یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۸۴۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

دولت برای صادرات پتروشیمی عوارض وضع نمی‌کند/ اگر کمبود داریم باید واردات کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه، دولت به منظور تنظیم بازار نیز، صادرات کالایی را ممنوع اعلام نمی‌کند، گفت: دولت بنا ندارد برای صادرات پتروشیمی عوارض وضع کند و اگر کمبودی در بازار وجود دارد، باید واردات صورت گیرد.

ولی اله افخمی‌راد در خصوص تمهیدات دولت برای آن دسته از پتروشیمی‌هایی که بدون تامین نیاز داخلی، محصولات خود را صادر می‌کنند، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، به غیر از وضع تعرفه یا عوارض، ممنوعیت دیگری از سوی دولت بر سر صادرات کالاها اعمال نمی‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، دولت نیز قانون را اجرا می‌کند و بنا ندارد برای صادرات پتروشیمی، عوارض وضع کند.

وی تصریح کرد: حتی به منظور تنظیم بازار داخلی نیز دولت صادرات کالایی را ممنوع و یا محدود نمی‌کند؛ لذا اگر می‌خواهیم تنظیم بازار انجام دهیم، می‌توانیم مابه التفاوت تولید داخلی و نیاز مصرف را واردات انجام دهیم.

به گفته افخمی‌راد، در صورتی که واردات مواد خام یک کالا، با ارز یارانه‌ای و دولتی صورت گیرد، آنگاه دولت می‌تواند بر قیمت‌گذاری آن نظارت داشته باشد، اما برای سایر کالاها، دولت محدودیت صادراتی ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: تاکنون نیز هیچ گونه عوارضی برای صادرات پتروشیمی وضع نشده است و البته بررسی‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها نیز اجحافی در حق مصرف‌کنندگان نداشته‌اند و محصولات خود را به بازار داخلی، عرضه می کنند؛ لذا اگر کمبودی وجود دارد، باید واردات صورت گیرد.

(یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها