یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۸۶ / ۱۵:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۱۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
رییس اتحادیه نان‌های فانتزی عنوان کرد:

صادرات نان فانتزی به خارج‌ از کشور با حمایت دولت

رئیس اتحادیه صنف نان‌های فانتزی و حجیم با بیان اینکه هفت درصد نان کشور را نان فانتزی تشکیل می‌دهد، گفت: این صنف به حمایت بیشتر دولت نیاز دارد و اگر دولت تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات پیشرفته به این صنعت اعطا کند، می‌توان نان حجیم ایرانی را صادر کرد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،محمدجواد کرمی امروز در یک نشست خبری با تاکید بر حمایت بیشتر دولت از نانوایی‌های فانتزی و حجیم به دلیل فرآیند تولید استاندارد در این واحدها، اظهارداشت: نان فانتزی و حجیم به دلیل استفاده از ماشین آلات استاندارد، حرارت غیرمستقیم جهت پخت نان و بکارگیری مواد بهبود دهنده و استفاده نکردن از جوش شیرین، دارای کیفیت بالا و استاندارد است، بنابراین دولت باید برای استفاده از این ماده غذایی در سبد روزانه اقشار جامعه برنامه‌ریزی کند.

 وی گفت: در حال حاضر معافیت هایی چون بیمه، مالیات و نرخ بهای گاز به نانوایی‌های سنتی اعطا می‌َشود ولی به واحدهای نان فانتزی که از سطح استاندارد بالایی برخوردار هستند، این معافیت‌ و کمک‌های دولتی ارایه نمی‌شود.هم اکنون تنها در تهران 25 واحد صنفی نان فانتزی به دلیل نبود حمایت کافی تبدیل به نانوایی سنتی شده‌اند.

 

کرمی با اینکه مصرف گاز در واحدهای نان حجیم به دلیل استانداردبودن دستگاه‌ها به صورت بسیار بهینه‌تر از نانوایی‌های سنتی است، تاکید کرد: هزینه بهای گاز دریافتی از واحدهای نان فانتزی همانند تعرفه واحدهای تجاری محاسبه می‌شود و فاقد شراط و امتیاز مشابه با نانوایی‌های سنتی هستند.

 

رییس اتحادیه صنف نان‌های فانتزی و حجیم با تاکید بر مقوله آموزش به عنوان یکی از راههای موفقیت در زمینه تولید نان‌های حجیم، افزود: در خرداد ماه سالجاری یک گروه 20 نفره از طرف این اتحادیه به آلمان اعزام شد و در آکادمی بین‌المللی آموزش پخت نان یک دوره آموزشی را طی کردند.در این دوره گروه 20 نفری ایرانی که برای اولین بار در این کلاس‌ها شرکت کرده بودند، از فرآیند تولدی و پخت نان در آلمان و شویه‌های نوین آشنا شدند.در آلمان 46 هزار و 500 نانوایی فعال است.

 

وی خواستار حمایت جدی دولت از صنف نان حجیم شد و اظهارداشت: با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تملک و اجاره واحدهای صنفی در سراسر شهر، هنگامی که یک واحد صنفی تولید خود را به مقوله نان اختصاص می‌دهد، انتظار حمایت‌های خاصی از دولت دارد.

 

رئیس اتحادیه نان فانتزی با بیان اینکه با بیان اینکه ضایعات نان حجیم و فانتزی براساس اعلام پژوهشکده غلات، 2 درصد است، افزود : این در حالی است که ضایعات نان سنتی 16 تا 18 درصد است. واحدهای تولید نان های فانتزی در کشور 20 نوع نان فانتزی به صورت رژیمی، سبوس دار و جو تولید می کنند در حالی که در برخی کشورهای اروپایی این تعداد از 150 نوع هم گذشته است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 475 واحد صنفی در تهران و حدود 5 هزار واحد نان فانتزی در کشور فعال هستند، در خصوص مشکلات این صنف تاکید کرد: اکنون 30 درصد بیمه و مالیات از واحدهای نان حجیم دریافت می‌شود در حالی که این رقم در نانوایی‌های سنتی 10 درصد است. این در حالی است که میزان دستمزد نیروی کار در این واحدها در قیاس با واحدهای سنتی 50 درصد بیشتر است.

 

کرمی با بیان اینکه تاکنون صادرات نان های حجیم و نیمه حجیم جایی در صادرات غیر نفتی نداشته است، افزود : با توجه به اینکه بخشی از آرد مورد نیاز واحدهای نان فانتزی به صورت یارانه و با قیمت 45 تومان در اختیار این واحدها قرار می گیرد و آرد برای نان های غیر شیرین با قیمت ازاد 325 تهیه می شود قیمت این نوع نان ها در کشور افزایش نیافته است.

 

وی گفت : در این واحدها قیمت نان به صورت رقابتی تعیین می شود که چهار سال از افزایش قیمت ها جلوگیری کرده است.

 

رییس اتحادیه صنف نان‌های فانتزی و حجیم در خصوص تولیدی نان در مجتمع‌های صنعتی نیز افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته در تولید نان استقبال کمی از واحدهای صنعتی تولدی نان شده است.زیرا مشکلاتی چون حمل و نقل و توزیع دارند.

 

وی به مذاکرات این اتحادیه با مسوولان امر برای توزیع نان حجیم به جای نان سنتی در برخی ادارات و سازمانها چون زندانها به دلیل ماندگاری و کیفیت و قیمت مناسب آن خبر داد.

(یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶) ۱۵:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها