یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۴۷۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرعامل شرکت تولیدی قارچ یکتای سپاهان:

اصفهان بزرگترین تولیدکننده کمپوست مکانیزه تولید قارچ است

مدیرعامل شرکت تولیدی قارچ یکتای سپاهان گفت: اصفهان بزرگترین تولیدکننده کمپوست مکانیزه تولید قارچ است.

علیرضا الماسی شنبه شب در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اصفهان با بیان اینکه در سال 82 با کمک فعالان بخش صنعت با سرمایه اولیه 100 میلیون تومان مقدمات راه‌اندازی این شرکت  تولید قارچ فراهم و سال 83 به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: این شرکت توانسته اشتغالزایی خوبی ایجاد کند، چنانکه در طی فعالیت چند ساله این شرکت 300 نفر مستقیما مشغول به کار و حدود 2 هزار نفر غیر مستقیم با این شرکت مرتبط هستند.

وی با اشاره به اینکه در فاز نخست مراحل کمپوست قارچ، بذر و خاک پوششی هم در این شرکت تولید شد، افزود: این شرکت تولیدی تنها واحد مکانیزه تولید متمرکز کمپوست در منطقه مرکزی ایران و بزرگ‌ترین واحد تولیدی کشت و صنعت قارچ دکمه‌ای در منطقه مرکزی ایران است.

مدیرعامل شرکت تولید قارچ یکتای سپاهان تصریح کرد: به واسطه فعالیت‌های این شرکت در تولید قارچ و تهیه مواد اولیه لازم کشت قارچ دو بار در سال 83 و 84 به عنوان طرح برتر و کارآفرین برتر در جشنواره کشوری شیخ بهایی رتبه نخست را کسب کرد.

الماسی با بیان اینکه این شرکت در سال 83 تصمیم به کمپوست‌سازی و در سال 85 به این مهم دست یافته و سال 87 بهره‌برداری کرد، ادامه داد: این شرکت بزرگترین تولیدکننده کمپوست مکانیزه و تنها تولید کننده کمپوست بلوک شده در استان اصفهان و استان‌های همجوار است.

وی به ظرفیت تولید سالانه 30 هزار تن کمپوست این شرکت در زمینی بالغ بر 10 هزار هکتار اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید قارچ این کارخانه سالانه حدود 500 تن است.

این فعال اقتصادی با تاکید به اینکه مجاورت این کارخانه تولیدی سبب شده که در منطقه محروم جرقویه و نیز روستای محمدآباد اشتغالزایی و مشاغل خانگی ایجاد شود، افزود: حدود 300 منزل تغییر کاربری داده و به پرورش قارچ مشغول هستند.

*ایجاد اشتغالزایی خانگی تولید قارچ در منطقه جرقویه

این فعال تولید کننده مواد غذایی با بیان اینکه مسئله کم‌آبی در منطقه شرق اصفهان و نیز جرقویه تحولاتی از نظر نوع اشتغال متناسب با وضعیت موجود ایجاد کرده است، گفت: تولید و کشت پرورش قارچ در این نقطه به دلیل اینکه نیاز به آب زیاد ندارد می‌تواند، اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه قارچ دکمه‌ای و نیز کمپوست تولیدی این شرکت به تمام کشور توزیع می‌شود، تصریح کرد: 40 درصد قارچ تولیدی این شرکت به کشورهای همسایه (عراق، امارات و کویت) صادر می‌شود.

الماسی با اشاره به اینکه از 300 نفری که در این شرکت تولیدی کار می‌کنند، 300 نفرشان کارشناس و مهندسان کشاورزی هستند، افزود: این شرکت مجوزهای لازم برای تولید مواد غذایی قارچ را دریافت کرده است.

وی همچنین به ضررهای مالی این شرکت اشاره و اضافه کرد: این واحد تولیدی چندین بار توسط افرادی که بیشتر به نظر محلی می‌رسند، به بهانه بوی نامطبوع مورد سوءقصد و آسیب قرار گرفته و این در حالی است که این واحد تولیدی 3 هزار متر و بیش از اندازه مصوب با منازل مسکونی فاصله دارد.

* 3 میلیارد تومان هزینه مسقف‌سازی محوطه کمپوست‌سازی شده است

مدیرعامل شرکت تولیدی قارچ یکتای سپاهان با اشاره به اینکه در پی آتش‌سوزی و سوختن 3 هزار و 500 تن کلش گندم این شرکت که تامین کننده مواد اولیه قارچ تولیدی بود، این شرکت در راستای کاهش بوی نامطبوع و رفع سوء قصد و خسارت‌زنی مبادرت به محل کمپوست‌سازی مسقف کرده است، گفت: تاکنون سه میلیارد تومان برای مسقف‌سازی این محوطه هزینه شده که کمپوست در محیط بسته تولید شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به خسارت 2 میلیارد و نیمی این شرکت در پی آتش‌سوزی که در آبان ماه جاری رخ داد، افزود: با کمال تاسف این شرکت تاکنون چهار بار مورد سوءقصد قرار گرفته و هر دفعه خسارت میلیونی به شرکت وارد شده است.

الماسی عنوان کرد: البته این امر به تشکیل جلسه شورای تامین استان هم کشیده شد، اما اقدام جدی تاکنون در این زمینه صورت نگرفته است.

* مصرف قارچ باید به سبد غذایی خانواده راه پیدا کند

وی در بخشی از صحبت‌های خود به مصرف قارچ و استفاده در سبد غذایی خانواده اشاره کرد و افزود: مصرف جهانی روزانه قارچ در کشورهای اروپایی نزدیک هفت کیلو و سایر کشورهای توسعه یافته 2.5 کیلو است در حالی که در کشور ایران حدود 700 تا 800 گرم است.

این فعال تولید کننده مواد غذایی در خصوص مشکلات این واحد تولیدی با بیان اینکه بیمه نیز به دلیل عمدی بودن آتش‌سوزی پرداخت خسارت را تقبل نکرد و اکنون پرونده این آتش‌سوزی در شعبه سوم بازپرسی اصفهان در جریان است، ادامه داد: انتظار داریم مسئولان در حد امکان در جهت رفع مسائل منطقه‌ای امنیت این شرکت را تامین کنند.

الماسی با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید قارچ از کلش گندم و کود مرغی که هر دو از مواد ضایعاتی هستند، تهیه می‌شود، اذعان داشت: باید از چنین شرکتی که توانسته از مواد ضایعاتی محصولی را قابل استحصال کند، حمایت شود.

 

 

 

 

فارس

(یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲) ۰۹:۰۲
حسینی
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ Iran
0
0
0

سلام من یکی از پرورش قارچ دهندگان قارچ استان فارس هستم از زحمات آقای مهندس الماسی و شرکت قارچ یکتای سپاهان بابت تولید کمپوست باکیفیت و توسعه این صنعت در منطقه مرکزی شده اند کمال تشکررا دارم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها