چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۴
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۵۲۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

کمبود روغن پالم در کشور و معضل تولید در کارخانه ها

آخرین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در دوره هفتم برگزار شد و در این نشست فعالان بخش کشاورزی میزبان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور بودند.

ابوالفضل رضوی در جمع نمایندگان بخش خصوصی توضیحاتی درباره برنامه های این معاونت ارائه و خبرهای تازه ای نیز در رابطه با تقویت نقش و جایگاه روستاها در اقتصاد کشور داد.
به گزارش روابط عمومی، علاوه بر این، در این نشست به موضوع روغن پالم که طی ماه های اخیر حواشی زیادی در کشور به راه انداخته است نیز پرداخته شد و ابوالحسن خلیلی در اینباره توضیحاتی را بیان کرد.
طرح دولت برای توسعه اقتصادی در روستاها
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور، با بیان اینکه در این معاونت مطالعات گسترده ای روی کشورهای مختلف از جمله ترکیه، هند، چین، استرالیا، سوئد و اتریش و همچنین سابقه 70 ساله روستاها در ایران صورت گرفت، گفت: طی این مطالعات و همچنین مشورت با استاتید توسعه روستایی و اقتصاد، به این نتیجه رسیدیم که در ایران پس از انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی در بخش روستایی به عمل آمده اما از این بخش کمترین بهره در راستای توسعه و رشد کشور گرفته شده است.
رضوی افزود: در طول دوره پس از انقلاب، با بخش روستایی کشور سخاوتمندانه هزینه شده است اما با هدف و با برنامه نتوانستیم از این بخش کشور بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه صرف آبرسانی، استقرار خانه بهداشت و جاده سازی در روستاها نمی تواند خدمت محسوب شود، گفت: بسیاری از روستاهای کشور از این امکانات برخوردار شده اند اما شاهد آن هستیم که خالی از سکنه شده و مهاجرپذیر شده اند، حال چه باید کرد؟
رضوی در ادامه افزود: پس از بررسی ها و مطالعات به عمل آمده به این نقطه رسیدیم که تنها راه توسعه روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر، ایجاد شغل در همان نقاط است و خدماتی ارائه شود که اهالی روستاها بتوانند ایجاد اشتغال کنند.
او با اشاره به اینکه بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که از سال 1352 تا 1392 هیچ گاه درآمد روستاییان به اندازه هزینه آنها نبوده است، افزود: یکی از راه های رشد و توسعه کشاورزی در روستاها ایجاد شرکت های سهامی زراعی و دامی در این مناطق است که برای این منظور باید فضای کسب و کار در روستاها را تسهیل و مطلوب کرد.
رضوی در همین رابطه بر ایجاد جاذبه برای برقراری کسب وکار در روستاها تاکید کرد و با بیان اینکه مهم ترین انگیزه ورود سرمایه گذاران به روستاها، راحت سازی و دادن امتیاز است، گفت: در همین زمینه شرایطی را فراهم کرده ایم که سرمایه گذاران با ورود به مناطق روستایی مرزی کشور بتوانند از تسهیلات با کارمزد 8 درصد بهره مند شوند.
وی یکی از اهداف این طرح را مبارزه با مهاجرت روستاییان عنوان کرد و افزود: در صورتی که مشارکت روستاییان نیز در این طرح های سرمایه گذاری فراهم شود، سرمایه گذاران می توانند از تسهیلات با کارمزد صفر درصد برخوردار شوند.
رضوی در عین حال از مذاکرات با مسولان صندوق توسعه ملی به منظور خدمات دهی از این محل برای سرمایه گذاری در روستاها خبر داد و گفت: برای سال آینده بیش از 3 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی وام و تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران در روستاها تخصیص خواهد یافت.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد که ضمانت وام به روستاییان با کارمزد صفر و چهار درصد، صرفا کارت یارانه آنها است.
رضوی در ادامه افزود: محمد یونس که یک اقتصاددان بنگلادشی است با طرح خود که مبتنی بر اعطای وام های کوچک به روستاییان و فقرا بود توانست انقلابی را در کشورهای کمتر توسعه یافته ایجاد کند، از این رو، می توانیم با چنین ابتکاراتی که در کشورهای جهان نیز جواب داده است، مسیر توسعه و ایجاد اشتغال و درآمد در روستاهای ایران را فراهم کنیم.
نیاز به تقویت صادرات در روستاها
اگرچه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور در جمع فعالان اقتصادی با شور و حرارت از طرح اعطای تسهیلات کم بهره به روستاییان خبر داد، اما برخی از فعالان بخش خصوصی با این طرح دولت موافق نبوده و آن را حتی به ضرر نیز دانستند.
ابوالحسن خلیلی یکی از مخالفان این طرح بود. وی با اشاره به سابقه پرداخت وام خوداشتغالی و همچنین سهام عدالت به افراد کم بضاعت در کشور و اینکه اینگونه اقدامات نه تنها سودی برای این بخش از جامعه نداشته بلکه منجر به رخدادهای منفی در چرخه اقتصاد و توسعه کشور نیز شد، گفت: امروز نیز به نظر می رسد که دولتمردان یازدهم طرح پرداخت یارانه به روستاییان را در دست اجرا دارند که سابقه چنین تدابیری نشان می دهد اقتصاد کشور از این محل لطمات زیادی خورده است.
خلیلی یکی از راه های توسعه اشتغال در روستاها را تقویت صادرات و فراوری در صنایع غذایی عنوان کرد که به گفته وی ظرفیت آن نیز در روستاها فراهم است.
سیدمحمدحسین شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز بر تاسیس شرکت های سهامی زراعی در روستاها تاکید کرد و در همین زمینه به یک نمونه موفق اشاره کرد و گفت: در سال 1352 در گلپایگان در قالب شرکت سهامی زراعی کارخانه تولید لبنیات راه اندازی شد که امروز به یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در ایران تبدیل شده است.
پس از این سخنان، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور طی توضیحاتی، یکی از نقاظ ضعف در حوزه اقتصاد روستاها را خرد بودن اراضی عنوان کرد و افزود: سرفصل مشکلات روستاها را شناسایی کرده و در قالب سه مشکل اساسی شامل خرد بودن اراضی، عدم آموزش در روستاها و عدم زیرساخت ها در روستاها، برنامه ها و طرح های خود را برای رفع این مشکلات احصا و در اختیار معاون اول رییس جمهوری قرار داده ایم.
تولید و تجارت پالم در جهان
در ادامه نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، موضوع تخریب صنایع غذایی کشور و به تعبیری غذا ستیزی در دستورکار قرار گرفت. در همین زمینه، شاهرخ ظهیری با بیان اینکه طی ماه های اخیر در برخی رسانه ها هجمه گسترده ای علیه صنایع غذایی کشور شروع شده است، به ماجرا و حواشی روغن پالم اشاره کرد و یادآور شد که این ماجرا منجر به آن شد که به بنگاه های تولیدی و صنایع لبنی کشور ضربه بزرگی وارد شود.
در زمینه روغن پالم، ابوالحسن خلیلی طی توضیحاتی ابتدا به این نکته اشاره کرد که در مورد این نوع از روغن، اطلاع رسانی مناسبی در کشور صورت نگرفت. وی با بیان اینکه در حال حاضر از 175 میلیون تن روغن تولید شده در جهان، 62 میلیون تن مرتبط با روغن پالم است.
خلیلی با بیان اینکه سالانه 58 تا 60 میلیون تن روغن در جهان تجارت می شود، افزود: از این میزان، 42 میلیون تن مربوط به روغن پالم می شود.
وی به واردات این نوع از روغن در کشورهای جهان نیز اشاره کرد و با این توضیح که طی سال 2014 میلادی، کشور هند 9 میلیون تن روغن پالم وارد کرده در حالی که اتحادیه اروپا 6.3 میلیون تن از این نوع روغن را وارد کرده است، گفت: کشورهای ایران و ترکیه به ترتیب با واردات 760 هزار تن و 550 هزار تن روغن پالم طی سال 2014 میلادی، این حجم از روغن پالم را برای مصارف خوراکی وارد کرده اند.
این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه در سال 1385، در ایران 90 درصد روغن تولیدی و مصرفی جامد و تنها 10 درصد آن روغن مایع بود، افزود: 58 درصد کل روغن وارداتی کشور در سال 1387، روغن پالم بوده است.
وی در خصوص اینکه چرا باید از روغن پالم استفاده کرد، گفت: میزان اسید اولئیک در روغن پالم پس از روغن زیتون بالاترین است و پالم در تولید روغن سرخ کردنی و همچنین فرمولاسیون صنعت به کار می رود.
کمبود روغن پالم در کشور
خلیلی در ادامه با بیان اینکه ممنوعیت واردات روغن پالم منجر به بازگشت صنعت روغن کشور به حداقل 10 سال قبل شده است، افزود: شورای عالی سلامت طی مصوبه ای اجازه واردات بیش از 30 درصد به روغن پالم نداده است در حالی که این مصوبه خود به افزایش رانت در واردات روغن دامن زده است.
وی با اشاره به اینکه طی ماه های اخیر و پس از ممنوعیت واردات روغن پالم، تنها 420 هزار تن از این نوع روغن وارد کشور شد، افزود: در حال حاضر حدود 180 هزار تن روغن پالم در مخازن و انبارهای گمرکات کشور وجود دارد که دولت اجازه ترخیص به آن را نمی دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با بیان اینکه صنعت غذایی کشور به روغن پالم نیاز دارد اما در حال حاضر این نوع از روغن در بازار داخل وجود ندارد، گفت: به دلیل نبود روغن پالم در کشور، تمامی کارخانه های تولید از روش هیدروژاسیون استفاده می کنند که امروز روشی منسوخ شده است و از 10 سال پیش به این طرف دیگر از این روش برای تولید در بخش صنایع روغنی استفاده نشده بود.
(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۰۴
فریدون وثوقی
۱۳۹۳/۱۱/۲۵ Iran
5
0
0

متاسفانه این اطلاعات در میان جامعه پخش نشده داست


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها