کیف تولید و عرضه نان در استان تهران حاکی از خیز اغلب نانوایی‌ها برای افزایش قیمت و حرکت به سوی آزادپزی پنهان است.

 به‌رغم گفته مسئولان دولتی اکنون ضعف نظارت، افت کمی و کیفی انواع نان سنتی، عرضه چندنرخی نان، رواج آردفروشی و سردرگمی مصرف‌کنندگان برای دریافت نان با قیمت و کیفیت مصوب از واقعیت‌های کنونی بازار نان است.

بررسی‌های میدانی از برخی نانوایی‌های آزاد پز و یارانه‌ای سنتی سطح شهر تهران نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای آزادپزی و افزایش قیمت نان نه‌تنها منجر به بهبود کیفیت و رضایت مردم از انواع نان سنتی نشده است بلکه اکنون آزادپزی برخی نانوایی‌ها و عرضه چند نرخی نان، سرمنشأ افزایش تخلفات قبلی در زمینه قیمت و کیفیت این قوت لایموت مردم شده و علاوه بر آن به شکل‌گیری تخلفات تازه دامن زده است.

خانه ملت

(دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها