شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۶۵۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات کشاورزی میناب نیاز بازارهای داخلی را تامین می کند

مسئول جهادکشاورزی هشت بندی گفت: انواع محصولات کشاورزی در میناب در حال برداشت است که نیاز بخش عمده ای از بازار داخلی را تامین می کند.

 نکویی  بیان داشت: امسال بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه هشت بندی شهرستان میناب در استان هرمزگان به کشت  انواع محصولات خارج از فصل اختصاص یافته است.

وی گفت، خیار سبز، پیاز ، گوجه فرنگی، لوبیا، هندوانه و کلم از مهمترین محصولات خارج از فصل  کشت شده در منطقه هشت بندی است که تاثیر بسزایی در تنظیم بازار محصولات صیفی کشور  دارد.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی در ادامه همچنین گفت: در این منطقه علاوه بر کشت صیفی جات، غلات نیز کشت می شود که ذرت و  محصول استراتزیک گندم از غلات کشت شده در این منطقه است و امسال با افزایش دو برابری کشت گندم سطح زیر کشت  این محصول به ۶۰۰ هکتار افزایش یافته است و برداشت گندم در هشت بندی به زودی آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: محصول پیاز نیز یکی دیگر  از محصولاتی است که سطح قابل توجهی از اراضی منطقه  را به خود اختصاص داده و برداشت این محصول که از دی ماه آغاز شده است، کماکان ادامه دارد و  این محصول به صورت منظم وارد بازار مصرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراض منطقه هشت بندی به کشت پیاز اختصاص یافته است که از ابتدای برداشت این محصول تاکنون قریب به ۴۳ هزار تن پیاز توسط کشاورزان برداشت شده است.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی در ادامه گفت: پیش بینی می شود امسال از هر هکتار به طور متوسط ۳۵ تن پیاز برداشت گردد که در مجموع برداشت پیاز منطقه امسال به ۷۸ هزار و ۵۰۰ تن می رسد.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی همچنین گفت: سطح زیر کشت  این محصول نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است ولی متوسط عملکرد محصول به دلیل اصلاح روش های کاشت و تراکم کاشت افزایش یافته است.

نکویی مناطق عمده کشت پیاز را در هشت بندی مناطقی چون شهر هشتبندی، دهستان چراغ آباد و روستاهای مجتمع امام، هامین، کوی هجرت، کهورتاک چاه غربال، ریگ دراز و  هشت بندی دو عنوان کرد.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی گفت: محصول برداشتی کشاورزان به بازارهای داخلی کشور نظیر استان های اصفهان، تهران، مشهد، تبریز و اراک ارسال می گردد. برداشت پیاز تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

آغاز برداشت خیار گلخانه ای در هشت بندی

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی همچنین از برداشت خیار سبز گلخانه ای در هشت بندی خبر داد.

وی گفت:  کشت خیار سبز گلخانه ای بهاره هر ساله از بهمن ماه در هشتبندی آغاز  و برداشت این محصول از فرودین ماه آغاز می گردد. برداشت محصول خیار گلخانه ای تا خرداد ماه در هشت بندی ادامه دارد.

وی بیان داشت: امسال چهار هزار متر مربع از اراضی  منطقه هشت بندیشهرستان میناب  به کشت گلخانه ای اختصاص دارد  که پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت این محصول ۱۱۰ تن خیارسبز گلخانه ای برداشت شود.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی در ادامه افزود: روستای مجتمع امام در هشت بندی مهمترین قطب تولید خیار سبز گلخانه ای است.

وی مزیت های کشت خیار سبز  به صورت گلخانه ای را  کاهش چشمگیر در  مصرف آب، افزایش بازدهی محصول  در فضای بسیار کمتر نسبت به فضای باز، کاهش چشمگیر مصرف سموم، کیفیت بالای محصول تولیدی، تولید محصول سالم و بازار پسندی عنوان کرد.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی خاطرنشان کرد: محصول خیار سبز  گلخانه ای به دلیل مزیت های بیان شده در بالا استاندارد ها و شاخص های لازم برای صادرات را نیز دارد.

نکویی گفت: محصول خیار سبز گلخانه ای تولیدی بخشی از آن به بازار مصرف  اصفهان ارسال و بخشی دیگر در بازار داخلی هشت بندی به فروش می رسد.

وی همچنین در مورد آغاز برداشت کلم بهاره در هشت بندی، عنوان کرد: کلم بهاره هر ساله در دی ماه کشت و در فروردین ماه برداشت آن آغاز می گردد. امسال ۷۰ هکتار از اراضی منطقه هشتبندی شهرستان میناب در استان هرمزگان به کشت کلم اختصاص یافته است.

مسئول جهاد کشاورزی هشت بندی همچنین گفت متوسط عملکرد کلم در هر هکتار ۱۰۰ تن می باشد که پیشبینی می شود امسال ۷۰۰۰ تن کلم برداشت شود.

وی گفت کلم های کشت شده از نوع کلم گل، کلم پیچ و کلم قرمز است،  محصول برداشتی کلم با توجه به ظرفیت صادراتی آن  به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می گردد.

 

مهر

(شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها