پنج شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۰۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

روش جدیدی برای جداسازی نشاسته از آرد گندم ابداع شد

روابط عمومی دانشگاه تبریز از ابداع روش جدیدی برای جداسازی نشاسته و گلوتن از آرد گندم توسط یکی از پژوهشگران این دانشگاه خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه این روابط عمومی، سیدهادی پیغمبردوست، پژوهشگر و عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تبریز در طی مطالعات دوره فوق دکترای خود در دانشگاه " واگنینگن " هلند موفق به ابداع این روش شده است.

این پژوهشگ گفت: با ابداع این روش می‌توان آردهایی با کیفیت متوسط به پایین را به آردهایی با کیفیت مطلوب و با قیمت تمام شده کمتر تبدیل کرد که روش مناسبی برای غنی‌سازی و بهبود کیفیت نانوایی آردهای ضعیف است.

پیغمبردوست افزود: جداسازی گلوتن و نشاسته از آرد گندم یک فرآیند غذایی مهم است که در صنایع غذایی از ان به عنوان ماده افزدونی به آرد به منظور بهبود کیفیت نان و نیز به‌مانند ماده افزدونی به سمولینای گندم برای بهبود کیفیت پخت محصولات ماکارونی می‌توان استفاده کرد.

به گفته‌ی وی، صنعت تولید گلوتن و نشاسته از محصول گندم قدمتی چند ساله دارد و روش‌های رایج در دنیا در این زمینه هنوز از اصول ابتدایی چند صد سال پیش بهره می‌برد و از لحاظ اقتصادی و فناوری هوشمند از بازدهی مناسبی برخوردار نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: در روش "مارتین" به عنوان شیوه قدیمی و رایج جداسازی گلوتن و نشاسته از آرد در اثر فرآیندهای مخلوطسازی ، خشک کردن و شستشوهای مکرر، پروتئین‌های محلول باارزش از گلوتن جدا شده و آسیب های مکانیکی و حرارتی به آن وارد شده و ارزش کیفی گلوتن استحصال شده به شدت می‌کاهد.

پیغمبردوست هزینه‌بالای تامین آب و انرژی و نیز قیمت تمام شده بالای محصول نهایی را از دیگر معایب روش‌های رایج در دنیا اعلام کرد و گفت: مهمترین هدف این اختراع طراحی فرایندی اقتصادی برای جداسازی گلوتن و نشایته از آرد گندم است که معایب یاد شده را نداشته باشد.

به گفته‌ی وی، در فرایند اختراع شده از مکانیسم نوینی برای امر جداسازی بهره گرفته می‌شود که "ماکرو پلیمر" گلوتن موجود در خمیر در فاز نشاسته در اثر نیروهای برشی کنترل شده در دستگاهی خاص به نام "shear cellجدا می‌شود.

استاد دانشگاه تبریز عمل جداسازی بدون بهره‌گیری از شستشو و صرف هزینه پایین و استفاده کم ازآب و انرژی و استفاده از گندم‌های با کیفیت پایین را از دیگر مزایای این روش جدید عنوان کرد و افزود: بررسی‌های انجام شده روی گلوتن موجود در این نوع نشان می‌دهد که از لحاظ تحمیل نیروهای مکانیکی و انرژی اعمال شده این نوع گلوتن برتر از گلوتن صنعتی است و از کیفیت بالایی برخوردار است.

پیغمبردوست که هم‌اکنون دوره فوق دکتری خود را در دانشگاه "واگنینگن" هلند در زمینه تحقیقات تکمیلی روی این روش ابداعی سپری می‌کند، گفت: این روش در اداره ثبت اختراعات اروپایی به ثبت رسیده و مطالعات اولیه را پشت سر گذاشته است.

(پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها