دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۷۳۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

"توت‌فرنگی" عامل این انگل خطرناک

از شایع‌ترین انگل‌هایی که همه افراد و بخصوص کودکان را درگیر می‌کند، می‌توان به ژیاردیا، اکسیور، کرم آسکاریس و آمیب اشاره کرد.

دکتر پدرام عطایی، متخصص گوارش کودکان  گفت: یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی در کودکان عفونت ناشی از ژیاردیا است که می‌تواند بدون علامت باشد و یا علائم بالینی مانند دل‌درد، نفخ شکم، مدفوع چرب، اسهال حاد و یا مزمن و اختلال وزن ایجاد کند این انگل از طریق مصرف آب آلوده و یا تماس با فرد آلوده منتقل می‌شود. 

وی در ادامه افزود: از دیگر انگل‌های شایع که بخصوص در فصول گرم بروز می‌کند آلوده شدن به انگل آمیب است و معمولاً در اثر خوردن آب آلوده و یا میوه‌هایی که توسط فاضلاب آبیاری شده و خوب شسته نشده‌اند بخصوص توت‌فرنگی و سبزیجات ایجاد می‌شود، از علائم مشخصهٔ آلودگی به این انگل اسهال خونی، تب و دل‌پیچه است و اگر کسی به اسهال خونی مبتلا شد حتماً باید از نظر آلودگی به انگل آمیب هم بررسی شود تا درمان مناسب به سرعت انجام شود تا فرد به آبسهٔ کبدی مبتلا نشود.  


توت فرنگی 1


دکتر عطایی، با اشاره به اینکه خوشبختانه با بهبود وضعیت بهداشتی ابتلا به انگل اسکاریس کم شده است، تصریح کرد: انگل آسکاریس ممکن است وارد مجرای صفرایی شده و انسداد ایجاد کند و یا وارد آپاندیس شده و ایجاد آپاندیست کند و حتی ممکن است وارد ریه شده و یا انسداد روده ایجاد کند. 

دکتر عطایی، با بیان اینکه تمام بیماری‌های انگلی با آزمایش مدفوع که ممکن است تا سه بار تکرار شود قابل تشخیصند، توصیه کرد: برای پیشگیری از عفونت‌های انگلی نظافت و شستشوی مرتب دست‌ها الزامی است، همچنین فرد باید از آب آشامیدنی خود مطمئن باشد در غیر این صورت باید از آب معدنی و یا آب جوشیده سرد شده استفاده کند، شستشوی میوه و سبزی علاوه بر آب با محلول‌های ضدعفونی کننده هم از نکات مهم جلوگیری از عفونت انگلی است. 


 باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها