یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۴۴۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
گزارش فودنا از مجتمع تولیدی مرغ آرین مازندران

مرغ لاین نمونه ای بی نظیر از تولید ملی

به گزارش فودنا مرغ های انگلیسی و آمریکایی بازار ایران را به خود اختصاص داده اند

شاید محصولی مانند گندم به عنوان کالایی استراتژیک قلمداد گردد که دولت و دولتمردان نگاه ویژه ای به آن دارند و شاهد آن هستیم که در این زمینه سیاست گذاری های زیادی اتخاذ می گردد اما جای سوال دارد که چرا باید نگاه صرف به یک کالا و محصول وجود داشته باشد؟ چرا از ظرفیت های موجود جهت خودکفایی استفاده نمی کنیم؟ چرا به وضعیت های موجود توجه ای نداریم ؟چرا در حوزه هایی که تحریم هیچ اثری بر تولید نمی گذارد سرمایه گذاری رخ نمی دهد؟ به دعوت سازمان جهاد کشاورزی مازندارن جهت بازدید از مجتمع تولیدی رهسپار شدیم که به تنهایی یک گنجینه ی ملی محسوب می شود و اگر این بازدید رخ نمی داد  یقینا این مجتمع و فعالیت ارزشمند آن در همان روستای درون کلای بابلکنار مازندران در گمنامی به سر می برد . مجتمع تولید و نگهداری مرغ لاین که در خاورمیانه و جهان اسلام همتایی ندارد و به تنهایی قادر به تولید بیش از 2 میلیون تن مرغ مصرفی کشور می باشد اما کمتر از یک در صد در بازار سهم دارد. پای صحبت مدیر این مجتمع نشستیم تا با چگونگی فعالیت این واحد تولیدی آشنا شویم.

مدیر مجتمع پرورش مرغ لاین گفت: ایران هشتمین کشوری است که بیشترین تولید طیور را به خود اختصاص داده است و بیش از 60 سال از صنعتی شدن واحدهای طیور می گذرد که پویایی این صنعت مربوط به بعد از انقلاب در دهه 70 به علت افزایش جمعیت بوده که نیاز به پروتئین بیشتر شده بود.

وی در ارائه آماری از تولید جوجه یک روزه داخلی بیان داشت: از سال 87 تا سال 92 نزدیک به یک میلیارد و یکصد میلیون جوجه یکروزه در داخل کشور تولید شد که این مقدار موجب تولید 2 میلیون تن گوشت در کشور شد.

وی در تشریح مشکلات حال حاضر صنعت طیور گفت:  مرغ و تخم مرغ دو کالای اساسی و استراتژیک در سبد مصرفی مردم هستند که تغییرات در قیمت این دو دولت ها و دولتمردان را درگیر خود می کند ، در حال حاضر تامین نهاد هایی چون ذرت و سویا به دلیل وارداتی بودن آنها معضلی که گریبان گیر فعالان این عرصه شده است. البته باید دانست که تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت ها در بازار جهانی موجب نوسان های قیمتی و فشارهای مالی بر پیکره ی صنعت می گردد.

مرغ لاین چیست؟

بهزادجلالیان در تعریف از مرغ لاین بیان داشت : به یک جمعیتی از موجودات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و کلیه صفات ژنتیکی خود را به نسل های بعدی منتقل کنند لاین است که می تواند در همه ی حیوانات وجود داشته باشد ، هر نژادی می تواند یک لاین داشته باشد که ایران هشتمین کشوری است که دارای مرغ لاین به نام آرین است. جمهوری اسلامی پس از آمریکا ، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه در جهان اسلام و خاورمیانه تنها کشوری است که توانسته تولید مرغ لاین را در اختیار داشته باشد.

وی گفت: از مرغ لاین ، مرغ اجداد سپس مرغ مادر و نهایتا مرغ گوشتی بدست میاید.که هر جوجه لاین آرین پایه ی تولید 427 تن گوشت می باشد و از هر جوجه اجداد 50 جوجه مادر و از هر جوجه مادر 120 جوجه گوشتی تولید می گردد که مجتمع مرغ لاین آرین قادر به تولید بیش از 2 میلیون تن گوشت در سال است، در حال حاضر گله ای 49 یا نسل 49 مرغ لاین آرین را تولید کرده ایم.

مرغ های انگلیسی و آمریکایی بازار ایران را به خود اختصاص داده اند

جلالیان افزود :در حال حار 85 درصد مرغ بازار را نژاد راس انگلیسی به خود اختصاص داده است و با توجه به تحریم های همه جانبه انگلیس نسبت به ایران ، در حوزه مرغ ، تحریمی را ایجاد نکرده اند چون آنها از وجود مرغ لاین در کشور آگاهند و حاضر نیستند که مرغ لاین ایرانی موجب خودکفایی تولید مرغ گوشتی در کشور شود و این وابستگی ادامه دار باشد  اینگونه مرغ لاین آرین در کشور مهجور میماند. در حال حاضر بازار داخلی در انحصار مرغ های نژادهای مختلف از جمله نژادهای انگلیسی و آمریکایی است.

وی تصریح کرد: من مخالف واردات نیستم چون واردات موجب رقابت می شود اما باید زمینه رقابت برای مرغ لاین آرین نیز ایجاد شود یقینا نژاد مرغ لاین آرین در بازار رقابت ایران دیگر رقبای خارجی را شکست خواهد داد چون مصرف کننده تصمیم گیر نهایی است که کدام نژاد را انتخاب کند.

مدیر مجتمع مرغ لاین بیان داشت : در سال 62 مجتمع مرغ لاین آرین در 1137 هکتار اراضی جنگلی ایجاد شد که 7 سال راه اندازی مزارع تولید به طول انجامید. در این جا ما فرصت خطا نداریم اولین اشتباه آخرین اشتباه ما هست چون هیچ کشوری حاضر به در اختیار قرار دادن مرغ لاین به ایران نیست .

وی افزود : نژاد مرغ لاین آرین از نژاد هایبر مرغ هلندی است که یک گله از آن در سال62 وارد کشور و در این مجتمع پرورش داده شد ، در حال حاضر نسل 40 ام آن تولید شده است.

وی در تشریح مشکلات پیش روی این مجتمع گفت: بعد از سال 69 که این مجتمع به بهربرداری رسید دیگر برای بهسازی و بازسازی این مجتمع اعتباری داده نشده است و گذر 20 سال موجب فرسودگی قسمت هایی از مزارع و اماکن مجتمع شده و هنوز نتوانسته ایم اعتباری را جهت نوسازی و ترمیم واحدهای فرسوده دریافت کنیم. و این بخاطر این است که هنوز مسولان اهمیت جایگاه مرغ لاین را باور نکرده اند. این یک سرمایه ملی است که همه برای حفظ و حراست آن باید تلاش کنند امکانات این مجتمع مربوط یه 25 سال پیش است در دنیایی که صنعت رو به جلوست ما در ساختمان ها و اماکنی در این مجتمع فعالیت می کنیم که مستهلک شده است و امیدواریم مسئولان اخیر از اهمیت جایگاه مرغ لاین ارین که یک سرمایه ی ملی است غافل نشوند.

در بازدید استانی رئیس جمهور وقت در سال 89 پانزده میلیارد تومان اعتبار برای مجتمع مرغ لاین آرین اختصاص داده شده که تا به امروز یک ریال آن پرداخت نشده است.

وی خاطر نشان شد: در حال حاضر 4 مزرعه مرغ لاین در حال فعالیت هستند. و در این مجتمع همه ی حلقه های مرغ گوشتی یعنی مرغ لاین، اجداد و مادر را در کنار هم داریم.

جلالیان در تشریح دیگر مشکلات پیش روی مجتمع مرغ لاین آرین بیان داشت: یک تشکیلات سازمانی مشخص جهت برنامه ریزی دراز مدت توسط مسئولان دخیل صورت نگرفته است و در حال حاضر ما در حال ضرر هستیم.  همچنین این تشکیلات خدمات پس از فروش ندارد به همین خاطر مرغدار صنعتی و سنتی راغب به خرید مرغ اجداد و مادر و گوشتی مجتمع لاین نمی باشند. جلیلیان درباره برنامه های پیش روی این مجتمع اظهار داشت دنبال این هستیم زمینه های پیشرفت این مجموعه را بوجود آوریم تا در سال 94 پا در عرصه بازار گذاریم. در حال حاضر نیز روی صادرات تمرکز کرده ایم و از ظرفیت های کامل مزارع مجتمع مرغ لاین آرین در راستای تحقق این مهم استفاده خواهیم کرد همچنین مدنظر داریم همچنین قطعه بندی مرغ گوشتی موجب افزایش فروش و سرانه تولید می شود که برای تحقق این امر در راستای افزایش صادرات برنامه ریزی کرده ایم. با اجرای موارد بیان شده می توانیم وابستگی خود را به اعتبار دولتی حذف کنیم و نیازهای مصرفی مجتمع مرغ لاین آرین را مرتفع سازیم.

گزارش حسین زحمتکش

(یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳) ۰۸:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها