شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۳:۵۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۸۲۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
احسان ترکمن مدیرعامل شرکت توسعه تجارت چینو:

با فینگرفودهای کول‌کاپ فرهنگ رستوران زنجیره‌ای را گسترش می‌دهیم

مهندس احسان ترکمن مدیرعامل شرکت توسعه تجارت چینو، صاحب برند کول‌کاپ است. او در 5 سال گذشته با ایده‌ها و طرح‌های جدیدش، نه تنها کول کاپ را به نامی شناخته شده بدل کرده است که توانسته در صنعت غذا گامی نو برداشته و پای «فینگرفود»ها را که در دنیا طرفداران زیادی دارد، از طریق رستوران‌های زنجیره‌ای کول‌کاپ در کشورمان باز کند.

مهندس احسان ترکمن مدیرعامل شرکت توسعه تجارت چینو، صاحب برند کول‌کاپ است. او در 5 سال گذشته با ایده‌ها و طرح‌های جدیدش، نه تنها کول کاپ را به نامی شناخته شده بدل کرده است که توانسته در صنعت غذا گامی نو برداشته و پای «فینگرفود»ها را که در دنیا طرفداران زیادی دارد، از طریق رستوران‌های زنجیره‌ای کول‌کاپ در کشورمان باز کند. کول کاپ به عنوان ارایه کننده یک غذای سالم و البته با قیمت مناسب، در یک سال گذشته با رشد قابل توجهی روبرو شده است و البته برنامه‌های زیادی برای توسعه دارد. گفت‌وگوی «اقتصاد و نمایشگاه» را با احسان ترکمن مدیرعامل شرکت توسعه تجارت چینو می‌خوانید.

 کول‌کاپ چه فعالیت‌هایی در طول فعالیت خود داشته است؟ ویژگی فعالیت‌های آن چیست؟
مهندس احسان ترکمن  : کار بزرگی که در مجموعه کول کاپ انجام داده‌ایم و فکر می‌کنم هیچ کس در ایران هنوز بدین شکل به آن وارد نشده است، تاسیس یک مجموعه رستوران زنجیره‌ای است که صرفا غذاهای جدیدی زیرمجموعه صنعت فینگرفود در آنها عرضه می‌شود. هرچند ما شباهت زیادی به فست‌فودها داریم اما این نوع غذاها دو صنعت متفاوت هستند.


ما در کول‌کاپ یک کارخانه صنعتی تاسیس کرده‌ایم که در آن غذاهای رستوران‌های کول‌کاپ به صورت صنعتی، نیمه آماده و کاملا بهداشتی تولید می‌شود. در نتیجه رستوران‌های کول‌کاپ به هیچ وجه نیازی به فضای بزرگ ندارند و بسیار ساده غذاهای نیمه آماده را ظرف یک دقیقه پخت کرده و به مصرف کننده تحویل می‌دهند.
 بحثی که در مورد غذاهای نیمه آماده و به ویژه سوسیس و کالباس وجود دارد، بحث سلامت آنهاست. سلامت
محصولات شما به چه میزان است؟


مهندس احسان ترکمن  : ابتدا این را بگویم که شخصا مخالف تولید سوسیس و کالباس نیستم. اما به هر حال نه تنها در ایران که در دنیا، توصیه به کم مصرف کردن یا مصرف نکردن این نوع غذاها وجود دارد. به همین دلیل هم ما آنها را از زنجیره غذایی محصولات کول‌کاپ حذف کرده‌ایم و تمام غذاهایمان از مرغ، گوشت، سبزیجات تازه و ادویه مخصوص خودمان تهیه می‌شود.


مسئله دیگر در مورد بهداشت و سلامت این محصولات این است که ما غذاهایمان را صنعتی تولید می‌کنیم. بسیاری از رستوران‌های شعبه‌ای در ایران و جهان، کارگاهی برای تولید غذاهای خود دارند که بر روی این نوع پروسه تولید مجوز و نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد. اما در مورد غذاهای صنعتی نیمه آماده که در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود، کاملا این نظارت وجود دارد و نیاز به انواع و اقسام مجوزهای بهداشتی و تولیدی است. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و این مجوزها را کسب کرده و امکان توزیع محصولات خود در فروشگاه‌ها را داریم. اما به دلیل سیاست‌های کول‌کاپ که معتقدیم بعضی غذاها را باید با هزینه کم از رستوران‌ها تهیه کرد، صرفا محصولات‌مان به صورت آماده شده و از طریق رستوران‌ها توزیع می‌شود.


 چند شعبه در سطح ایران دارید؟


 مهندس احسان ترکمن  :  52شعبه در سطح کشور داریم. یکی از شهرهای فعال ما تهران با 14 شعبه است. در مشهد و اصفهان 4 شعبه و در شیراز هم 3 شعبه داریم. خوشبختانه در سال گذشته تعداد شعبات ما با رشد خوبی مواجه شد چرا که در نمایشگاه اگروفود سال گذشته ما تنها 12 شعبه داشتیم.


 این توسعه در ظرف یک سال چطور اتفاق افتاد؟


مهندس احسان ترکمن  : ما توان تولید را بالا بردیم. دلیل تعداد شعب کم ما، کمبود متقاضی نبود. ما توان تولید پایینی داشتیم و به همین دلیل از اعطای نمایندگی خودداری می‌کردیم. اما از نمایشگاه اگروفود سال گذشته این توان را افزایش دادیم و اکنون با دوستان ارزشمندی در سراسر کشور در حال همکاری هستیم.


 شرایط نمایندگی کول‌کاپ به چه صورت است؟


مهندس احسان ترکمن  : بسیاری از رستوران‌های زنجیره‌ای برای اعطای نمایندگی هزینه‌های هنگفتی بابت برند خود می‌گیرند. اما مدل اقتصادی ما متفاوت است. ما به دنبال فروش برند خود نیستیم، بلکه قصد داریم محصولات و غذاهای خود را بفروشیم و هرچه رستوران‌ها موفق‌تر باشند، ما موفق‌تریم. به همین دلیل هزینه کمی برای اعطای نمایندگی وجود دارد و برای راه‌اندازی و آموزش‌های لازم، نماینده را پشتیبانی می‌کنیم.


 
نظارت بر کار رستوران‌ها برای اطمینان از رعایت اصول بهداشتی از سوی شما صورت می‌گیرد؟
مهندس احسان ترکمن  : بله. تیم پشتیبانی قوی متشکل از 15 نفر از افراد تحصیل کرده در صنایع غذایی که آموزش‌های لازم را دیده‌اند به طور مستمر مشغول نظارت بر کار رستوران‌ها هستند. علاوه بر این بر روی تمامی لیوان‌های کول‌کاپ، شماره پیامک ما درج شده تا در صورت شکایت مشتریان، به سرعت به آن رسیدگی کنیم.


 
خود شما و خانواده‌تان هم غذاهای کول‌کاپ را میل می‌کنید؟


مهندس احسان ترکمن  : بله من یک دختر سه ساله دارم که عاشق کول‌کاپ است و به خاطر او یک روز در میان به یکی از شعبات در تهران می‌رویم. اتفاقا یکی از عوامل تبلیغاتی ما دخترم است؛ چون دوستان زیادی مراجعه می‌کنند می‌گویند اگر راست می‌گویی خودت هم از این غذا بخور. من می‌گویم از دختر و فرزند عزیزتر وجود ندارد، دختر خودم عاشق این غذاست و امکان ندارد برای تفریح جایی برویم و او به یکی از شعبات نرود.


 در منزل این غذا را درست نمی‌کنید؟


مهندس احسان ترکمن  : به هیچ وجه. همان طور که گفتم ما معتقدیم برخی غذاها مانند فینگرفودها را باید از رستوران تهیه کرد و خودم هم باید به این موضوع وفادار باشم. کول کاپ یک میان وعده با قیمت بسیار مناسب است. برای مثال شما با پرداخت 8 هزار تومان کول کاپ میکس ما را همراه 300 سی‌سی نوشابه، یک غذای سالم مملو از گوشت و مرغ، در یک ظرف شکیل و با یک سس مخصوص و خوشمزه تهیه می‌کنید. این درحالی است که در ایران سایر میان وعده‌ها مانند ذرت مکزیکی، کورن داگ و سیب‌زمینی نه ارزش غذایی مانند این را دارند و نه چندان از آن ارزان‌ترند.


 
به نظر می‌رسد شما اصرار زیادی دارید که غذاهای‌تان به عنوان فینگرفود شناخته شود.


مهندس احسان ترکمن  : بله همین طور است. در سال 86 که ما برای نخستین بار در کشور عرضه فینگرفودها را آغاز کردیم، حتی رستوران‌های لوکس تهران هم غذایی بدین شکل سرو نمی‌کردند. ما روال جدیدی در بازار ایجاد کردیم که با فست‌فودها تفاوت بسیاری دارد. در تمام دنیا فینگرفودها جا افتاده‌اند و در ایران هم به تدریج جا خواهد افتاد.


 چه برنامه‌ای در نمایشگاه اگروفود امسال دارید؟


مهندس احسان ترکمن  : در اگروفود قراردادهای انحصاری برای استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و همچنین اصفهان خواهیم بست. امیدواریم در استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی حدود 80 شعبه در سال آینده داشته باشیم. در اصفهان هم امیدواریم شاهد اتفاقات بزرگی باشیم.

 

 

(شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳) ۲۳:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها