شنبه / ۶ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۹۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد؛

کاهش هزینه ها با انجام هرس باردهی درختان مرکبات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران کنترل شکل و اندازه درخت و سهولت اعمال مدیریت و کاهش هزینه ها را با انجام هرس باردهی درختان مرکبات عنوان کرد.

به گزارش فودنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد تقی شکوهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی در خصوص باردهی درختان مرکبات اظهار داشت: هرس باردهی درختان مرکبات تکنیکی نیرومند، مفید و موثر در میزان تولید مطلوب و بهبود کیفیت میوه ها می باشد که افزایش نفوذ نور به داخل درخت و برقراری تعادل بین رشد رویشی و رشد زایشی، افزایش تولید شاخه های گل دهنده برگدار، افزایش اندازه و مقدار محصول و بهبود کیفیت محصول داخل و بیرون درخت و کنترل شکل و اندازه درخت و سهولت اعمال مدیریت و کاهش هزینه ها از اهداف آن می باشد.

 وی در خصوص میزان هرس گفت: درختان کم بار سال جاری، بویژه درختان مسن، هرس بایستی شدید باشد ( حذف 25 درصد شاخه ها به صورت انتخابی یا غیر انتخابی) و درختان پر بار سال جاری از جمله درختان جوان تامسون، هرس باید خفیف صورت گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه افزود: زمان هرس درختان پر بار در سال جاری بایستی خفیف بوده و این عملیات می تواند بعد از برداشت میوه آغاز گردد اما هرس شدید درختان کم بار بهتر است در نیمه دوم بهمن ماه و پس از رفع خطر سرمازدگی انجام شود.

او در خصوص چگونگی انجام هرس افزود: سرشاخه زنی هرس، سربرداری به اضافه حاشیه زنی به صورت حذف بخش انتهایی شاخه ها و شاخساره ها جهت رفع غالبیت انتهایی و شکستن خواب جوانه های جانبی (هرس غیر انتخابی) صورت گیرد.

همچنین شاخه زنی باید به صورت حذف کامل شاخه های داخلی درخت تا محل انشعاب از شاخه های اصلی یا تنه (هرس انتخابی) بوده و هرس دامنه تاج درخت به نحوی باشد که از رسیدن به زمین و برخورد با ادوات باغی جلوگیری گردد.

 
(شنبه ۶ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها