سه شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۴۶۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نگاهی به اصلاح نژاد و تأثیر آن در افزایش تولید عسل

تولید ملکه‌های اصلاح شده‌ی زنبور عسل و توزیع آن در میان زنبورداران نقش مهمی در تولید اصلاح نژاد و حفظ ذخایر ژنتیکی زنبور عسل دارد.

«غفور عبداللّهی»، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: یکی از اصولی‌ترین کارها در پرورش زنبور، داشتن ملکه‌هایی سالم و جوان با نژادی خوب و جمعیتی آرام و نه تهاجمی است هم‌چنین از نظر زمستان‌گذرانی و بیماری‌ها مقاوم و خوب بوده و از نظر تولید بهتر از دیگر کلونی‌هاست.

وی افزود: آرام بودن و تمایل کمتر به بچه‌ دادن از ویژگی یک کلونی خوب زنبور عسل است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: مقاومت در مقابل «کنه واروا» و «نوزما» از مهم‌ترین صفت‌های اصلاح شونده‌ی این ملکه‌هاست.

عبداللّهی با اشاره به تعویض ملکه زنبورها اظهار کرد: زنبورداران به ناچار باید هر دو سال یک‌بار ملکه کندوها را تعویض کنند و این کار در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت انجام می‌شود که هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد، فرصت بیشتری برای افزایش جمعیت کندو و تولید حاصل می‌شود.

«اکبر اصغر رضایی»، معاون مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: کارشناسان اجرای برنامه‌های خاص اصلاح نژادی را راهکای برای افزایش تولید فرآورده‌های زنبور عسل و کاهش همه‌ی به بچه دادن و رفتار تهاجمی زنبورهای کلنی عنوان کردند.

وی افزود: صفات مهمی نظیر تولید عسل نتیجه عملکرد مجموع زنبورهای کلونی عنوان کرده‌اند.

«رضایی»، معاون مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش تولید عسل با اصلاح نژاد زنبور عسل گفت و ادامه داد: هدف اصلی اجرای برنامه‌های اصلاح نژاد زنبور عسل افزایش تولید محصولاتی مانند عسل، گرده، ژله رویال، زهر، موم و بره موم است.

وی ادامه داد: مقدار تولید عسل به جمعیت و فعالیت کلونی بستگی دارد.

معاون مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در زمینه‌ی اصلاح نژاد زنبور عسل نکته مهم این است که این حشره از نظر خصوصیات زیست شناختی با دیگر حیوانات دیپلوئید تفاوت دارد.

رضایی گفت: آرام بودن و تمایل کمتر به بچه‌ دادن از ویژگی‌های یک کلونی زنبورعسل است.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای اصلاح نژاد زنبور عسل گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون در ایران فعالیت زیادی در خصوص اصلاح نژاد زنبور عسل انجام نشده است، اما به سبب وارد کردن ملکه‌های خارجی بدون کنترل صحیح، برنامه‌ریزی برای اصلاح نژاد زنبور عسل بسیار ضروریست.

«علی عطائیان»، مدیر مرکز آموزش تلقیح مصنوعی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: اهمیت تلقیح مصنوعی فقط به علت کنترل 100 درصد باروری‌ها و انتقال صفات خوب ژنتیکی به نسل‌های آینده است.

وی افزود: با به وجود آمدن یک ملکه خوب در تلقیح مصنوعی باید بهترین پتانسیل زنبور نر انتخاب شود.

مدیر مرکز آموزش تلقیح مصنوعی همدان ادامه داد: پرورش زنبورهای نر با پتانسیل باروری زیاد بمنظور تولید اسپرم برای تکنیک تلقیح مصنوعی ملکه‌ی زنبور عسل و همینطور باروری به صورت طبیعی، اهمیت فراوانی دارد.

عطائیان از ویژگی‌های کندوهای کف باز گفت و ادامه داد: کارشناسان کنترل بیماری نوزما، بازدید سریع کندو، جلوگیری از تلفات سمپاشی و جلوگیری از جابجایی از ‌ ویژگی‌های مهم کندوهای کف باز می‌دانند.

وی با معرفی نژاد زنبوری پرورش داده شده یادآور شد: نژاد کارنیکا، نژادی پرورش داده شده برای پاسخگویی به نیاز زنبورداران صنعتی قلمداد می‌شود.

مدیر مرکز آموزش تلقیح مصنوعی همدان افزود: این نژاد به علت رفتار بهداشتی- نظافتی قوی قادر به از میان بردن مادر بیماری‌ها یا همان کنه واروآ از کندو است.

عطائیان ادامه داد: چگونگی برنامه‌ریزی برای کوچ‌دهی زنبورستان و میزان پتانسیل‌های گرده و شهد در طبیعت از عوامل مؤثر در بهینه شدن صنعت زنبورداری کشور است.

«مولوی»، رئیس اتحادیه‌ی زنبورداران آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: همه‌ی فعالیت‌ها برای تولید لاین‌های مادری(تولید ملکه با ویژگی‌های خاص) و اصلاح نژاد زنبورستان‌ها در سطح کشور انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آرام بودن کلونی و نیش زدن حین بازدید و تولید بره موم از خصوصیات نژاد اصلاح شده است.

بر اساس این گزارش، تولید ملکه‌ی تجاری و بخصوص لاین‌های مادری به این روش خود یک شغل پردرآمد محسوب می‌شود و محققان در پروژه‌ی اصلاح نژاد زنبورعسل صفات رفتاری و بچه‌دهی کندوها را بیشتر مدنظر قرار دهند.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی  - ایسنا
(سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲) ۱۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها