دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۱۱۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سهم روسیه از صادرات مواد غذایی ایرانی چقدر است؟

در حالی که ایران پس از درخواست روس‌ها برای تامین مواد غذایی مورد نیازشان، با تشکیل ستادی ویژه به تکاپو افتاده تا بازار مناسبی در این کشور به دست آورد طی پنج ماه نخست امسال تنها حدود 66 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به این کشور صادر شده است.

میزان صادرات محصولات کشاوری به روسیه سهم بسیار ناچیزی در میان 1.5 میلیون تن محصول صادراتی کشاورزی ایرانی محسوب می‌شود.

 روسیه پس از ایجاد بحران در روابطش با اتحادیه اروپا برای تامین مواد غذایی محصولات کشاورزی مورد نیازش فهرستی بالغ بر 60 محصول را به ایران صادر کرد تا بتواند پس از اعلام ممنوعیت واردات از اتحادیه اروپا از سوی رییس جمهور روسیه، نیازمندی‌های غذایی خود را از طریق بازارهای آسیایی مانند ایران جبران کند.

پس از این اعلام نیاز وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا ستاد ویژ‌ه‌ای تحت عنوان ستاد توسعه صادرات به روسیه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود تا سازوکار تامین مایحتاج روس‌ها و چگونگی آن مشخص شود البته طرف‌های روسی فردا با نمایندگان اتاق بازرگانی ایران جلسه مشترکی دارند که به نظر می رسد تفاهم‌ها و قراردادهای نهایی این مبادله تجاری بزرگ فردا به امضا طرفین می‌رسد.

در حالی که مقامات روسیه نیازمندی‌های غذایی و کشاورزی خود را در قالب 60 نوع انواع محصولات از جمله میوه و تره بار، محصولات لبنی، محصولات شیلاتی و ... از ایران درخواست کردند این کشور سهم چندانی در بازار صارداتی ایران در پنج ماه نخست امسال نداشته است.

چرا که در پنج ماه نخست سال جاری 87 هزار و 787 تن و 303 کیلوگرم انواع محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش 66 میلیون و 385 هزار و 841 دلار در قالب بیش از 53 قلم کالا به روسیه صادر شده است که شاید به زحمت به 10 درصد بازارهای صادراتی ایران برسد و این درحالی است که عراق با سهم بیش از 60 درصدی نخستین مقصد محصولات کشاورزی ایران طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

نکته جالب این که عمده محصولات کشاورزی صادراتی به روسیه شامل انواع میوه و صیفی‌جات مانند پسته، پرتقال، انگور، هندوانه، خربزه، سیب، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل،‌آلو، کیوی، زرشک، بادمجان، خیار، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و ... است که سهمی بالغ بر 44 هزار و 977 دلار از کل ارزش صادراتی محصولات کشاورزی به روسیه در پنج ماه نخست را شامل می‌شود.

حال باید دید روس‌ها می‌توانند در شرایط کنونی نظر مسئولان و تاجران ایرانی را برای تبدیل شدن به یکی از عمده‌ترین بازارهای صادراتی کشاورزی ایران جلب کنند؟

ایسنا

(دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳) ۱۷:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها