چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ / ۰۳:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۵۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

چندقلوزایی گله‌های ‌بز تالی در استان هرمزگان با روش تلقیح مصنوعی دام محقق شد

کارشناس معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: چند قلوزایی گله‌های بزتالی به روش تلقیح مصنوعی دام در این استان اجرا شد.

حمیدرضا وجدی سه‌شنبه درگفت وگو باایرنا افزود: بااجرای این روش که از سال 80 دراین استان آغازشده‌است، درحال حاضر با تحت پوشش قراردادن شش گله‌تعداد دام تلقیح شده حدود 650 راس در سال می‌باشد.

وی گفت: بااجرای طرح تلقیح مصنوعی دام، میزان باروری در گله‌ها 75 درصد، دوقلوزایی 35 درصد، سه قلوزایی 13 درصد و چهارقلوزایی سه درصد برآورد می‌شود.

وی، سهولت درامر رکوردگیری و ثبت مشخصات دام، افزایش درصد چند قلوزایی، همزمانی زایش درگله، کنترل تاریخ زایش و تولید بزغاله و بره در فصل مناسب، کاهش هزینه نگهداری دام نر وجلوگیری از انتقال بیماری‌های بین دامها را از جمله مزایایی روش تلقیح مصنوعی دانست.

کارشناس معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، همچنین فعالیت ایستگاه حفاظت نژادی بزتالی جزیره‌ای درمنطقه باغو شهرستان بندرعباس را به منظور حفظ نژاد بزتالی جزیره‌ای، اصلاح نژاد دام وتولید وتوزیع بز نر اصلاح شده بین دامداران پرورش‌دهنده این نژاد عنوان کرد.

وجدی افزود: بزتالی جزیره‌ای حدود 5/37 درصد از جمعیت بز استان هرمزگان را تشکیل می‌دهد و این بز از نژادهای ممتاز کشور محسوب می‌شود.

حسین مهدی‌زاده از دامداران فعال در بخش قین شهرستان بندرعباس که از روش تلقیح مصنوعی درگله بزتالی پرورشی خود استفاده کرده‌است، روش تلقیح مصنوعی را از جمله راهکارهای مهم در پرورش دام عنوان کرد.

وی گفت: این روش ازلحاظ اقتصادی برای دامداران بسیار اقتصادی و به صرفه می‌باشد و چند قلوزایی، همزمان زایی و کاهش بیماریها و تلفات دامی از جمله مزایایی این روش است.

وی همچنین بهره‌مندی از توصیه‌ها و مشاوره‌های فنی متخصصان و کارشناسان دامپروری را نیز از جمله عوامل مهم دراین زمینه برشمرد.

(چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶) ۰۳:۰۱
عباس سالم زاده
۱۳۹۳/۱۲/۱۹ Iran
0
0
0

با سپاس از راهنمایی و اطلاعاتتون لطفا اگه امکان داره شماره تلفن کسایی و که تو اینکار تجربه دارن و بنویسید تا امکان تماس و گرفتن راهنمایی بیشتر باشه

علی برخوردار
۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
0

با سلام برای راهنمایی گرفتن از کارشناسان لطفا شماره تماس بدهید


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها