سه شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۲۸۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرغداران گناباد خواستار حل مشکلات خود هستند

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل شهرستان گناباد، حل مشکلات مرغداران و رسیدگی به وضعیت بازار مرغ را خواستار شد.

رضا شرفی در خصوص علل این اقدام گفت: در حالی‌که هر کیلو دان مرغ فقط 130 تومان کاهش قیمت داشته است، ولی قیمت هر کیلو مرغ زنده هزار تومان کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل شهرستان گناباد افزود: از آنجا که تمام سردخانه‌های استان از مرغ منجمد اشباع شده است، کشتارگاه‌ها نیز برای خرید مرغ زنده تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: به همین دلیل فعالان صنعت مرغداری گناباد از امروز اقدام به جوجه‌ریزی نخواهند کرد، ضمن این که مرغدارن شهرستان گناباد فقط در مهرماه 93 در حدود 800 میلیون تومان متضرر شده‌اند.

شرفی خاطرنشان کرد: هرچند این اقدام مرغداران نوعی خودزنی است و بیکاری و ورشکستگی را به دنبال خواهد داشت، ولی فعلا با توجه به این‌که رایزنی‌های گسترده با مسوولان مربوطه به نتیجه نرسیده است، این حرکت بهترین راه چاره است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل شهرستان گناباد در ادامه گفت: میزان تولید مرغ زنده توسط 80 واحد فعال مرغداری شهرستان گناباد در حدود یک هزار و 700 تا 2 هزار تن مرغ است که از این میزان چیزی در حدود 5 تا 10 درصد در شهرستان مصرف شده و مابقی روانه بازارهای سایر نقاط استان خراسان رضوی می‌شود.

وی ضمن انتقاد از این‌که مرغ زنده از سایر استان‌ها مثل کرمان، گیلان، گلستان به خراسان وارد می‌شود ولی مرغداران خراسان مجوز صدور به استان‌های همجوار را ندارند.

وی با طرح این سئوال که چرا با وجود اعلام رسمی رییس انجمن صنفی مرغداران کشور مبنی بر این‌که ماهیانه بین 20 تا 30 هزار تن مرغ مازاد برمصرف تولید می‌شود، واردات بی‌رویه مرغ‌های منجمد از برزیل و سایر کشورها ادامه دارد؟ گفت: مسوولان باید برای حمایت از تولید ملی، زیرساخت‌های لازم را برای صدور مرغ ایران به بازارهای هدف فراهم کنند، نه آن‌که با این‌گونه اقدامات، عملا صنعت دام و طیور را با رکود و ورشکستگی مواجه کنند.

وی با تاکید براین نکته که باید صنایع تبدیلی مرغ راه‌اندازی و تقویت شود، افزود: اگر ستاد پشتیبانی امور دام نظارت بیشتری داشته باشد، این صنعت می‌تواند ارزآوری داشته و از خروج ارز نیز جلوگیری کند.

شرفی هم‌چنین گفت: اخیرا در حالی‌که قیمت هر کیلو مرغ گرم 6500 تومان بوده است، عدم نظارت پشتیبانی امور دام باعث شده تا دلالی بتواند هر کیلو مرغ منجمد (احتمالا تاریخ نزدیک) را با چک طولانی مدت به مبلغ 5500 تومان خریداری و مجددا وارد چرخه قطعه‌بندی و بازار مصرف نماید.

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی مرغداران متشکل شهرستان گناباد نیز گفت: در حال حاضر تمام سردخانه‌های استان خراسان رضوی مملو از گوشت مرغ است و به همین دلیل کشتارگاه‌ها تعیین کننده قیمت هستند.

حسن مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، افزود: با وجود آن‌که کارشناسان قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را 4600 تومان اعلام کرده‌اند، مراکز خرید که عمدتا کشتارگاه‌های مرغ استان هستند و قبلا مرغ زنده را از قرار هر کیلو 3600 تومان خریداری می‌کرده‌اند، فعلا با توجه به اشباع بازار، حتی با همین قیمت حاضر به خرید مرغ نیستند.

وی ادامه داد: مرغداران گناباد برای عبور از این رکود مجبورند با کاهش خوراک جوجه‌ها، از افزایش وزن‌شان جلوگیری کنند و به عبارت دیگر بجای 45 روز ، بتوانند زمان طولانی‌تری جوجه‌ها را نگهداری کنند تا آن‌که مسوولان برای بازار چاره‌اندیشی کنند که این اقدام نیز هزینه‌های سنگینی را بر مرغدار تحمیل می‌کند.

وی یکی از دلایل وضعیت موجود را صدور بی‌رویه پروانه احداث مرغداری در گناباد دانست و گفت: در حال حاضر فاصله هر 2 واحد مرغداری از 600 متر به 400 متر کاهش یافته و این به معنای آن است که حتی زمین مناسب برای احداث مرغداری در شهرستان موجود نیست.

وی گفت: در حالی‌که پروانه بهداشتی و بهره‌برداری در شهرستان گناباد صادر می‌شود، مرغداران فقط برای اخذ یک امضا از مدیرکل باید فاصله 300 کیلومتری گناباد تا مشهد را بپیمایند که باعث اتلاف وقت، استهلاک و احتمالا مخاطرات جانی نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اخیرا اعتبار این پروانه‌ها نیز از 5 سال به 2 سال کاهش یافته است.

مقیمی هم‌چنین کاهش مدت زمان بیمه از 49 روز به 42 روز، افزایش چهار تا پنج برابری هزینه بازدید کارشناسان و چندین برابری هزینه‌های صدور پروانه، افزایش هزینه مجوز حمل مرغ نیز از 1500 ریال به 50 هزار ریال، افزایش مبلغ واریزی بابت هر قطعه جوجه از620 به 720 ریال را از جمله سایر مشکلات این حوزه دانست.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها