دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۵۴۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

خروج از اقتصاد تک بعدی با تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید به لزوم خروج از اقتصاد تک محصولی،گفت: وابسته بودن اقتصاد به یک محصول باعث می شود عواملی مانند تحریم و نوسان قیمت جهانی بر اقتصاد داخلی تاثیرگذار باشد، اما با تحقق اقتصاد مقاومتی، مشکل وابستگی به سایر کشورها و تک بعدی بودن اقتصاد حل خواهد شد.

عباس پاپی زاده بالنگان  اظهارداشت: یکی از بحث های مدیریتی، مسایل مربوط به پیش بینی خطرات احتمالی است، یعنی برای جلوگیری از ضربه وارد شدن به اقتصاد، باید ریسک را کاهش داد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث تک محصولی بودن اقتصاد نیز با ریسک بالایی همراه است، چرا که کشور به یک محصول وابسته است و در صورت بروز مشکل در مسیر تولید یا صادرات، اقتصاد کشور ضربه خواهد دید، لذا باید برای کاهش ریسک، تعداد محصولات ارز آور را گسترش داد.

وی ادامه داد: وابستگی بیش از حد به نفت باعث می شود که با تحریم یا نوسان نرخ در بازارهای جهانی، اقتصاد داخلی تحت تاثیر قرار گیرد، از همین رو باید برای کاهش ریسک، کشور را به نوعی بیمه اتکایی کنیم، یعنی با تکیه بر چند محصول اقتصاد را پا بر جا نگه داریم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی باعث می شود با تکیه کمتر بر فروش نفت، مقدار زیادی از نیازها را از طریق تولیدات داخلی تهیه کنیم، به طور مثال در بحث تامین مواد غذایی می توانیم با حمایت از کشاورزی، علاوه بر چند محصولی کردن اقتصاد، امنیت غذایی کشور را تضمین کنیم.

پاپی زاده بیان داشت: ایران از نظر آب و هوایی جزو 5 اقلیم متنوع دنیا بوده و در تولید حداقل 20 محصول رتبه یک تا 10 جهان را در اختیار دارد، از این رو باید با استفاده از این منابع خدادادی، اقتصاد کشور را از وابستگی رها کرد.

وی گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ایران از قبیل کشورهای حوزه خلیج فارس در تامین مواد غذایی با مشکل مواجه هستند و ایران می تواند با این تنوع اقلیمی و اقلیم 4 فصل، امکان ارز آوری را برای کشور فراهم کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس خاطر نشان کرد: مورد دیگر اینکه اکنون در دنیا دیپلماسی غذایی به خوبی در حال اجرا است، به طور مثال اگر روزی کشور عربستان بر خلاف سیاستهای آمریکا گام بردارد، قطعا در تهیه مواد غذایی با مشکل مواجه خواهد شد و همواره سیاستمداران این کشور در تلاشند که تهیه مواد غذایی از آمریکا دچار آسیب نشود، لذا با این دیپلماسی هم ایران از اقتصاد تک محصولی خارج شده و هم کشورهای طرف مقابل را به سمتی برده که مراودات را با ایران بیشتر کنند و به ما وابسته خواهند بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: همچنین  می توانیم به جای فروش نفت، به فکر فروش محصولات وابسته و صنایع پایین دستی بود، در این صورت با ایجاد ارزش افزوده و تنوع محصولات صادراتی از خام فروشی هم جلوگیری کرده ایم.

حمایت از خانوارهای پر جمعیت به دنبال تغییر نگاه ها

پاپی زاده بالگان در رابطه با توزیع سبد کالا بین خانوارهای پر جمعیت نیز گفت: حمایت از خانوارهای با جمعیت بالا، یکی از سیاست هایی است که مقام معظم رهبری هم همواره در جهت توسعه جمعیتی از آن دفاع کرده اند و اقدام دولت برای تخصیص سبد کالا به این دسته، به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: از همین رو اگر تخصیص سبد کالا به خانوارهای پر جمعیت رخ دهد اقدام مثبتی بوده و به این خانواده ها برای تامین هزینه مایحتاج کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته همیشه سیاست کشور معکوس بوده و از خانوارهای کم جمعیت برای ارایه خدمات حمایت شده، اما با این اتفاقی که رخ داد یعنی نوع نگاه نسبت به گذشته در حال تغییر است و آن را باید به فال نیک گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا میزان درآمد نسبت به تعداد اعضای خانوار پارامتر قابل قبول تری نیست، اظهار داشت: برای تصمیم گیری ها همیشه معیارها مورد بررسی قرار می گیرد، اما شاید یکی از دلایل تخصیص سبد کالا به خانوارهای پر جمعیت این است که هزینه آنها نسبت به خانوارهای کم جمعیت بالاتر است.

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان داشت: خانوارهای 4 نفر با درآمد بیشتر، معادل خانواده های کم جمعیت، با درآمد کمتر هستند و این موضوع می تواند دلیلی برای انتخاب این دسته از خانواده ها برای تخصیص سبد کالا باشد، چرا که یک خانواده 4 نفره و بیشتر، مخارج بالاتری نسبت به خانوارهای 2 یا 3 نفره دارد و طبیعی است که نیازمند درآمد بیشتری هم باشد




اخانه ملت

(دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها