شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۳:۴۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۸۲۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
مدیر ستادی بانک کشاورزی در شعب تهران بزرگ اعلام کرد:

توجه ویژه بانک کشاورزی به زنجیره‌های غذایی در قالب طرح یکپارچه سازی

جلالیان توسعه بخش IT در بانک کشاورزی و تحقق بانکداری الکترونیک توسط این بانک به جای بانکداری فیزیکی جزو اهم برنامه‌هایی است که به صورت ستادی در دستور کار قرار گرفته است.

«مسعود جلالیان»، مدیر ستادی بانک کشاورزی در شعب تهران بزرگ و مناطق آزاد، دانش‌آموخته رشته کشاورزی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی است. در ابتدای خدمت، با حضور در شرکت‌های تولیدی وابسته به بنیاد شهید کسب تجربه کرده اما اهم سابقه و پیشینه فعالیت حرفه‌ای‌اش به زمان حضورش در بانک کشاورزی برمی‌گردد. او همچون تمام پرسنل متخصص بانک کشاورزی، با علاقه و انرژی مضاعفی برای تحقق طرح‌های تجمیعی بانک کشاورزی در چشم‌انداز 5 ساله‌ آینده می‌کوشد و از پیگیری بانک متبوعش برای حضور فعال در شبکه‌ مجازی و بانکداری الکترونیک سخن می‌گوید. به گفته جلالیان توسعه بخش IT در بانک کشاورزی و تحقق بانکداری الکترونیک توسط این بانک به جای بانکداری فیزیکی جزو اهم برنامه‌هایی است که به صورت ستادی در دستور کار قرار گرفته است. جلالیان با خوش‌رویی آخرین طرح‌ها و ایده‌های بانک کشاورزی برای حضور موثر در صنایع غذایی و کشاورزی را برای «اقتصاد و نمایشگاه» توضیح داده است که می‌خوانید.

 مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های کلانی که مدیریت ستادی بانک کشاورزی در دست اجرا دارد چیست؟
جلالیان : رسالت بانک کشاورزی در بخش غذا و کشاورزی است اما شعار اصلی آن، حمایت از حوزه سلامت جامعه است. هر آنچه که در راستای تحقق این شعار اتفاق می‌افتد همسو با ماموریت این بانک است.بانک عموما حول سه محور، برنامه و استراتژی خود را پیش می‌برد. اول بر محوریت غذاست که با اجرا و حمایت در بخش‌های تولیدی، زراعی، باغی، لبنی و واردات محصولات پروتئینی در راستای امنیت غذایی کشور عمل می‌کند. محور دوم بهداشت است که در این حوزه بانک کشاورزی با محوریت بهداشت اجرای پروژه‌های بهسازی، بازسازی واحدهای تولیدی، کشتارگاهی، واحدهای تولیدکننده فرآورده‌های لبنی و کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان، پروژه‌ها و طرح‌هایی را دنبال می‌کند.


90 درصد طرح‌های کلان بانک کشاورزی در این دو محور شکل گرفته و تحقق یافته است. محور سوم بخش درمان و دارو است. در دو، سه سال اخیر بعد از اعمال تحریم‌های متعدد بر کشور، بانک کشاورزی جزو نادر بانک‌هایی بود که گرفتار بازی تحریم‌ها نشد و خوب توانست شرایط را مدیریت و به بخش درمان و دارو ورود کند. شبکه بانک کشاورزی این آمادگی را داشت که در بخش دارو و درمان فعالیت کند، پس در این بخش هم خوش درخشید. بنابراین ما در بخش سلامت با این سه محور، شعار خود را محقق کردیم و به ویژه در بخش تولید یا واردات دارو، در بخش واردات تجهیزات پزشکی و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی بسیار موفق عمل کردیم.
 
مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث شد بانک به بحث سلامت ورود کند چه بود؟


جلالیان : مهم‌ترین انگیزه‌ای که در بانک کشاورزی وجود دارد، این است که بانک کشاورزی یک بانک معمولی نیست بلکه ویژگی‌های متمایزی دارد که همین ویژگی‌ها خود انگیزاننده است. اولین ویژگی این است که قبل از آنکه یک بانک باشد نهادی اجتماعی با مسئولیت‌های اجتماعی است که خود را مکلف و موظف می‌داند در مشکلات و مسائل اساسی جامعه حضور فعال داشته باشد. از جمله ورود به بحث فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی، زنان سرپرست خانوار روستایی، زندانیان آزاد شده و ... با توجه به ارتباطاتی که با نهادهای مسئول این بخش‌ها دارد استراتژی‌هایی طراحی می‌کند که در کنار فعالیت‌های دیگرش حضور فعال و موثری داشته باشد. ویژگی دیگر ورود اثربخش در مقوله بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و امداد اجتماعی در این مواقع است. ویژگی سوم تخصصی بودن عملکرد بانک است. یعنی 70 تا 75 درصد کارکنان این بانک دارای تخصص عالی هستند. گستردگی شبکه بانکی و مویرگی بودن شعب آن، همچنین بحث کوربانکینگ (Core Banking) و سیستم مهرگستر که در سراسر کشور یکپارچه است، قوت در بانکداری الکترونیکی و IT، توانمندی در مبادلات ارزی و ... از دیگر ویژگی‌های ممتاز این بانک است که همه باعث می‌شود ما انگیزه کافی برای ورود موثر به همه بخش‌های جامعه را داشته باشیم.


 
تحریم‌ها باعث شد ما بخشی از کالاهای استراتژیک را که در داخل قادر به تولید آن هستیم وارد کنیم.آیا بانک کشاورزی، برای کشاورزان تسهیلات مالی و بانکی در نظر گرفته است تا بتوانند مزارع رو به نابودی را دوباره آباد کنند و کشاورزان را بر سفره تولید بازگردانند؟


جلالیان : سیاستگذاری بخش کشاروزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. اما به عنوان یک بازو و اهرم کلیدی، بانک کشاورزی نقش موثری در این بخش داشته و خواهد داشت. سال گذشته بانک در مجموع، بیش از 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که غالب این اعتبار در بخش توسعه، بهسازی و بازسازی بخش کشاروزی هزینه شده است. بنابراین موضوع تامین گندم، واردات نهاده‌های دامی و تامین غذایی و بهداشت غذایی مردم که با اصلاح شبکههای تولید همراه است همواره دغدغه بانک کشاورزی بوده است. در سیاستگذاری، خط مشی و استراتژی عموما موضوع توسعه و عمق بخشیدن به مبانی بخش کشاروزی اولویت ما بوده و دغدغه اول و آخر ما همین بخش است. بانک کشاورزی تنها بانکی است که مکلف است 70 تا 80 درصد منابع در اختیار را به بخش کشاورزی تزریق کند و این برنامه هم محقق شده است.


 برای چشم‌انداز 5 سال آینده چه طرح‌های درون‌مرزی یا برون‌مرزی را دنبال می‌کنید؟


جلالیان: استراتژی 5 ساله ما در بخش‌های مختلفی طراحی شده که عمده آن به توسعه بخش IT و شبکه بانکداری الکترونیکی اختصاص دارد. ما این مبحث را با بخش کشاورزی جین کردیم چرا که تسهیل خدمات‌رسانی برای این بخش که به عبارتی با سیستم بانکداری الکترونیکی فاصله داشته، در اولویت ما قرار گرفته است. توسعه و گسترش شبکه مجازی به جای شبکه فیزیکی از طریق بانکداری الکترونیکی اولویت اول ماست که مهم‌ترین دغدغه بانک کشاورزی است. از دیگر اهداف بانک کشاورزی، حضور فعال‌تر برای توسعه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و همکاری با سیاست‌های جهاد کشاورزی و تامین هزینه‌ اعتبارات آن در بخش تولیدات کشاورزی، دامی، زراعی، باغی و ... با هدف کاهش واردات و افزایش توانمندی‌های کشاورزان در راستای ارتقای تولیدات داخلی  است.


 بودجه‌ای که برای تحقق این طرح‌ها در نظر گرفتید چقدر است؟

در بانک کشاورزی منابع و مصارف تعریف مستقیمی دارند. امسال مبلغی بالغ بر 200 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی پرداخت تسهیلات شده که 90 درصد این ردیف بودجه در بخش کشاروزی اختصاص یافته است. اولویت مهم دیگر توجه به زنجیره‌های غذایی است که به شکل طرح‌های یکپارچه‌سازی (Integration) و همسو با بخش کشاروزی مورد توجه قرار خواهد گرفت و سیستم اعتباری بانک کشاورزی به این سمت حرکت کرده و طرح‌های تجمعی، زنجیره‌ای و یکپارچه را اجرایی کند.

 

(شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳) ۲۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها