شنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۰۲۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خنک‌ شدن از گرمای تابستان با هندوانه‌های شیرین کرمان

با خوردن هندوانه‌های شیرین و آبدار کرمان می‌توانید، قدری راحت‌تر با گرمای تابستان داغ و سوزان کنار بیایید.

استان کرمان به علت شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز از بهترین مناطق ایران برای کشت محصولات باغی، کشاورزی و جالیزی از جمله هندوانه است.

جالیزهای هنداونه در مناطق جنوبی، شرق و شمالی استان کرمان وجود دارد و محصولات کم‌نظیر و طبیعی این جالیزها خواهان زیادی دارند.

جالب است بدانید، هندوانه‌های استان کرمان نه تنها کیفیت خوبی دارند بلکه وزن بعضی از این هندوانه‌های باکیفیت به 25 کیلوگرم هم می‌رسد.

افزایش برداشت هندوانه در دشتاب بافت

این در حالی‌ست که امیرعباس نخعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت هم از افزایش 30 درصدی برداشت هندوانه از مزارع دشتاب بافت طی سال جاری خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: برداشت هندوانه از حدود 400 هکتار ازاراضی سطح زیر کشت منطقه دشتاب بافت از 20 تیر ماه آغاز شده و تا نیمه دوم مرداد سال جاری ادامه دارد.


به گفته نخعی، پیش‌بینی می شود با متوسط عملکرد 30 تن در هکتار تا پایان فصل برداشت در منطقه دشتاب بافت 12 هزار تن هندوانه برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت خاطرنشان می‌کند: هندوانه دشتاب بافت روانه بازارهای مصرف استان کرمان و سایر استان‌های همجوار می‌شود.

کشت هندوانه در نخلستان‌های ریگان

در همین حال کشاورزان شهرستان ریگان در شرق استان کرمان هم در سال جاری دست به ابتکاری جدید در نخلستان‌ها زده‌اند و اقدام به کشت هندوانه به صورت الگویی در کنار نخل‌ها  کرده‌اند، هندوانه‌هایی که وزن‌شان تا 25 کیلوگرم هم می‌رسد و خیلی هم با کیفیت شده‌اند.


به گفته مدیر جهاد کشاورزی ریگان، برداشت هندوانه و خربزه از 50 هکتار مزارع الگویی شهرستان ریگان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود بیش از 2 هزار تن هندوانه برداشت شود.

موسی جلالی بیان می‌کند: به دلیل آب و هوای مطلوب، غنی بودن خاک و ارگانیک بودن محصولات شهرستان ریگان از هر هکتار 40 تن محصول هندوانه برداشت شد.

پای هندوانه‌های جنوب کرمان به اروپا باز شد

اما کیفیت هندوانه‌های منطقه جیرفت و کهنوج در استان کرمان هم بسیار مطلوب است به طوری که طی سال زراعی 89 - 88 این محصول مورد پسند مشتریان اروپایی قرار گرفت و پای هندوانه کرمان به کشورهای اروپایی هم باز شد.

خواص هندوانه بر اساس طب سنتی

بر اساس طب سنتی، طبع هندوانه سرد و تر است و  تورم و التهابات داخلی به‌ویژه التهابات دستگاه تناسلی و ادراری را کم می‌کند، هندوانه سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود و به معالجه یرقان کمک می‌کند و خارش و آلرژی را تسکین می‌دهد.

هندوانه را قبل از غذا بخورید

بهترین زمان خوردن هندوانه قبل از غذا است، زیرا اگر هندوانه قبل از غذا خورده شود، بدن را می‌شوید و مرض را از جسم دور می‌کند.

آب هندوانه هم برای کودکانی مفید است که مخملک دارند، همچنین آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است.


خواص تخم هندوانه

همچنین تخم هندوانه دارای خواص زیادی است از جمله اینکه تخم هندوانه در درمان لاغری کلیه اثرگذار است و برای خشونت سینه دارویی مفید بوده و برای درمان تب، تشنگی و سرفه خوب است.

 

 

 

 فارس

(شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها