چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۵۵۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

توسعه بخش کشاورزی برگ برنده خروج از اقتصاد تک محصولی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت خروج از اقتصاد تک بعدی گفت: ایران پتانسیل های بسیاری در بخش کشاورزی ،گردشگری و غیره برای صادرات و ارز آوری دارد، اما می توان با توسعه این بخش ها از اقتصاد تک بعدی که سال ها است گریبان اقتصاد را گرفته خارج شد.

سید محمد حسین میرمحمدی  اظهار داشت: برای خروج از اقتصاد تک محصولی باید به بخشهایی نظیر کشاورزی، فناوری، خدمات، توان مهندسی، گردشگری و غیره توجه وی‍ژه داشت.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وضعیت کشور از نظر موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی به گونه ای است که قطعا خروج از اقتصاد تک بعدی و کاهش اتکا به نفت دشوار نیست، چرا که نیروی تحصیل کرده و ارزان قیمت در کنار وجود پتانسیل های خدادادی می تواند برگ برنده ای برای خروج از اقتصاد تک محصولی و رشد آن باشد.

وی تصریح کرد: همچنین وجود بازارهای بکر در سایر کشورهای منطقه از مزیتهایی است که می تواند ما را از وضعیت اقتصاد تک محصولی رهایی بخشد، به شرطی که ما برنامه ریزی های مناسبی برای آن داشته باشیم.

وی در رابطه با آثار  اقتصاد تک محصولی نیز گفت: اقتصاد تک بعدی به معنی اتکا بر یک جنس است، لذا اگر روزی تقاضا برای آن جنس وجود نداشته باشد قطعا کشور با مشکل مواجه خواهد شد، از همین رو باید تلاش کرد تا پایه های درآمدی کشور را تقویت کرد و این موضوع باید به یک اصل برای مسئولین کشور تبدیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای خروج از اقتصاد تک بعدی باید در سیاستهای میان مدت و بلند مدت این توانمندی را ایجاد کرد که کشور دیگر وابسته به فروش نفت نباشد، چراکه وابستگی به یک محصول مساوی با شکنندگی اقتصاد است.

میر محمدی همچنین با اشاره به شیوه بودجه نویسی برای سال آینده اظهار داشت: سیاستگذاری بودجه 93 بر این است که از خام فروشی کاسته و در مقابل از صادرات سایر محصولات حمایت شود، لذا این موارد باعث تشویق تولیدکنندگان برای افزایش تولید و صادرات خواهد شد.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس همچنین با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری برای اجرای اقتصاد مقاومتی بیان داشت: می توان با حمایت از تولیدکنندگان و اتکا به محصولات داخلی از اقتصاد تک بعدی خارج شد، در این صورت اقتصاد مقاومتی هم محقق می شود که این موضوع یک اصل برای بهبود وضعیت کشور و خودکفایی نیز به شمار می رود.

 

 

 

 

خانه ملت

(چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها