پنج شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۳
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۴۶۲۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

تاثیر زیاد نوشیدن چای بر سرطان پروستات

بررسی جدید محققان اسکاتلندی نشان می¬دهد کسانی که زیاد چای می¬نوشند بیش¬تر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می¬گیرند. البته محققان گفتند بررسی آنان برای کشف علت این قضیه نبوده است. بنابراین می¬توان گفت بین این دو مقوله فقط رابطه وجود دارد.

دکتر کاشف شفیق مجری این پژوهش گفت: ما نمی­دانیم آیا چای خودش یک عامل خطر آفرین است یا مصرف کنندگان چای تا سنی که پروستات شایع­تر است سالم­تر زندگی می­کنند.

وی گفت: پژوهش­های قبلی نشان داده بود بین سرطان پروستات و مصرف چای سیاه رابطه­ای وجود ندارد.

محققان با بررسی سلامت 6016 مرد 21 تا 75 ساله به این نتیجه رسیدند رابطه معناداری بین نوشیدن زیاد چای و سرطان پروستات وجود دارد.

آنان متوجه شدند مردانی که زیاد چای می­نوشیدند (بیش از 7 فنجان در روز) 50 درصد بیش از کسانی که تا 3 فنجان چای می­نوشیدند در معرض این سرطان قرار می­گیرند. 4/6 درصد زیاد چای خورهایی که در این تحقیق شرکت داشتند در طول اجرای آن گرفتار سرطان پروستات شدند. در حالی که این رقم برای گروه کم چای خور 6/4 درصد بود.

دکتر شفیق گفت: ما موضوع مصرف الکل و میزان کلسترول را وارد معادله تبیین کردیم. اما باز زیاد چای خورها بیش­تر در معرض خطر سرطان پروستات بودند.

دکتر هلمز از موسسه سرطان شناسی گفت: این تحقیق به کسانی که 7 فنجان یا بیش­تر چای می­نوشند هشدار می­دهد. اما گمان می­کنم این تحقیق همه عوامل را لحاظ نکرده و معلوم نیست واقعا چای باعث سرطان شده باشد.

دکتر کری راکستون عضو شورای چای انگلستان هم با انتقاد از نحوه گزارش نتایج این تحقیق گفت: این تحقیق رابطه علت و معلولی بین چای و سرطان پروستات نشان نمی دهد. شاید استرس یا عوامل تغذیه­ای دیگر باعث سرطان شده باشند.

از سال 2000 تا 2010 شیوع سرطان پروستات در اسکاتلند 4/7 درصد افزایش یافته و موجب نگرانی مسئولان سلامت به ویژه برای مردان شده است.

 

منبع: The Telegraph

مترجم: سید محسن سنجری

(پنج شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳) ۱۲:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها