پنج شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۷۵۳۱
گزارشگر : ۱۰۲۹
سرویس تغذیه و سلامتی

روش صحیح و علمی ضدعفونی کردن سبزی/ نمک سبزی را ضدعفونی نمی کند!

سبزیجات یکی از فسادپذیرترین محصولات کشاورزی است . این محصول در مزرعه ممکن است با مدفوع حیوانات و یا جریان فاضلاب ها و غیره آغشته شود، لذا به سادگی می تواند انگل پذیر باشد.

جهت جلوگیری از آثار نامطلوب موارد فوق روش زیر مناسب ترین روش برای شستشوی سبزیجات است:
الف – پاک سازی: ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک کنید و شست و شو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود.

ب – انگل زدایی: سبزیجات را در یک ظرف متناسب با میزان سبزی، ریخته و به ازای هر لیتر، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف شویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده و قدری به هم بزنید تا تمام سبزی در داخل کف آب قرار گیرد . مدت ۵ دقیقه سبزی را در کف آب نگه دارید، سپس سبزی را از روی کف آب جمع آوری کرده و کف آب را تخلیه کنید . ظرف و سبزی را دوباره با آب سالم شست و شو دهید تا تمام انگل ها و باقی مانده ی مایع ظرف شویی از آن ها جدا شود. 


                                                                              سبزیجات و میوه

ج – ضد عفونی: برای ضد عفونی و از بین بردن میکروب ها مقداری پودر پرکلرین ۷۰ در صد را متناسب با ظرف مورد استفاده، در ظرف پر از آب ریخته، به ازای هر ظرف ۵ لیتری، ۱ گرم ‹‹ نصف قاشق چای خوری ›› پرکلرین ۷۰ در صد، به طور کامل حل کنید تا محلول ضد عفونی کننده به دست آید، سپس سبزی انگل زدایی شده را برای مدت ۵ دقیقه در محلول ضد عفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروب های آن از بین بروند. توضیح این که اگر پرکلرین در دسترس نباشد می توانید از هر ماده ی ضد عفونی کننده مجاز دیگری که در داروخانه ها وجود دارد، طبق دستورالعمل مصرف آن، استفاده کنید.
د – شست و شو : سبزی ضد عفونی شده را به طور مجدد با آب سالم بشویید تا باقی مانده ی کلر از آن جدا شود و سپس مصرف کنید .
تذکر : مصرف نمک طعام به هیچ وجه در ضد عفونی سبزیجات مؤثر نیست .

با توجه به موارد فوق، برای نگه داری این گونه سبزیجات باید آب سطح سبزیجات به طور کامل گرفته شود زیرا احتمال رشد میکروب ها که بعد از شستن به سبزیجات حمله می کنند به دلیل وجود رطوبت (آب سطح سبزیجات) بسیار زیاد است .


سلامانه

(پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها