دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۶۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری وزارت جهاد:

امسال صادرات میوه های گرمسیری پنج درصد افزایش می یابد، میزان پرتقال وارداتی کمتراز دو درصد میزان تولید است

خبرگزاری موج - مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد:امسال میزان صادرات میوه های گرمسیری نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یابد. همچنین در حال حاضر میزان پرتقال وارداتی کمتراز دو درصد میزان تولید بوده ودرواقع میزان صادرات و واردات پرتقال مساوی است.

علی اصغر لونی، مدیرکل دفترمرکبات ومیوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درگفت وگو با خبرنگارموج مجموع سطح زیر کشت میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال 85 را 400 هزارهکتار اعلام کرد و افزود: برآورد تولید از این میزان سطح کشت پنج میلیون تن محصول است که 100 هزارتن آن به میوه های گرمسیری و مابقی به میوه های نیمه گرمسیری اختصاص دارد.
وی یاد آور شد:میوه های گرمسیری شامل مرکبات، انار، انجیر، موز، انبه ، کیوی و سایرمیوه ها مانند، پاپایا، چیکو، تمرهندی و غیره است.
لونی با اشاره به صادرات 100 هزارتن انواع میوه های گرمسیری درسال گذشته اظهار داشت: هنوز نمی توانیم میزان تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری درسال جاری را برآورد کنیم.
وی میزان واردات میوه های گرمسیری درسال گذشته را مساوی با میزان صادرات آنها اعلام کرد و گفت: در مواقع نیاز به واردات میوه پرداخته ایم و در مقاطعی که با افزایش تولید و مازاد مواجه بوده ایم، نسبت به صادرات آنها اقدام شده است.
لونی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری به موز و انبه اختصاص دارد و میزان تولید و سطح زیرکشت سایرمیوه ها پایین است که درحال حاضر برای افزایش سطح زیرکشت این محصولات اقداماتی نظیرتکثیر و بررسی های اولیه انجام شده است.
مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با تاکید براین که ایران همواره به واردات موزنیازمند است، گفت: سطح زیرکشت میوه های گرمسیری نظیر موز به دلیل نامناسب بودن شرایط اقلیمی حداکثر به دو برابر قابل افزایش است ، لذا اگر صلاح باشد که موز در دسته میوه های مصرفی مردم قرارگیرد، به ناچار باید نسبت به واردات آن اقدام کنیم.
وی درادامه وزارت جهاد کشاورزی را تنها مسئول تولید میوه دانست و افزود: متولی اصلی توزیع میوه وزارت بازرگانی میباشد که وزارت جهاد درزمینه توزیع با این وزارتخانه همکاری می کند.
لونی تصریح کرد: اعتقاد داریم که تفاوت قیمت ازمراکز تولید تا مراکز مصرف باید کم شود که این امروظیفه سیستم توزیع است.
وی در ادامه به برگزاری جلساتی ما بین وزارت جهاد کشاورزی با سازمان میادین میوه و تره بارشهرداری جهت کم کردن فاصله قیمت ازمراکز تولید تا مصرف اشاره کرد و افزود: نتایج برگزاری این جلسات را درسال زراعی 86- 85 شاهد بودیم، به طوری که نوسان قیمت کمتر از سالهای پیش بود و تفاوت قیمت خریداری از باغداران با قیمتی که به دست مصرف کنندگان رسید از چندین برابردرسالهای گذشته به یک برابر رسید.
لونی میزان پرتقال وارداتی را کمتراز دو درصد میزان تولید اعلام کرد واظهارداشت:همچنین سالانه حدود 60 تا 70 هزارتن پرتقال صادرمی شود، یعنی در واقع میزان صادرات و واردات پرتقال مساوی است.
وی دلیل صادرات پرتقال را زیاد بودن میزان پرتقال درپیک تولید عنوان کرد وگفت: درزمان کمبود نیزبه واردات پرتقال اقدام می کنیم واین امرهیچ اشکالی ندارد.
به گفته مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی؛در مجموع درصد میوه های وارداتی کم است و میوه موجود در بازار عمدتا تولید داخل کشوراست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در بازار میوه های وارداتی است؟ گفت: این امربه سیاست گذاران قیمت در بازار ارتباط دارد و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیتی دراین مورد ندارد.همچنین مشکل کمبود میوه نداریم وبه منظورتنظیم وکنترل بازاربه واردات میوه اقدام می شود.
مدیرکل دفترمیوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: درحال حاضر پنج هزار هکتار از باغات کشور به کشت کیوی اختصاص دارد و برنامه وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح زیر کشت این محصول به دو برابر این میزان است. ضمن آن که زمینه افزایش سطح زیر کشت کیوی در کشور وجود دارد که بسته به نیاز بازار جهانی این امر انجام می شود.

(دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶) ۱۵:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها