دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۷:۱۱
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۴۵۲۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

مهم‌ترین مشکلات کارخانه‌های آب معدنی چهارمحال و بختیاری چیست؟

هزینه بالای حمل و نقل و بسته‌بندی مهم‌ترین مشکلات کارخانه‌های بسته‌بندی و توزیع آب معدنی چهارمحال‌وبختیاری است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا به مشکلات بخش تولید آب معدنی اشاره و بازاریابی و هزینه بالا حمل و نقل را از مهم‌ترین مشکلات کارخانه‌های بسته‌بندی و توزیع آب معدنی برشمرد.

رحمن کرمی خاطرنشان کرد: نبود زیرساخت شبکه‌ای حمل و نقل مناسب و مشکلات جاده‌ای در کشور و همچنین طولانی بودن مسیر باعث افزایش هزینه حمل و نقل این کارخانه‌ها می‌شود که باید در راستای رفع آن و کمک به سرمایه‌گذاران این بخش برنامه‌ریزی‌های موثری انجام شود.

وی به ظرفیت چشمه‌های آب معدنی استان اشاره کرد و افزود: باید تلاش کرد از این ظرفیت عظیم در راستای تولید، اشتغالزایی و توسعه استان استفاده کرد.

کرمی سرمایه‌گذاری در آب استان را یک فرصت مطلوب برای توسعه چهارمحال و بختیاری برشمرد و تصریح کرد: فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌برداری از آب‌های معدنی استان زمینه‌ساز توسعه اقتصادی استان می‌شود.

وی از آب استان به عنوان سرمایه ماندگار یاد کرد و افزود: اکنون 14طرح ایجاد کارخانه آب معدنی استان در دست اجرا‌ست که از 12 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون امور صنایع چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا هزینه بالای حمل و نقل را مهم‌ترین مشکل واحدهای بسته‌بندی آب معدنی بویژه در استان چهارمحال و بختیاری برشمرد و تصریح کرد: هزینه بالای حمل و نقل یک معضل کشوری است که رفع این مشکل نیازمند حمایت مسئولان است.

محمدکاظم منزوی اظهار کرد: مشکل حمل و نقل تنها دامن‌گیر بسته‌بندی آب معدنی نیست بلکه کلیه کالاهای صادراتی این مشکلات را دارند که باید در راستای رفع آن اقدامات جدی از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی همچنین به قیمت بالای مواد اولیه برای بسته‌بندی آب اشاره کرد و گفت: آزاد شدن قیمت‌ها از جمله مواد پتروشیمی و نفتی باعث بالا رفتن هزینه تولید بطری‌های آب شده است و این هزینه‌های سرباری است که به کارخانه‌های بسته‌بندی تحمیل می‌شود.

منزوی همچنین به وضعیت چهارمحال و بختیاری در زمینه آب معدنی پرداخت و گفت: در استان چهارمحال و بختیاری چشمه‌های زیادی وجود دارد اما تنها تعداد 15 چشمه شرایط لازم را برای احداث کارخانه آب معدنی دارند.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه آب معدنی باید در مکانی که توجیه اقتصادی داشته و همچنین از نزدیکترین فاصله با شهر برخوردار باشد ایجاد شود.

منزوی چشمه دیمه را مهم‌ترین چشمه معدنی استان دانست و افزود: شهرک تخصصی آب معدنی استان در جوار این چشمه ایجاد شده است.

وی به شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ اشاره و تصریح کرد: این شهرک حداقل با ایجاد 5 واحد بسته‌بندی در بحث بسته‌بندی آب از لحاظ سرمایه‌گذاری در منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد و هر واحد می‌تواند به طور متوسط برای 80 تا 90 نفر ایجاد اشتغال کند.

منزوی با بیان اینکه تنها این شهرک مجوز بسته‌بندی آب را از محیط زیست دریافت کرده است، گفت: چنانچه در کارخانه‌های آب معدنی شرایط لازم برای تولید سبد کامل کالا را که شامل دلستر، نوشابه، دوغ است، فراهم شود توجیه اقتصادی مطلوب‌تری خواهند داشت.

وی به فعالیت 12 واحد بسته‌بندی آب معدنی صنعتی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این واحدها به طور میانگین 460 میلیون لیتر آب در سال بسته‌بندی و به بازار کشور عرضه می‌کنند.

منزوی با تاکید برلزوم جداسازی آب شرب از آب لوله کشی، خاطرنشان کرد: بسته بندی آب به تنهایی توجیه اقتصادی ندارد و این اقدام زمانی ثمربخش می‌شود که آب شرب از آب لوله کشی جدا شود، به طوری که آب لوله کشی برای شست و شو و استحمام و آب شرب به صورت بسته‌بندی مصرف شود.

وی به مشکلات ناشی از خشکسالی‌های چندسال اخیر در برخی از نواحی کشور اشاره کرد و افزود: خشکسالی‌های سال‌های اخیر سبب شده است تا آب لوله‌کشی و شرب جدا شوند، که در جنوب کشور نیز به علت شوری آب این اقدام صورت گرفته و مردم آب شرب خود را از طریق آب بسته‌بندی یا تانکر تامین می‌کنند.

وی با اشاره به صدور 24 مجوز تاسیس واحد بسته‌بندی آب در استان با پیش‌بینی ظرفیت 4.7 میلیارد لیتر آب بسته‌بندی، تصریح کرد: این استقبال نشان از علاقه‌مندی سرمایه گذاران به این شغل است.

منزوی با بیان اینکه تمرکز چشمه‌هایی که قابلیت احداث واحد آب معدنی را در جوار خود دارند در مناطق محروم شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان هستند، تصریح کرد: این یک فرصت ویژه برای ایجاد تحول، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در این مناطق است.

ثابت بودن قیمت آب بسته‌بندی و بالا بودن هزینه حمل ونقل، از مشکلات تولیدکنندگان آب معدنی

معاون برنامه‌ریزی شهرک تخصصی آب معدنی کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح مشکلات واحدهای بسته‌بندی آب پرداخت و ثابت بودن قیمت آب بسته‌بندی و بالاتر بودن هزینه حمل ونقل در استان نسبت به سایر استان‌ها را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان آب معدنی در استان برشمرد.

عبدالله شمسیان به هزینه بالای خرید خطوط تولید این واحدها اشاره و خاطرنشان کرد: اکثر این واحدها برای خرید و نصب خط تولید مشکل مالی دارند که ارائه تسهیلات بانکی در این خصوص می‌تواند مشکل این بخش را حل کند.

وی با بیان اینکه شهرک آب معدنی کوهرنگ، اولین شهرک تخصصی کشور است، افزود: در این شهرک تاکنون برای ایجاد 10 واحد بسته‌بندی قرارداد منعقد شده است، اما تاکنون هیچ کدام از این واحدها به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه سال آینده کلیه واحدها به بهره‌برداری برسند.

شمسیان با بیان اینکه برای بخش صنعتی این شهرک 8.5 هکتار زمین واگذار شده است، تصریح کرد: با راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی در این شهرک می‌توان حداقل برای 400 نفر اشتغال ایجاد کرد.

به گفته وی، با تمرکز واحدهای تولیدی در شهرک تخصصی گوهرنک نه تنها قیمت تمام شده برای بسته‌بندی آب کاهش می‌یابد بلکه زمان برای اخذ مجوز احداث در این شهرک بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

شمسیان افزود: برای احداث کارخانه بسته‌بندی آب در این شهرک کمتر از 10 روز مجوز صادر می‌شود این در حالی است که در خارج از آن امکان دارد تا یکسال به طول بینجامد.

تامین بودجه، لازمه خروج کارخانه‌های آب معدنی از تک محصولی

مدیرعامل کارخانه تولید آب معدنی قله نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هزینه‌های بالای حمل ونقل مهم‌ترین مشکل کارخانه‌های آب معدنی است.

حسن مختاری به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به تحریم‌ها کمبود قطعات یدکی برای خط تولید از دیگر مشکلات این کارخانه محسوب می‌شود.

به گفته وی، تک محصول بودن واحد نیز یکی دیگر از مشکلات است؛ چراکه تولید محصولات دیگری چون دوغ، دلستر و یا نوشابه در کنار این واحد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

مختاری تاکید کرد: در صورت تامین بودجه در راستای توسعه واحدهای بسته‌بندی می‌توان این واحدها را از تک محصولی بودن خارج کرد، چراکه همین تعداد دستگاه نیز می‌تواند در راستای تولید چند محصول در ظرفیت اصلی خود فعالیت کنند.

وی به قیمت بالای مواد اولیه خط تولید واحد اشاره و تصریح کرد: عدم ثبات ارز و قیمت مواد اولیه داخلی مانند پی.ای.تی پتروشیمی مشکلاتی را برای واحدهای بسته‌بندی ایجاد کرده است.

مختاری با بیان اینکه این کارخانه با ظرفیت 24 هزار بطری در ساعت با تولید سالانه 115 هزار و200 لیتر آب بسته‌بندی در استان فعال است، خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی چنانچه بخواهد با توجه به ظرفیت اصلی فعالیت کند روزی 120میلیون تومان انواع مواد اولیه نیاز دارد همچنین آب بسته‌بندی تنها کالایی است که نقدی خریداری نمی‌شود.

به گفته وی، این واحدمیزان 5 میلیارد و400 میلیون تومان سرمایه در گردش در دوره 45 روزه نیاز دارد این در حالی است که این مبلغ در اختیار تولیدکننده نیست.

مختاری اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار و خروج از تک محصولی بودن با اضافه شدن نوشابه یا دلستر به محصولات تولیدی این واحد و با دو شیفت شدن کارخانه می‌توان برای 120 نفراشتغال مستقیم و دو برابر غیرمستقیم ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه آب بسته‌بندی این واحد علاوه بر صدور به دو کشور عراق و کویت به بندرعباس، اصفهان، یزد، بوشهر و کاشان ارسال می‌شود، افزود: اکنون به علت افزایش هزینه حمل و نقل این محصول به برخی استان‌ها مانند هرمزگان فرستاده نمی‌شود، چراکه برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

آب معدنی

گزارش از زهرا شاهینی

ایسنا

(دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲) ۱۷:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها