سه شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۶:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولید نخستین «جو» با فناوری هسته‌ای

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی از تولید نخستین لاین (خط منشاء بذر) جو مقاوم به شوری و سرما با استفاده از فناوری هسته‌ای در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، "جعفر خلقانی" معاون وزیر جهاد کشاورزی در دومین روز هفته جهاد کشاورزی در همایش کاربرد فناوری هسته‌ای در کشاورزی، گفت: رقم جدید جو که مقاوم به دو تنش سرما و شوری است، تولید شده و اکنون مراحل ثبت و گواهی فنی را طی می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاوریز گفت: فعلا نام جو جدید که در زمینهای شور و کم حاصل جواب می‌دهد 30 - M4 - 73 می‌باشد که این جو در سال 73 به وسیله جهش (mutation) تولید شده و اکنون به کشاورزان داوطلب برای کشت معرفی شده است.
"خلقانی" افزود: جو بدست آمده از فناوری هسته‌ای در فراگرد همکاری بین پژوهشگاه فناوری هسته‌ای سازمان انرژی اتمی و سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به دست آمده که بین 2/4 تا 3/5 تن در هکتار در شرایط سخت محیطی محصول می‌دهد.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی تصریح کرد: این جو با فناوری هسته‌ای اصلاح شده از محل منابع داخلی به دست آمده و کاملا محصول ایرانی است.
"خلقانی" تصریح کرد: اکنون جو یاد شده در 8 استان کشور به طور آزمایشی در مزارع تحقیقاتی کشت می‌شود.
وی با اشاره به قرارداد بین سازمان فائو و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اکنون اکثر کشورهای جهان در کشاروزی از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کنند.
"خلقانی" گفت: استفاده از فناوری هسته‌ای در کشاورزی موجب پاکی محصول، کاهش مصرف سموم و کود و کاهش آفات می‌شود. 

" خلقانی" در همایش فناوری هسته‌ای و کشاورزی در سالن شهدای هفتم تیر وزارتخانه گفت: اگر امروز تولید کشاورزی به مرز 104 میلیون تن رسیده است، رسیدن به تولید 300 میلیون تن محصول با همین سطح کشت، کار غریبی نیست.

"خلقانی" گفت: تا پایان سال 1400 هجری شمسی تولید محصولات کشاورزی ایران باید به مرز 200 میلیون تن برسد.
وی گفت: خودکفایی در تولید گندم با انتقال 25 درصد دانش فنی موجود به عرصه تولید صورت گرفته است.
"خلقانی" معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه ایران امسال به مجمع صادر کنندگان گندم می‌پیوندد، گفت: این آرزوی دیرینه امام راحل است که سالها پیش فرموده بود ایران باید روزی علاوه بر تامین نیاز داخل به صادر کننده گندم تبدیل شود.

(سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶) ۱۶:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها