شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۴
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۷۷۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

قراردادهای آتی زیره سبز بزودی در بورس کالای ایران معامله می شود

بورس کالای ایران روز جمعه به نقل از معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران اعلام کرد که از 28 اردیبهشت ماه جاری معامله قراردادهای آتی زیر سبز با سررسید تحویل در خردادماه، در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در مشهد مقدس آغاز می شود.

 مهرزاد نامداری افزود: با راه اندازی معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران، امکان انجام معاملات بر روی این دارایی در سراسر کشور و از طریق شرکت های کارگزاری ممکن خواهد بود.

وی با تاکید براین که معامله این دارایی محدود به خراسان نخواهد بود، افزود : با راه اندازی قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران و با توجه به نقش این بورس به عنوان تضمین کننده معاملات، بازار از حالت سنتی کاملا خارج شده و ایفای تعهدات توسط نهاد معتبری همچون بورس تضمین خواهد شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران اضافه کرد: این امر می تواند تا حد بسیار زیادی دغدغه و نگرانی فعالان این بازار را در خصوص ریسک های نکول و مشکلات مترتبه کاهش داده و حتی از میان بردارد تا فعالان بتوانند فارغ از نگرانی بابت نکول طرف مقابل به انجام معامات بپردازند.

وی گفت: باتوجه به وجود فرهنگ معاملاتی قوی ابزار مشتقه در بازار سنتی زیره سبز، راه اندازی قرارداد آتی این محصول در بورس کالا توجیه پذیر است و می توان انتظار داشت در آینده ، معاملات این دارایی پایه از رونق قابل قبولی برخوردار شود. 

نامداری افزود: همچنین زیره سبز به عنوان یک کالای کشاورزی مستعد برای انجام معاملات قراردادهای آتی می تواند برای اشاعه فرهنگ معاملاتی بر روی کالاهای کشاورزی راهگشا بوده و راه را برای پذیرش سایر کالاهای کشاورزی در این بازار هموار کند.

وی با بیان این که زیره سبز یکی از محصولات صادراتی کشور است ، گفت : ایران با وجود برخورداری از اکولوژی مناسب برای کشت زیره سبز یکی از تولیدکنندگان عمده این محصول در جهان بوده و حجم قابل توجهی از تولید زیره به بازارهای جهانی صادر می شود. 

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران اظهار داشت: این محصول به طور سنتی بازار معاملات قابل توجهی در منطقه خراسان ایران دارد و در معاملات بازار سنتی، زیره سبز در قالب قراردادها و ابزارهایی مورد معامله قرار می گیرد که می توان آن ها را در قالب قراردادهای مشتقه خاصی شناسایی کرد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی این معاملات در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه سال جاری، امکان مدیریت ریسک و پوشش ریسک به خوبی میسر خواهد شد تا تولیدکنندگان و فعالان بازار بتوانند خود را در برابر ریسک تغییرات و نوسانات قیمت پوشش دهند و امید آن می رود این امر بتواند توان کشاورزان را در برابر نوسانات قیمت افزایش داده و بر رونق کشاورزی این دارایی بیافزاید و همچنین با کشف نرخ مناسب و شفاف تر، زمینه های رشد و توسعه آن را ایجاد کند.




ایرنا

(شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها