سه شنبه / ۲ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۴
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۳۹۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

گزارش برگزاری نمایشگاه های بین المللی مواد اولیه و ماشین آلات گلفود و همچنین شیرینی و شکلات دبی

نمایشگاه مواد اولیه و ماشین آلات گلفود، اولین رویداد تخصصی برای آشنایی با جدید ترین پیشنهادات و ترکیبات مواد اولیه و همچنین جهت معرفی آخرین روشها و تکنولوژیهای تولید و بسته بندی مواد غذایی در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب شرق آسیا (MEASA) است که توانست در اولین دوره برگزاری خود، اعتماد مدیران دست اندرکار صنایع غذایی را جلب نماید.

بیش از دو سال برنامه ریزی و پی گیری روزانه مدیران مرکز تجارت جهانی دبی برای متقاعد نمودن شرکت کنندگان بین المللی برای حضور در چنین رویداد تخصصی و در تاریخی به غیر از زمان برگزاری گلفود و متعاقباً اعتماد بزرگان صنعت غذایی به مدیریت برگزارکننده و برنامه ریزی جدی آنها برای حضور بسیار پر رنگ و حرفه ای در این رویداد، زمینه را برای یک موفقیت بین المللی فراهم نمود.

 

همانطور که مستحضرید، نمایشگاههای تخصصی بسیاری مانند Interpack , AnugaTech, Drink Tech در اروپا وجود دارند، لیکن وجود یک نمایشگاه حرفه ای در منطقه خاورمیانه، فرصت جدید و استراتژیکی برای معرفی و توسعه تجارت تولید و عرضه کنندگان ماشین آلات و مواد اولیه در این منطقه است.

 

حضور 1100 غرفه دار از 52 کشور و در قالب 26 پاویونهای ملی، آنهم در سال اول برگزاری نمایشگاه، نشان از اطمینان و برنامه ریزی مدیران ارشد شرکتهای بین المللی برای حضور در این بازار بزرگ است. از طرفی استقبال 26329 خریدار بین المللی از 156 کشور جهان، همگان را بر این باور داشت تا برنامه ریزی حرفه ای تری را برای مشارکت در نمایشگاه سال آینده، پی ریزی نمایند.

 

در این نمایشگاه کشورهایی همچون انگلستان، آلمان، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، هلند، تایوان و چین حضوری بسیار پررنگ داشتند و در همه زمینه‌های فرآوری و بسته‌بندی، آخرین محصولات و فناوری‌های خود را عرضه نمودند. شرکت‌های مطرح با در اختیار گرفتن غرفه‌های بزرگ، دستگاه‌ها و حتی فرهای چندین متری خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده بودند که نشان از اهمیت نمایشگاه و بازارهای منطقه برای شرکتهای بین المللی است.

اگر بخواهیم از رقبای اصلی‌مان در منطقه و آسیا نام ببریم قطعا نام ترکیه و چین در صدر لیست قرار خواهند گرفت. هر دو کشور با پاویون‌هایی متشکل از تمامی حوزه‌های بسته‌بندی شامل مواد اولیه، انواع ظروف و لیبل و ماشین‌آلات در نمایشگاه حضور یافته بودند. ترک‌ها کماکان با تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در زمینه ظروف و فیلم‌های پلاستیکی فعال بودند در نمایشگاه حاضر شدند. جایی که قاعدتا به واسطه منابع نفتی و پتروشیمی باید مزیت نسبی ایران در بازار باشد! پاویون‌های هند و تایوان هم نمایش قابل قبولی ارایه کردند که البته بیشتر در بخش ماشین‌آلات بود. چند شرکت از عربستان و امارات نیز چه در بخش تولید ماشین‌آلات و چه خدمات لیبل و چاپ در نمایشگاه حاضر بودند.

از ایران نیز چهار شرکت ماشین‌سازی کندری، امیدی، پدیده پارس و اپتیما در قالب پاویون ماشین‌سازان ایران در این نمایشگاه حضور داشتند که طبق آخرین نظرسنجی که ما پس از نمایشگاه داشتیم همگی رضایت کافی از این مشارکت داشتند و برای حضور در دوره آینده و حتی گرفتن غرفه بزرگتر اظهار تمایل کردند. متاسفانه با توجه به پتانسیل بالای صنعت ماشین سازی ایران، تعداد شرکت کنندگان بسیار اندک بود و مطمئنا با حضور حداکثری و پر رنگ ماشین سازان محترم، پاویون ایران با قدرت بیشتری با پاویونهای رقیب نظیر ترکیه و تایوان، رقابت خواهد نمود.

در بخش مواد اولیه نیز شرکتهای زرین شاد سپاهان، خشکبار سبز صحرا، آنزیمهای صنعتی ایران، زرین تاک ابهر، دینا، نان مایه رضوی، گلوکوزان و گروه سولیکو در پاویون ایران حضور موثری داشتند و مذاکرات موفقی با خریداران جدی از کشورهای منطقه داشتند.

در زمینه ترکیبات و مواد اولیه صنایع غذایی، پتانسیل چشمگیری در کشور داریم، لیکن شرکتهای تولید و عرضه کننده مواد اولیه ایرانی نوپا هستند و پس از حضور در نمایشگاههای داخلی، به تدریج برای حضور در نمایشگاههای بین المللی برنامه ریزی می نمایند. بدون شک بازار بسیار بزرگ و متنوعی برای مواد اولیه صنعت غذا در کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، شمال و جنوب آفریقا، خاور دور و اروپا وجود دارد و این رویدادها فرصت بسیار مغتنمی برای آشنایی با خریداران جدی این کشورها خواهد بود.  مطمئناً طی سالیان آینده، شاهد حضور قابل توجه این تولیدکنندگان در نمایشگاههای بین المللی خواهیم بود.

 

در کنار نمایشگاه ماشین‌آلات و مواد اولیه، مانند هر سال، نمایشگاه‌های شیرینی و شکلات، غذاهای خاص و حلال و غذاهای دریایی نیز برگزار شد. شرکتهای زر ماکارون، خشکبار صادراتی AHT، نوین زعفران، گلچین زارع، خرمای پریمیوم، صنایع غذایی کدبانو (دلپذیر)، شیرین و شکلات پوک پوک، صنایع غذایی شیرین وطن، نیکی مهر (مریخی) تک پارسان، راما مهر آریا (لوسی)، ترشی سون و صنایع غذایی دریایی تحفه د پاویونهای ایران شرکت کرده بودند. در این بخش نیز شاهد رشد کیفی و کمی نسبت به دوره‌های گذشته بودیم. جالب اینکه تعدادی از تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی که برخی از آنان حتی در نمایشگاه گلفود نیز غرفه داشتند، پس از بازدید از این نمایشگاه، خواهان گرفتن غرفه برای سال آینده شدند و دلیل آن نیز ترکیب صنایع متفاوت غذایی و رشد کیفی نمایشگاه بود. در مجموع بیش از 2000 غرفه دار در نمایشگاههای تخصصی گلفود حضور داشتند و پیش بینی سال آینده، شرکت بیش از 2800 غرفه دار خواهد بود که در نوع خود رکوردی قابل اعتنا برای سال دوم برگزاری یک نمایشگاه به حساب می آید. 

(سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها