شنبه / ۶ دی ۱۳۹۳ / ۲۲:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۴۰۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سلامت غذایی محصولات کشاورزی از تولید تا نظارت

سلامت تولیدات کشاورزی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است، اما وزارت جهاد و کشاورزی نیز در آن نقش مهمی دارد که در برنامه رادیو سلامت به آن پرداخته شده است.

رییس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص و مسوول بهداشت محصولات کشاورزی وزارت بهداشت در برنامه شبکه رادیویی سلامت گفت: اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی از مجموعه سازمان غذا و دارو چند دهه است که همواره این آزمایشات را به مناسبت های مختلف برای تعیین باقیمانده سموم و آفت کش ها بر روی محصولات کشاورزی انجام می دهد.

دکتر«رضا عزتیان» افزود: بنابراین انجام این نظارت عالیه نکته جدیدی نیست. البته نکته ای که در سالهای گذشته همواره مورد سووال بوده، چگونگی هماهنگی بین دو بخش جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به عنوان سازمان های تولید کننده محصولات کشاورزی و همچنین محصولات سلامتی جامعه است.

رییس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص و مسوول بهداشت محصولات کشاورزی وزارت بهداشت ادامه داد: این اداره با سازمان غذا و دارو هماهنگ است و هر نوع پروتکلی که از طرف سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت مواد غذایی به بخش ما ارسال شود تابع آن خواهیم بود.

عزتیان گفت: در سلامت محصولات کشاورزی، از تولید محصول تا سازمان های تایید کننده سلامتی و بخش های واردات و صادرات، دخیل هستند به عنوان مثال در سطح عرضه می توانیم بر عرضه محصولات کشاورزی با پیش بینی هایی که قانون در خصوص کد دار بودن آنها یا در خصوص بسته بندی های آن داشته است، نظارت داشته باشیم و در خصوص سلامت محصولات اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: بخش دیگر شامل آموزش کشاورزان به عنوان حلقه های مرتبط هستند. در حوزه معاونت بهداشتی، دارای کمیته های بهداشتی کشاورزی در سطوح ملی، استانی و شهری هستیم که فعالیت های مربوط به اطلاع رسانی، آموزش کشاورزان بویژه و همچنین ایجاد بستر همکاری های برون بخشی را برعهده دارد و همانطور که در بالاترین سطح یعنی مرکز که نمایندگان سازمان های ذیربط در این کمیته حضور دارند در سطح استان ها و شهرستان ها نیز نمایندگان مربوطه حضور دارند و هماهنگی های لازم را در فعالیت های مربوط به خودمان را در قالب این کمیته ها تامین و پیگیری می کنیم.

عزتیان در ادامه تصریح کرد: معدود گیاهانی وجود دارند که آن هم معدود آلاینده هایی را می توانند در خود جذب کنند. پس صرف این موضوع که فاضلاب پای درخت یا گیاه رفت و بلافاصله آلودگی به گیاه منتقل خواهد شد همچین حالتی وجود ندارد. اما در طی سالهای گذشته سطحی از زمین های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می شوند همیشه رو به کاهش بوده است.

وی افزود: طبق آخرین آمارها این سطح در پنج سال گذشته به 10 درصد کاهش پیدا کرده است. پس شرایط همواره رو به بهبود است. بویژه با آموزش هایی که ارائه می شود، سطح آگاهی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بالا رفته است.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(شنبه ۶ دی ۱۳۹۳) ۲۲:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها