سه شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۶۱۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی

یک باور غلط در مورد جوشاندن شیر

یکی از معضلات جامعه ما، اعتقادات غلطی است که منجر به عوارض جبران ناپذیر، کوتاه مدت و بلند مدت می‌شود یکی از این اعتقادات این است که اکثریت مردم شیرهایی را که دارای قابلیت نگهداری طولانی مدت هستند را با شیرهایی که دارای مواد نگهدارنده هستند اشتباه می‌گیرند.

دکتر منصور ریسمانچی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: شیری که دارای قابلیت نگهداری طولانی مدت است شیری است که در دمای خیلی زیاد (۱۳۵۰درجه سانتی گراد) حرارت دیده و سپس در بسته‌بندی خاص استاندارد نگهداری می‌شود. این شیر که تمام میکروب‌های مضر آن از بین رفته به علت بسته‌بندی خاص آن می‌تواند بدون نیاز به یخچال، به مدت طولانی نگهداری شود. 

وی افزود: لازم به ذکر است که با بازشدن بسته‌بندی این شیر‌ها، فقط برای مدت چند روز و آن هم در یخچال قابل نگهداری می‌باشند. خراب شدن شیر، پس از چند روز در یخچال و نیز عدم قابلیت حفظ شیر در دمای اتاق، پس از باز شدن بسته‌بندی، نشان می‌دهد که شیر فاقد مواد نگهدارنده است. 

دکتر ریسمانچی، تصریح کرد: یکی دیگر از باورهای غلط، در مورد ضدعفونی کردن شیر است. شیر در دمای ۷۲ درجه سانتی‌گراد به مدت یک ثانیه، پاستوریزه و عاری از میکروب‌های بیماری‌زا برای انسان می‌باشد و این درحالی است که گاهی افراد، شیرغیر پاستوریزه را در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌جوشانند و این باعث تخریب و غیرفعال شدن اکثر پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و ویتامین‌های شیر خواهد شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان

(سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲) ۱۰:۰۴
حسین زاده
۱۳۹۳/۰۱/۰۱
0
0
0

با سلام ممنون از مطلب مهم و مفیدی که گذاشتید، باور غلط مصرف کننده موضوعی است که باید آن را دلیل اصلی بسیاری از بیماریها و سوء تفذیه در ایران دانست، در خصوص مطلب فوق چند اصلاحیه لازم است، 1- دمای استریل 137 درجه سانتیگراد و زمان آن 2 تا 3 ثانیه است 2- استریل
همه نوع باکتری را از بین میبرد، درصورتیکه در پاستوریزاسیون فقط هدف میکروبهای بیماریزا است 3- زمان پاستوریزاسیون 15 ثانیه است. 4- خراب شدن شیر در بسته بندی باز شده دلیلی بر عدم استفاده از نگهدارنده نیست. با تشک


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها