شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۹۱۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران راه‌اندازی شد

مرکز تحقیق و توسعه (R&D) خشکبار ایران با حمایت انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنایع و معادن راه اندازی شد.

 علی معصومی دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، در این مراسم با اشاره به فروش 270 میلیارد دلاری شرکت فولکس واگن از هزینه 11.4 میلیارد دلاری این شرکت در بخش تحقیق و توسعه خبر داد و گفت: حجم فروش سالانه برخی از شرکت های غربی برابر تولید ناخالص ملی یک کشور است!

وی که در اولین همایش تحقیق و توسعه خشکبار ایران با موضوع بهبود فرآیند تولید کشمش سخن می گفت، با بیان اینکه هم اکنون افزون بر 3300 کالای ایران به 153 کشور جهان صادرات می شود، تسخیر بازارهای جهانی را در گرو سه عامل قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و تنوع محصول دانست و افزود: متاسفانه به رغم وجود بیشتر بسترهای اصلی برای صادرات محصولات ایرانی، آن طور که باید و شاید در زمینه سطح فناوری تولیدات و محصولات که منتج به افزایش کیفیت می شود کار نکرده ایم.

دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه، رتبه رقابت پذیری ایران در میان 148 کشور را 82 اعلام و بیان کرد: بانک جهانی در سال 2011 ارزش ثروت جهان(سرمایه فیزیکی، طبیعی و نامشهود(منابع انسانی، برند، تحقیق و توسعه)) را 708 هزار میلیارد دلار برآورد کرده که 77درصد آن ثروت نامشهود، 17 درصد فیزیکی و شش درصد به منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در گزارش فوق 12 درصد ثروت ایران نامشهود، 34 درصد سرمایه فیزیکی و 54 درصد ثروت طبیعی برآورد شده است.

معصومی بر مبنای اهداف اقتصاد مقاومتی، تاثیر تحقیق و توسعه در روندهای جهانی، پشتوانه عظیم سرمایه انسانی و زیرساخت های ایجاد شده در داخل، خواستار توجه بیشتر مسئولان، بنگاه های دولتی و خصوصی کشور به موضوع تحقیق و توسعه شد.

در ادامه این مراسم، محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده ممتاز خشکبار کشور، گفت: بالاترین سطح صادرات غیر نفتی کشور به خشکبار به عنوان کالایی استراتژیک با 140 سابقه ثبت شده اختصاص دارد.

به گفته وی، برخی چالش ها این صنعت و حرفه کهن را با مخاطرات سهمگینی مواجه کرده، همچون مانده سموم(pesticide) که اتحادیه اروپا را بر آن داشته است که از سال 2015 به عنوان یک آسیب جدی نظارت سرسختانه ای بر ورود کالاها از اروپا برقرار کند و همچنین وجود مواد خارجی چون شیشه، سنگ، چوب و دم در محصول نهایی که فقط و فقط، ضرب العجل یک عزم ملی از مدیریت باغ تا صادرات را می طلبد تا جریان سنتی این صنعت اشتغال زا و ارز آور را از ورطه نابودی نجات دهد، مواجه است.

حاج کاظمیان با توجه به اینکه خشکبار به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی ارزش معاملاتی برابر 180 میلیارد دلار را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: از این حجم فقط دو میلیارد دلار در بخش صادرات آن و کمتر از 0.5 میلیارد دلار در بخش تولید ناخالص داخلی به خشکبار ایران تعلق دارد!

وی با بیان اینکه از 14 نوع تنوع کالایی خشکبار ایران در دهه 70 امروز فقط پسته، کشمش، خرما و انجیر به یادگار مانده است، متذکر شد: روزگاری رتبه اول تولید و صادرات این اقلام به ایران اختصاص داشت اما امروز در تولید پسته به رتبه دوم، تولید کشمش به رتبه پنجم و در صادرات خرما به رتبه ششم نزول کرده ایم در حالیکه تقاضای بازارهای هدف رو به افزایش است.

به گفته وی، زیربنای تجارت مدرن امروز سرمایه گذاری صحیح و شفاف در "تحقیق و توسعه" است البته تحقیق و توسعه نوین بر پایه بهبود مستمر فضای کسب و کار، چراکه سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، کلید نوآوری، رقابت پذیری و کارایی اقتصادی در مجموعه های دانش بنیان است.

همچنین محمدصادق توکلیان دبیر علمی اولین همایش تحقیق و توسعه خشکبار ایران، مهمترین راهبردهای مرکز فوق را "حرکتی دانش بنیان برای نهاینه کردن جایگاه تحقیق و توسعه به عنوان یک ضرورت ملی"، "تشویق بنگاه های مرتبط با صنعت خشکبار به ایجاد و گسترش و تقویت واحدهای R&D"، "تقویت روابط بین بنگاه های تولیدی، صنعتی و صادراتی خشکبار با مراکز آموزشی و پژوهشی" و "گسترش قلمرو برنامه های ترویجی، آموزشی و تبادل اطلاعات و تجارب بین واحدهای تحقیق و توسعه" اعلام کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همت مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران به "نگرشی کلان و دانش بنیان"، رویکردی علمی و خلاقانه"، "الگوسازی"، "جانشین پروری"، "شایسته سالاری در محیط کسب و کار"، "توسعه فرهنگ کار مجدانه و خلاقانه" و در نهایت «توسعه پایدار اقتصادی» دست یابیم.

در پایان این مراسم، مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، و جهاد کشاورزی، اعضای هیات مدیره انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن و خانواده بزرگ کشمش ایران که از 12 استان کشور به تهران و برج میلاد آمده بودند، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

مهر

(شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها