سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۱۳۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

قیمت خرید تضمینی برنج هاشمی در گیلان اعلام شد

استاندار گیلان قیمت خرید تضمینی برنج هاشمی در این استان را برای برداشت امسال هر کیلو گرم 61 هزار ریال اعلام کرد.

'محمدعلی نجفی 'روزدوشنبه در جریان دیدار از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به این که بیشترین حجم تولیدی برنج در گیلان از ارقام هاشمی است افزود: بر اساس مصوبه دولت مقرر شد سازمان تعاون روستایی از امروز برنج مازاد هاشمی کشاورزان را با نرخ توافقی اعلام شده خریداری کند.

وی گفت: شرکت بازرگانی دولتی نیز برای ساماندهی بازار معاملات این محصول از عرضه برنج وارداتی در بازار جلوگیری خواهد کرد.

نجفی افزود: این قیمت توافقی بین کشاورزان و تعاون روستایی ، قیمت پایه محسوب می شود و کشاورز مختار است محصولش را در صورت وجود خریدار به نرخ بالاتر در بازار بفروشد.

استاندار گیلان تاکید کرد که اگر کشاورز نتواند برای محصول برنج خود از نوع هاشمی مشتری بالاتر از نرخ 61 هزار ریال در کیلو گرم پیدا کند، آن وقت تعاون روستایی خریدار محصولش خواهد بود.

نجفی با اشاره به این که با اعلام قیمت توافقی رونق در بازار معاملات برنج رخ خواهد داد، گفت: بر مبنای حداقل قیمت تضمین شده برای خرید از سوی دولت ، برنج کاران تشویق خواهند شد.

خرید محصولات کشاورزی به دو روش خرید تضمینی و خرید توافقی انجام می شود، در خرید تضمینی مبنای قیمت گذاری محصول به گونه ای است که منافع کشاورزانی که موفق به فروش محصول خود نشده اند لحاظ می شود ولی در قیمت خرید توافقی از خرید تضمینی بیشتر و به قیمت بازار نزدیک تر است.

خرید توافقی از کشاورزان زمانی انجام می شود که برای کشاورزان امکان فروش محصول وجود ندارد و به همین دلیل دولت برای حمایت از کشاورز به این موضوع ورود می کند.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به افزایش 10 درصدی تولید برنج در امسال نسبت به سال گذشته، سطح زمین های زیر کشت برنج در گیلان را بیش از 230 هزار هکتار عنوان کرد.

نجفی افزود: بیش از یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک از مزارع برنج گیلان برداشت و در کارخانه های شالی کوبی به برنج سفید تبدیل می شود.

وی در مورد برنج دودی نیز گفت: میزان حجم تولیدی برنج دودی در استان گیلان ناچیزاست به طوریکه فقط از یک دهم هکتار تولید برنج شالیکاران استان گیلان برای مصارف خانگی به صورت سنتی برنج دودی تولید می شود که آن هم توسط کارشناسان وزارت بهداشت قابل کنترل است.

استاندار گیلان روز دوشنبه با حضور در ساختمان مرکزی ایرنا ضمن دیدار با مدیرعامل از بخش ها و گروههای مختلف خبری این سازمان دیدن کرد و به برخی از پرسش های خبرنگاران در گروههای مختلف خبری پاسخ داد.

ایرنا

(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳) ۰۸:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها