جمعه / ۴ خرداد ۱۳۸۶ / ۰۰:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۸۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی

همایش ملی صادرات صنایع غذایی ایران به واقع یک همایش بود.

همایش ملی صادرات با هدف صادرات محصولات غذایی مشکلات و تنگناها و همچنین صادرات ماشین آلات و خدمات فنی و مهندسی صنایع غذایی دوم خردادماه از ساعت 9صبح تا16 در سالن کنفرانس 2 سالن خلیج فارس (مبنا)برگزار گردید.

این همایش با حضور تولید کنندگان برتر ،صادر کنندگان نمونه ،متولیان صنایع غذایی در انجمن ها ومسئولان اجرائی و قانون گذار در همایش رو در رو و نزدیک برگزار گردید.

از تولید کنندها و صادرکنندگانی که به سخنرانی و بیان مشکلات تولید و صادرات و پیشنهادات پرداختند می توان به آقای مهندس ‍‍ژائله (مدیر عامل شرکت شیرین عسل ،وصادر کننده نمونه )،آقای مهندس شمس مولوی (مدیر عامل شرکت نوین زعفران ) آقای مهندس موسوی (مدیر عامل شرکت توسعه صنعتی بوشهر،صادر کننه نمونه) و آقای راهب (مدیر عامل شرکت ایران گلاب ) اشاره نمود.

لازم به ذکر است که سخنان مدیران خصوصی شنونده های مربوط به خود را در مجلس ،گمرک، بانکداری و قوه مجریه داشت. که می توان از عزیزان حاضر در جلسه که به ایراد نقطه نظرات و بیان پاره ای از مشکلات پرداختند به افراد زیر اشاره نمود:

جناب آقای مهندس خاموشی (ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران) جناب آقای مهندس مظاهری (مدیر عامل بانک توسعه صادرات) جناب آقای مهندس رهبری (معاونت وزیر امور اقتصاد و دارائی و ریاست گمرک کل ایران) و همچنین دکتر دانشور (نماینده مجلس شورای اسلامی ) و دکتر حسینی 2 تن از اعضای فراکسیون صنایع غذائی به عنوان مسئولان جوابگو برای شرکت های خصوصی در این همایش حضور به هم رساندند.

تقابل شرکت های خصوصی ،نمایندگان قانونگذار ،نمایندگان قوه مجریه ،بانکداری و گمرک همایش را از نظر کیفی در سطح قابل قبولی پیش برد.

 

یونس ژائله ـ رییس اتحادیه صادرکنندگان شیرینی و شکلات

در ابتدای این همایش یونس ژائله ـ رییس اتحادیه صادرکنندگان شیرینی و شکلات ـ در این همایش با انتقاد از محقق نشدن وعده‌های دولت در اعطای تسهیلات به صادرکنندگان تصریح کرد: با وجود اینکه 12 درصد از کل اشتغال کشور در صنایع غذایی شکل گرفته است اما بروکراسی‌های اداری، بانک‌ها و گمرکات در صنعت غذا هنوز حل نشده است.

وی با مقایسه صادارت صنایع غذایی کشور ترکیه با ایران عنوان کرد: ترکیه در سالی که گذشت بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات داشته است در حالی که صنایع غذایی ما حدود 150 میلیون دلار صادرات انجام داده است.

ژائله با بیان این که باید وضعیت صنایع غذایی ایران در بازارهای جهانی مورد بررسی قرار گیرد تاکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما نباید بازارهای همسایه را از دست بدهند چرا که در سال‌های گذشته در بخش تولید موادغذایی سرمایه‌گذاری فراوانی انجام شده و نیاز است تا برای این تولیدات بازاریابی مطلوبی انجام شود.

وی در ادامه مشکلاتی که در واردات مواد اولیه مواد غذایی وجود دارد را از عمده ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان مواد غذایی عنوان کرد و خواستار حذف ادارت موازی که در کنار گمرک ایجاد شده‌اند، شد.

وی گفت: زمانی که مواد اولیه تولید نوع خاصی از محصول چهار ماه در انبار گمرک می‌ماند، چگونه می‌توان انتظار تولید و صادرات باکیفت داشت لذا معتقدم که مسوولان باید بدانند که شعارها دیگر کافی است و باید مشکلات این صنعت به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان شیرینی و شکلات با اشاره به وضعیت صادرکنندگان مواد غذایی در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: صادرات مواد غذایی کشورمان به شکل سنتی انجام می‌شود و هیچ تلاشی برای بازاریابی نوین صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: در قدم اولیه برای ورود به بازار می‌توانیم به برگزاری نمایشگاه بسنده کنیم ولی در گام‌های بعدی باید خلاقیت داشته و به روش‌های نوین روی بیاوریم.

وی تنها راهکار حضور پایدار کالاهای ایرانی در بازارها جهانی را ایجاد کنسرسیوم‌های صادرکننده عنوان کرد.

 

عیسی شمس مولوی ( بنیانگذار شرکت سارونه ):


50 درصد از تخفیفی که به شرکتها برای حضور در نمایشگاه داده می شود ، کافی نیست و اینگونه نمایشگاهها انگیزه ای برای شرکتها جهت حضور در نمایشگاه ایجاد نمی کند ، به عقیده ایشان باید تشکلهایی ایجاد شود که مشخص کند هدف از برگزاری از این نمایشگاه چیست و به چه سمتی هدایت می شود ، باید به کارهای غیر از موارد زیر مجموعه نفت توجه بیشتری شود و به عقیده ایشان باید در زمینه مواد اولیه ، تسهیلات بانکی ، ماشین آلات و غیره آموزش داده شود چون هرگونه اشتباه در این موارد از صادرات جلوگیری خواهد کرد. تفکر حاکم بر بانکها باید تغییر کند و لازم است مسئولین رده پایین آموزش ببینند در مورد اختیارات استانها اعلام کردند که مدیران حوزه ها اختیارات بسیار کمی دارند و این امر سبب تمرکز زدایی شده و همه به تهران رو می آورند ، در مورد گمرکات اضافه کردند باید به متقاضیان اعتماد شود و لازم نیست تمام بسته های وارداتی نظارت شوند ، این امر باعث اتلاف زمان وارد شدن کالا به بازار داخلی خواهد شد.

 

حسن انتظار ـ عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه و صادرکننده مواد غذایی ـ

از این که حتی یک کارمند دولتی هم از نمایشگاه مواد غذایی بازدید نکرده است اظهار تاسف کرد و خطاب به مسوولان دولتی خواستار توجه جدی به بحث تولید، صادرات و نمایشگاه مواد غذایی شد


-  دکتر حسینی :

تشکیل کمیته ای را متذکر شدند که به همه این امور نظارت کند ، به گفته ایشان بدون تشکیل اینگونه کمیته ها ، پیشرفتی تا آگروفود سال آینده حاصل نخواهد شد و در بحث آموزش به مسئولین و ایجاد انگیزه برای شرکتها تاکید نمودند ، ایشان از بدنه سازمانها انتقاد کردند و توجه بیشتر به کارمندان را خواستار شدند.


-  مهندس خاموشی ( رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران ) :

رییس اتاق ایران گفت: ایفای نقش اصلی بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان صنایع غذایی در اجرای اصل 44 قانون اساسی نیازمند ایجاد تشکل قوی و توجه به منافع گروهی به جای خواسته‌های شخصی است . " علینقی خاموشی " روز چهارشنبه درهمایش ملی صادرات صنایع غذایی تصریح کرد،صادرکنندگان صنایع غذایی در صورتی می‌توانند در اهداف صادراتی خود موفق باشند که به صورت منسجم در عرصه داخلی و خارجی حضور داشته باشند.

وی سپس افزود : ضروری است فعالان بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری مشترک در قالب ایجاد یک شرکت بزرگ بانشان جهانی در عرصه کشاورزی بهترین فرآورده‌های تبدیلی در حوزه صنایع غذایی را برای صادرات ارایه کنند. رییس اتاق ایران افزود: موفقیت دراقتصاد جهانی در پی فعالیت دسته جمعی حاصل می‌شود و همه دست اندرکاران حوزه صنایع غذایی باید ضمن حفظ شخصیت حقیقی خود در قالب یک شخصیت حقوقی بزرگ در اقتصاد جهانی فعال باشند .

خاموشی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 35 درصد محصولات کشاورزی کشور هدر می‌رود و تنها دو تا سه درصد این محصولات صادر می‌شود،تصریح کرد : باید راهی اندیشید تا ضایعات این بخش کاهش یابد .

رییس اتاق ایران با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در توسعه صنایع غذایی گفت : با توجه به ابلاغیه اجرای اصل 44 چرا نباید دست اندرکاران این عرصه در پروژه‌های بزرگی چون کشت وصنعت کشور همچون مغان فعال باشند و صنعت این دشت همچنان در دست دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌گوییم استقلال مساوی با صادرات است ، توجه به تولید را نباید از خاطر ببریم ، افزود: تمامی دست اندرکاران فعال در حوزه اقتصاد کشور باید برای رسیدن به اهداف صادراتی همگام عمل کنند .

خاموشی همچنین از دولت خواست با ارایه تسهیلات مناسب بانکی ، رفع موانع گمرکی و عرضه فناوریهای مورد نیاز برای بالابردن کیفیت صنایع غذایی در بازار داخل و خارج ، از دست اندرکاران حمایت کند.

وی افزود: در این شرایط است که صادرکنندگان در بخش کشاورزی به عنوان عضوی از این مجموعه بزرگ در کنار هم فعال می‌شوند و در پی رقابت یاحذف یک دیگر بر نمی‌آیند.

خاموشی در پایان گفت : باید صادرکنندگان محصولات صنایع غذایی برای رسیدن به برنامه‌های صادراتی بزرگ خود از ابزارهای جدید جهان روز استفاده کنند.


-  مهندس مظاهری ( مدیر عامل بانک توسعه صادرات )


دولت و بخش خصوصی مسئولیت های خود را قبول کنند ، امروزه مصرف کنندگان ، مرز ندارند و قبل از صادر کردن باید کیفیت محصولات را بالا برده که در سایه تولیذات با کیفیت صادرات پیشرفت خواهد نمود و از جمل وظایف دولت علاوه ب ر کارهای اجرایی امور نظارتی هم نام بردند و از خصوصیات بخش خصوصی فعال صورتهای مالی شفاف ، داشتن تراز نامه بدون بند و ماده و مدیریت صحیح را متذکر شدند که متاسفانه اکثر افراد فعال در زمینه های مذکور نقص دارند ، در زمینه جمع بندی موضوعات پیشنهاد کردند که حاصل این سمینار تشکیل یک گروه کارشناسی باشد که براتی فعالیتهای آینده اعلام آمادگی نمایند که اگر همه با هم متحد باشیم ، دولت نیز توجه بیشتری خواهد نمود.
بانک توسعه صادرات تمامی اعتباراتش در زمینه صادرات است و به هر چیزی که بارقه صادراتی نداشته باشد اعتبار داده نمی شود. چون وظیفه ما حمایت از صادرات است به گفته ایشان افزایش سرمایه 1/5 میلیارد دلاری تصویب شده که از اول فروردین ماه اجرا خواهد شد و مقرر است به سه میلیارد دلار هم برسد

 

این همایش با سخنان پایانی دکتر حسینی و ااعلام قطعنامه ای به پایان رسیدکه اعم موضوعات و تبصره های این قطعنامه بصورت خلاصه به شرح زیر است.

 

قطعنامه همایش ملی صادرات:

1_توسعه صادرات به طور اهم بخصوص صنایع غذائی با توجه به ظرفیت بالا مستلزم توجه از طرف دولت و بخش خصوصی می باشد و هماهنگی شرط مهم این توسعه می باشد.

2_توسعه صادرات مستلزم شناخت و هماهنگی برای بازار هدف می باشد.

3_توسعه صادرات منوط به سیاست گذاری و پایداری این سیاست با توجه به شرایط روز بازار هدف می باشد.

4_سمت گیری برای صادرات جهت جلوگیری از رقابت های نا سالم با هم.

5_تشکیل کمیته ای برای رفع مشکلات صادرات صنایع غذائی که اعضای آن از بخش خصوصی ، دولتی و بانکها و... می باشد.

6_تشکیل ساختار مناسب برای ساختار شکل تشکل ها.

7_تشکیل نمایشگاه و مرکز پخش دائمی در بازارهای هدف.

8_ارائه آموزش های لازم .

9_حضور در بازارهای خارجی مستلزم ارائه محصول ایده آل از مواد اولیه مناسب می باشد.

10_تدوین منشور اخلاقی فی مابین شرکت های صنایع غذائی.

لازم به ذکر است که متن کامل قطعنامه فوق بزودی از فودنا برای کلیه شرکت های صنایع غذائی منتشر خواهد شد.

(جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶) ۰۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها