دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۸
سرویس : مشاورین صنایع غذایی
کد خبر : ۴۹۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس مشاورین صنایع غذایی

دکتر علی مرتضوی استاد دانشگاه و بزرگی از بزرگان صنعت غذا

درباره دکتر مرتضوی : دکتر علی مرتضوی متولد شهر ری، او در سال 1338 و در ابتدای تحصیل که پزشکی می خواند بنا به دلایلی ادامه پزشکی را ادامه دهد و بعد از رفتن به خارج تغییر رشته داد و صنایع غذایی را خواند

دکتر علی مرتضوی متولد شهر ری، او در سال 1338 و در ابتدای تحصیل که پزشکی می خواند بنا به دلایلی ادامه پزشکی را ادامه دهد و بعد از رفتن به خارج تغییر رشته داد و صنایع غذایی را خواند
از آنجا که این رشته را با روحیه اش سازگارتر بود،این راه را ادامه داد و سپس در سال 1352 به ایران آمد و در دانشگاه تغذیه ایران – دانشگاه داروسازی همچنین استاد پروازی دانشگاه مشهد بود
سپس از دانشگاه های تهران استفا داد و به دانشگاه فردوسی مشهد آمد (استاد دلیل آمدن به مشهد را طلبیدن امام رضا (ع) می داند) و در مشهد با شرکت های صنعتی، چین چین – کنسرو آستان قدس – نان آستان همکاری همچنین مدیر کارخانه شیر منطقه خراسان شد و .... .
و اکنون در همایش خشکبار در منطقه 10 آزاد اسلامی بستری فراهم آمد تا دانشجویان این دانشگاه در قالب هیئت تحریریه نشریه داخلی زیتون با این بزرگوار گفتگویی کوتاه انجام دهیم.


* نقدتان بر صنعت غذایی کشور 

یک نقطه ضعف در آموزش، نداشتن آشنایی اساتید با صنعت علم است که اگر تبدیل به فن آوری نشود کتابچه ای است در کتابخانه .

کار آموزی ها بسیار حساس و مهم هستند و تجربه در بازیابی بهتر این علم نقش بسزایی دارد . پس کار آموزی در آموزش و کارآمدی دانشجویان در آینده بسیار مؤثر است. اگر به این رشته علاقه مند هستید سعی کنید علم همراه با عمل داشته باشید . در آلمان رشته صنایع غذای 6 ساله است 2 سال اول تحصیل می کنند 2 سال در صنعت هستند و 2 سال آخر را دوباره به دانشگاه بر می گردند تا ارتباط علم و صنعت را نزدیکتر کنند .

 

*تفاوت ها در سطح علمی دانشگاه آزاد و سراسری  

دانشگاه با دانشجویان است که یک دانشگاه خوب و بالای شود . این دانشجویان با تلاش خودشان سطح علمی دانشگاه را مشخص می کنند البته اساتید هم نقش مؤثری در این امر دارند پس دانشگاه آزاد و دولتی فرقی ندارند . بنده به مدت 15 سال است که در دانشگاه سبزوار تدریس می کنم و دانشجویان بسیار خوبی هم داشته ام که در مقطع دکتری و فوق دانشگاه دولتی قبول شده اند .

 

*اولین خاطره تدریس در دانشگاه

من وقتی برای اولین بار سرکلاس رفتم یک کلاس 200 نفره بود که رشته تخصصی خودم هم نبود وقتی پا در کلاس گذاشتم زانوهام شروع به لرزیدن کرد بعد از چند دقیقه خوب شد .

 

کلامی با دانشجویان

من حرفی زنم از نامجوی به شما، کار کار کار

بچه های ایرانی از نظر هوش بسیار بالا هستند فقط سعی کنید لحظات را غنیمت شمرید و علم همراه با عمل داشته باشید به خصوص در این صنعت دانشجویان باید خود را جزء صنعت بدانند و همیشه کمک رسان به این صنعت باشند و هیچگاه نقطه مقابل صنعت قرار نگیرند .

 

* تفاوت صنعت غذا در ایران و جهان 

در خارج از ایران آنها تحقیقات را همراه با تجاری کردن انجام می دهند . یعنی تحقیقات تبدیل به فن آوری شده ولی در ایران این اتفاق نیفتاده باید شما طوری تحصیل کنید که صنعتگران از شما فرار نکنند بلکه شما را یک بازوی برای پیشرفت صنعت خود و موفقیت بیشتر خود بدانند .

استاد نظرتان را در مورد اولین همایش خشکبار در دانشگاه آزاد دامغان بگویید ؟

این کار بسیار خوب و قابل تحصینی است ولی انشاء الله در آینده پربارتر با مقالات بیشتر از طرف دانشجویان و مقالات کاربردی تر و با سطح بالاتری ارائه گردد و استقبال هم بیشتر باشد . مقالات نباید جنبه آماری داشته باشد بلکه باید بتواند گره ای از این صنعت را باز کند .

 

*راه های ارتباطی دانشجویان با شما

من در دانشکده کشاورزی گروه صنایع غذایی مشهد و همچنین در شهرک علمی فن آوری خراسان دفتر دارم و حضور تقریبا همیشگی البته دانشجویان می توانند با آدرس ایمیل من با من ارتباط داشته باشند من هم از هیچ کمکی دریغ ندارم .

morteza1927@yahoo.com

ما هم در پایان از استاد گرامی جناب آقای دکتر مرتضوی که چند از وقت خود را در اختیار این نشریه گذاشته اند کمال تشکر را داریم و امیدواریم دانشجویان به سخنان ارزنده و آموزنده استاد عنایت داشته و آرزوی این را داریم که روزی برسد که صنعت گران مشکلات خود را در دانشگاه ها حل کنند و هرگاه صنعتی شروع به کار کرد دیگری ترس از شکست نداشته باشد و چرخ صنعتش همیشه گردان باشد پس دانشجویان مخلص کلام استاد را  علم و عمل است را سر لوحه خود بدانیم و هرگاه در هر صنعتی وارد شدیم آن را متعلق به خود دانسته تا بتوانیم آن را پیش بریم . موفقیت و به جلو رفتن یک صنعت، موفقیت علمی ما را نشان می دهد .

حمیده مردانیان و محمد معین جلوه مقدم

شبکه خبری صنایع غذایی ایران - فودنا

 

(دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶) ۱۱:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها