جمعه / ۵ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۹۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

95 درصد محصولات کشاورزی پاک است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه 95 درصد محصولات کشور پاک است، گفت: نگرانی مردم در زمینه سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی بی مورد است.

 محمد علی باغستانی اظهار کرد: مطالبه مردم منجر به دقت ما برای داشتن محصولات پاک در کشور است، ولی این حساسیت ها و نگرانی ها جدی نیست و هیچگونه خطری در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که امکان دارد مواردی به صورت لکه ای بیش از حد مجاز وجود داشته باشد، ولی نگرانی هایی که در رسانه ها شاهد آن هستیم، صحت ندارند.

باغستانی با تاکید بر اینکه سازمان حفظ نباتات بر محموله های صادراتی محصولات کشاورزی نظارت دارد، افزود: دلیل پاک بودن محصولات کشور، برگشت نخوردن محصولات صادراتی است.

وی بیان کرد: طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان و سازمان استاندارد تدوین شده که امیدواریم سال آینده پس از تصویب عملیاتی شود.

باغستانی گفت: میزان مصرف سم در کشور در محصولات کشاورزی 21 هزار تن در سال است که به صورت مایع و جامد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: این مقدار مصرف سم حدود 8.3 هزار تن ماده موثر و بقیه ترکیبات سم بوده و براساس سطح زیر کشت کشور که حدود 17 میلیون هکتار است به طور متوسط 560 گرم ماده موثر سم در هر هکتار در سطح کشور استفاده می شود.

باغستانی اضافه کرد: این در حالی است که متوسط جهانی حدود یکهزار گرم سم در هکتار است که مجموع میزان مصرف سم در کشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پایین تراست.

وی با تاکید بر اینکه اصولی ترین مبحث در دست اقدام سازمان حفظ نباتات کشور جایگزینی سموم کم خطر است، افزود: به عنوان مثال طی دو الی سه سال اخیر شش قلم سم پر خطر در کشور حذف شده و این درحالی است که این سموم را کنوانسیون های بین المللی مانند روتردام که کشور ما نیز در آن عضویت دارد، هنوز غیر مجاز اعلام نکرده است.

باغستانی ادامه داد: دلیل حذف این سموم شایعه سرطان زایی و یا غیر بهداشتی بودن آنها در دنیا بوده و در سال گذشته 13 قلم سم کم خطر ثبت شده تا جایگزین سموم پر خطر شوند.

 

 

 

 

ایرنا

(جمعه ۵ دی ۱۳۹۳) ۱۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها