چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۷۹۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

باید در صنعت غذای حلال‌ در دنیا مطرح شویم

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از آنجایی که در صنعت غذایی تمام محصولات تولیدی کشور حلال است بنابر این باید در سطح دنیا به عنوان یک تولید ‌کننده مواد غذایی حلال مطرح شویم و اجازه ندهیم کشورهای دیگر در این زمینه از ما جلو بزنند.

در دومین جشنواره تقدیر از برترین شرکـت‌های صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد حسین ابویی مهریزی معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: برنامه غذایی دارای ویژگی‌های خاصی است و غیر از نقش در معیشت مردم نسبت به سایر صنایع متمایز است و آن اتکای کمتر نسبت به واردات مواد اولیه است که امید می‌رفت این اتکا کمتر هم بشود.

وی افزود: اما به دلیل عدم تناسب در مدیریت‌ها، تفکرات و برنامه‌ریزی‌ها روند خوداتکایی شکل دیگری گرفت و به جای اینکه وضع بهتر شود در خیلی اقلام وضعیت بدتر شده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: اگر در روغن نباتی به حدود 15 درصد خوداتکایی نزدیک شده بودیم الان خیلی کمتر است و حدود 7 الی 8 درصد است.

ابویی مهریزی تصریح کرد: از ویژگی‌های صنعت غذایی وابستگی کمتر به مواد وارداتی، اشتغال‌زایی بالا، تنوع زیاد محصولات، وجود بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و تمرکز بخش زیاد و قابل توجهی در انبساط درآمدها که اول متوجه مواد غذایی و در انقباض درآمدها (عدم تخصیص) هم آخرین بخش همان مواد غذایی است و ااین مسائل برای دست‌دراندرکاران این صنعت فرصت است.

وی  اظهار داشت: تعداد واحدهای مربوط به صنعت غذا که تا کنون از وزارت صنعت و معدن پروانه گرفته‌اند حدود 11 هزار و 126 واحد است که 12.5 درصد از سهم کل صنعت و معدن کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: صنعت غذا غیر از کشاورزی در فرآوری و تبدیل ظرفیت 39.5 تن را به خود اختصاص داده است و همچنین این بخش 363 هزار اشتغال مستقیم (بر اساس پروانه بهره‌برداری) را به خود اختصاص می‌دهد که سهم 15.4 درصد در کل اشتغال صنعت و معدن کشور است.

ابویی مهریزی، گفت: سهم صادرات صنایع غذایی (غیر از صادرات نفت)، 1.5 درصد و ارزش آن حدود 6 درصد است و سال گذشته صادرات صنایع غذایی نسبت به سال 91 کم شده و این روند در چند سال اخیر کاهشی بوده و سهم صنایع غذایی در ارزش افزوده صنعت و معدن حدود 10 درصد است.

وی بیان داشت: سهم واردات در صنایع غذایی حدود 6.5 میلیون تن بوده و ارزش آن 6 میلیارد دلار که متوسط قیمت وارداتی 934 دلار و متوسط قیمت صادراتی 1720 دلار به ازای هر تن بوده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مدتی که من مسئول بوده‌ام اگر موفقیتی در صنایع حاصل شده است دلیل آن را مشورت با خود صاحبان صنایع و حضور خود صاحبان صنایع در مراحل مختلف تصمیم‌گیری می‌دانم.

ابویی مهریزی اظهار داشت: اگر کار مردم به خودشان واگذار شود کار و تصمیم را از خودشان می‌دانند و خودشان هم ضمانت اجرایی آن را به عهده می‌گیرند و مبلغ آن می‌شوند.

وی تصریح کرد: آقای نعمت‌زاده قبول کرده‌اند که معاونت برنامه‌ریزی مغز متفکر وزراتخانه باشد و من هم اعلام می‌کنم که میز و کرسی تصمیم‌گیری در مورد صنعت غذا را در آنجا بگذاریم و تصمیم‌گیری به کمک عده‌ای که خودتان تعیین می‌کنید در مورد صنایع غذایی در آنجا انجام گیرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سال 92، سال کشیدن ترمز تورم بود و بنابر این سال 93 باید از رکود تورمی خارج شویم که برای آن هدف باید رونق اقتصادی داشته باشیم و این مسئله نیاز به هدفگذاری دارد و برای این منظور و افزایش تولید در سال 93 باید 150 هزار میلیارد تومان پول مورد نیاز است تا بنگاه‌های موجود امکان فعالیت یابند.

ابویی مهریزی بیان داشت: یک سوم رشد اقتصادی کشور بر عهده بهره‌وری است و این موضوع نیاز به امکانات و سرمایه جدید ندارد و اولین فرد تاثیرگذار برای افزایش بهر‌ه‌وری مدیر واحد صنعتی به شمار می‌رود.

وی افزود: برای به سرانجام رسیدن کارها باید آن را مطالبه کرد و در این مسیر باید به خصوصی‌سازی توجه شود زیرا خصوصی‌سازی فقط انتقال مالکیت نیست بلکه خصوصی‌سازی مدیریت و تفکر است.

فارس

(چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها