دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۹۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان هشدار داد؛

مراقب یک ماده مخدر جدید در سوپرمارکت ها باشید

"پان پراگ" به نوعی از مواد مخدر توهم‌زا اطلاق می‌شود که در قالب آدامس، قرص، پاستیل، خوشبو کننده دهان و پودرهایی با طعم نعناع در سوپر مارکت‌ها با نام‌های متنوع و عکس‌ هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی موجود است.

محمد سلیم کریمی ، اظهار کرد: با توجه به تنوع بسیار زیاد مواد مخدر در اشکال طبیعی و آزمایشگاهی و رواج آن میان افراد جامعه، ماده مخدر جدیدی وارد کشور شده است که با عنوان "پان پراگ" مشهور شده است.

وی افزود: "پان پراگ" به نوعی از مواد مخدر توهم‌زا اطلاق می‌شود که در قالب آدامس، قرص، پاستیل، خوشبوکننده دهان و پودرهایی با طعم نعناع در سوپر مارکت‌ها با نام‌های متنوع و عکس‌ هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی موجود است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، اسامی رایج "پان پراگ"را شامل راجا، تایتانیک، پان‌عربی، ویتامین، ملوان زبل، پان، اسفناج، کوتکا، چالیا، نیسوار، ناس، سیگار چرس سوپاری و دپی کویر دانست.

وی تصریح کرد: محتویات "پان پراگ"شامل ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌های معطر، ساخارین، آرسنیک کربنات، منزیم و سرب، هیدروکسیدکلسیم، اسانس و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز است.

کریمی ضمن هشدار مبنی بر جلوگیری از مصرف این نوع محصولات، بیان کرد: برای تهیه مخدر "پان‌پراگ"از دانه‌های قرمز و درشت درخت بتل، که برگ درخت مذکور را پیچیده به همراه تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌جات معطر، ساخارین و اسانس‌های مختلف مخلوط می‌کنند.

وی گفت: حتی در بعضی از انواع این محصولات برای افزایش تأثیر و نشئگی و سرخوشی، ترکیبات مخدر و یا توهم‌زای دیگری از جمله تریاک، حشیش و در مواردی نیز ترکیبات شیمیایی دیگری مانند آرسنیک و منزیم و سرب به آن افزوده می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از موارد افزودن داروهای روانگردان از قبیل اکستازی نیز به پان‌پراگ گزارش شده است.

وی در پایان به خانواده ها هشدار داد: با توجه به کم هزینه بودن و در دسترس بودن این ماده، تهیه پان‌پراگ به آسانی امکان‌پذیر بوده و بر همین اساس کودکان به عنوان اولین گروه آسیب پذیر این مواد، در معرض خطر قرار دارند.

ایسنا

(دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها