شنبه / ۲ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۶۲۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

"شاه میگو" ، راه جدید صادرات شیلات ایرانی

در جهان ‪۵۴۰گونه شاه میگو وجود دارد که ‪۱۲گونه آن اقتصادی است که در ایران یک گونه آن در سد مخزنی ارس و تالاب انزلی و یک گونه دیگر آن نیز در دریای خزر یافت می‌شوند

کارشناسان و محققان شیلاتی بر این باورند شاه میگوی آب شیرین ، آبزی با ارزشی است که در فرهنگ غذایی ایرانیان جایی ندارد. به گفته این کارشناسان ، شاه میگوی آب شیرین حلال گوشت بوده و از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است ولی به دلیل کمبود تولید و عدم شناخت بازار داخلی هم اکنون تمامی تولیدات آن صادر می‌شود.
شاه میگوی آب شیرین نوعی آبزی محسوب می‌شود که درسراسر جهان یافت می‌شود و از گذشته‌های دور در چرخه غذایی مردم جهان دیده شده است. در جهان ‪۵۴۰گونه شاه میگو وجود دارد که ‪۱۲گونه آن اقتصادی است که در ایران یک گونه آن در سد مخزنی ارس و تالاب انزلی و یک گونه دیگر آن نیز در دریای خزر یافت می‌شوند.

شناسایی شاه میگوی آب شیرین در سواحل ایران به ‪۴۲سال قبل توسط یک محقق خارجی بر می‌گردد که در این بررسی دو گونه آن گزارش شد. آغاز بهره برداری شاه میگوی آب شیرین در تالاب انزلی به سال ‪۱۳۷۶بوسیله یک شرکت ترکیه و در دریاچه سد ارس نیز برداشت تجاری آن به سال ‪۱۳۷۴توسط یک شرکت ایران بر می‌گردد.

در یک تحقیق در پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی در انزلی امده است گونه ‪A.Leptodactylusکه در ایران گونه عمده است در همه فصول مقاوم است و به آسانی خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهد و رشد آن نیز سریعتر است. به علت قرابت و خویشاوندی شاه میگوی چنگ باریک ایران با شاه میگوی اروپا که ذخایر آن کاهش یافته اروپاییان خواستار تولید این گونه هستند. در حال حاضر ترکیه با تولید یک هزارتن و ایران ‪۲۷۰تن از این گونه شاه میگو به ترتیب مقام اول و دوم تولید آن را دارند.

شاه میگوی ایران توسط بخش خصوصی تولید و صادر می‌شود و صادرات آن به کشورهای آلمان ، سوئد، دانمارک ، نروژ ، سویس صورت می‌گیرد.

بر اساس آمارهای جهانی از ‪۱۵۰هزارتن تولید شاه میگو ‪۳۵هزارتن آن از طریق آبزی پروری تامین می‌شود که سهم اروپا از تولید این آبزی چهار هزار و ‪۵۰۰تن است. درجهان کشور چین با تولید ‪۸۰هزارتن در مقام اول ، ایالات متحده با تولید ‪۶۰هزار تن در رتبه دوم قرار دارند.

هرکیلوگرم شاه میگوی طبیعی ده تا ‪۱۲دلار و پرورشی هشت تا ده دلار در بازارهای جهانی قیمت دارد که قیمت این آبزی دوبرابر قیمت بهترین نوع ماهیان اقتصادی است. طرح‌های تحقیقی در مورد شاه میگو در ایران در رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی انجام شده است و برای شناسایی این گونه نیاز به ترویج و معرفی آن به بازارهای داخلی است. تاکنون پرورش مصنوعی آن در ایران هنوز به مرحله مطلوبی نرسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهداز هر هکتار منابع آبی می‌توان یک تن شاه میگو تولید کرد. امید است با افزایش تولید و تولید انبوه شاه میگو در کشور بتوانیم این آبزی را وارد فرهنگ غذایی مردم بکنیم. لازم به ذکر صید بی‌رویه و قاچاق شاه میگو در سالهای اخیر در تالاب انزلی موجب کاهش ذخایر و تهدید آن شده‌ است .

باشگاه خبرنگاران

(شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۳) ۱۷:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها