دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۴۳۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزی گیلان فرصت ها، تهدیدها و راهکارها

در حال حاضر 317 هزار بهره بردار کشاورزی در 434 هزار هکتار اراضی گیلان مشغول به تولید انواع محصولات همچون برنج، چای و غیره هستند بنابراین بررسی فرصت ها، تهدیدها و راهکارهای ای بخش در استان امری ضروری است.

 اقتصاد گیلان متکی به کشاورزی است و سالانه 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراین خطه زیبایی شمالی که  9 دهم درصد مساحت کشور را دارد با تلاش و همت کشاورزان تولید می شود.

گیلان از حیث تنوع کشت جزء چهار استان برتر کشور است و سالانه هزار و 374 هزار تن انواع محصولات زراعی در این منطقه  تولید می شود.

 بنابراین میزان محصولات باغی، دامی و شیلاتی استان نیز به ترتیب 612 هزار تن، 483 هزار تن و 34 هزار تن است.

یک کشاورز رودسری به مهر می گوید: گیلان بسترخوبی برای تولید انواع محصولات کشاورزی هست اما از عدم توسعه یافتگی زیر ساخت ها رنج می برد.

محمد مقصودی افزود: کمبود آب زراعی از مشکلات مهم کشاورزان است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد:  محور اصلی اقتصاد گیلان کشاورزی است بنابراین مسئولان باید برای رونق این عرصه تلاش مضاعف داشته باشند.

یک دامدار ماسالی به خبرنگار مهر گفت: دامپروری و کشاورزی از قدیم شغل اصلی مردم منطقه بوده در حال حاضر نیز چنین است.



کمبود آب زراعی از مشکلات مهم کشاورزان گیلانی است

رضا شعبانی افزود: بافت دامپروری شهرستان بیشتر به شکل سنتی است، در صورتی که با آموزش دامداران و ایجاد واحدهای دامداری مبتنی بر اصول علمی به عنوان واحدهای الگو در هر روستا می توان تحولی در شیوه دامپروری منطقه ایجاد کرد.

وی اذعان داشت: این حرکت علیرغم افزایش قابل توجه تولیدات دامی امکان اشتغال جوانان به حرفه مزبور رانیز فراهم می کند.

یک شهروند سنگری به خبرنگار مهر گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان به ویژه بخش سنگر شهرستان رشت بسیار شدید است.

محمد رسولی مهمترین عامل اساسی تهدید کننده بخش کشاورزی را تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی دانست و افزود: تغییر کاربری خطری بزرگ و جدی برای تامین امنیت غذایی استان و کشور به شمار می‌ رود.   

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه گیلان یک استان کوچکی در ایران به شمار می رود ولی در تولید انواع محصولات جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

علیرضا شعبان نژاد با اشاره به اینکه گیلان مقام نخست کشور در بحث اراضی شالیزاری با مساحت 238 هزار هکتار را در کشور دارد، بیان داشت:  این استان از لحاظ میزان برداشت محصول به دلیل کاشت گونه های بومی برنج مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سالانه بطور متوسط  یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک و 700 هزار تن برنج سفید در استان تولید می شود.

رئیس جهاد کشاورزری گیلان اذعان داشت: گیلان در تولید چای، فندق، بادام  و نوغان (مقام اول)، زیتون و جوجه یک روزه (مقام سوم ) و پرورش مرغ اجداد (مقام دوم ) کشور را به خود اختصاص داده است.

 وی تصریح کرد: بر اساس آمارنامه سال 1388 کشور 23.5 درصد جمعیت  استان نسبت به جمعیت شاغل، در بخش کشاورزی مشغول هستند این آمار نسبت به سایر نقاط کشور یک آمار بسیار بالای است.

شعبان نژاد گفت:  تولید ناخالص داخلی گیلان به قیمت بازار و ارزش افزوده بخش کشاورزی 13 درصد است.

وی افزود: عدم توجه به سهم بخش کشاورزی در توزیع اعتبارات استانی از تهدیدات مهم بخش کشاورزی است.



اعتبارات استانی جهاد کشاورزی گیلان کمتر از پنج درصد است

رئیس جهاد کشاورزی اظهارداشت: با اینکه 23.5 درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی مشغول هستند و 13 درصد تولید ناخالص استان از این بخش است اما متاسفانه دریافتی سازمان جهاد کشاورزی استان از اعتبارات استانی کمتر از پنج درصد است.

وی همچنین با بیان اینکه مالکیت اراضی شالیزاری و باغی در گیلان شش دهم  و  هفت دهم هکتار است، گفت: تک کشتی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی  استان است.

شعبان نژاد افزود: کشاورزی در گذشته های نه چندان دور در استان بصورت ترکیبی و چند کشتی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولان باید به بخش کشاورزی توجهی ویژه  داشته باشند، اظهارداشت: تهدیدات بخش کشاورزی روند توسعه این حوزه را با کندی مواجه می سازد.

رئیس جهاد کشاورزی به فرصت های  توسعه کشاورزی گیلان اشاره کرد و اظهارداشت: جمعیت آماده به کار، وجود آب فراوان و اراضی مستعد، داشتن مراکز تحقیقاتی ملی و بین المللی کشاورزی از مهمترین این فرصت هاست.

وی افزود: گیلان با داشتن 9 مرکز تحقیقاتی ملی و بین المللی کشاورزی در بین استان های کشور مقام نخست را دارد.

شعبان نژاد همچنین بر لزوم ترمیم اعتبارات هزینه ای سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد و اظهارداشت: این سازمان از ادغام دو دستگاه کشاورزی و جهاد سازندگی است.

وی اذعان داشت: همکارانی که در جهاد سازندگی سابق بودند اغلب در معرض بازنشستگی قرار دارند بطوری که این سازمان هزار و 200 پرسنل دارد که  سالانه 150 تا 160 نفر بازنشسته می شوند.



سالانه 150 تا 160 نفر در جهاد کشاورزی گیلان بازنشسته می شوند

رئیس جهاد کشاورزی گیلان مطالبات این پرسنل  را سالانه  شش میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از یکم فروردین ماه سال 91  که این نیروها بازنشسته شده اند فقط به آنانی که در همین سال  بازنشسته شدند سازمان سه میلیارد و 200 میلیون تومان به این افراد بدهکار است.

وی افزود: بیشتر نیروهای که امروز در حال بازنشستگی هستند از آسیب دیدگان زمان جنگ تحمیلی هستند، این افراد که باز نشسته می شوند هزینه زندگی شان چند برابر خواهد شد.

شعبان نژاد بدهی سازمان جهاد کشاورزی به تامین اجتماعی را سه میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ماهانه 25 میلیون تومان سود ناشی از  بدهی نیز به حساب این سازمان واریز می شود.

وی افزود: دیون پرسنلی سازمان جهاد کشاورزی استان دو میلیارد تومان است که مسئولان به ویژه نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه حمایت های لازم را داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان بر لزوم ترمیم اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استان تاکید کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه 13 درصد تولید ناخالص  و 23 درصد اشتغال این منطقه در بخش کشاورزی است اما اعتباری دریافتی کمتر از پنج درصد است با این میزان اعتبار توسعه بخش کشاورزی امکان پذیر نیست.

 وی تصریح کرد: بدهی سازمان جهاد کشاورزی به پیمانکاران طرح تسطیح و تجهیز اراضی کشاورزی 24 میلیارد  تومان از منابع ملی و هشت میلیارد تومان از منابع استانی است.

شعبان نژاد بیان داشت: برخی از گلخانه داران در برف 83 و 86  به شدت دچار خسارت شدند این افراد در پرداخت اصل و سود  بانکی خود با مشکل مواجه هستند.

وی عنوان داشت: بدهی 700  گلخانه داری که در برف سنگین سال 83 و 86 دچار خسارت شدند  هفت میلیارد  تومان است.



بدهی گلخانه داران گیلانی به سیستم بانکی 7 میلیارد تومان است

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه تولید کنندگان بخش دامی استان به سرمایه در گردش نیاز دارند، گفت:  فعالان این بخش نیازهای خود را با هزینه های کلان تامین می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه بخش کشاورزی وفادارترین بخش به نظام است، افزود: در یک سال اخیر اتفاقاتی که در بحث تحریم ها افتاد تولیدات محصولات کشاورزی نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه با یک ثبات قیمت به مصرف کنندگان ارائه شد.

شعبان نژاد در ادامه خرد مالکی و عدم بهره وری صحیح از منابع  را یک تهدید مهم در بخش کشاورزی دانست و اظهارداشت: با نگاه به توانمندسازی بهره برداران می توان این  مهم را به فرصت تبدیل کرد.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش، ترویج و تحقیقات اعتبارات ویژه ای برای استان تعریف نشده است، گفت: این مقوله از زیرساخت های اساسی کشاورزی به شمار می رود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان همچنین به مشکل قوانین در زمینه تغییر کاربری اراضی در استان اشاره کرد و افزود: تغییر کشت از برنج به زراعت صنوبر تغییر کاربری محسوب می شود اما محاکم قضایی به این مهم توجهی ندارند.

وی بیان داشت: بسیاری از شالیزارهای گیلان در حال تبدیل به باغات صنوبر و مسکن  هستند که این یک زنگ خطری برای استان است.

شعبان نژاد گفت: وقتی  پرونده های تغییر کاربری به دادگاه احاله می شود سازمان اغلب با جواب منفی مواجه می شود  و محاکم قضایی بیشتر به نفع کسانی که تغییر کاربری انجام می دهند، رای صادر می کند.



اراضی کشاورزی گیلان به شدت در معرض تهدید جدی تغییرکاربری قرار دارند

وی تاکید کرد: اراضی کشاورزی گیلان به شدت در معرض تهدید جدی تغییرکاربری قرار دارند و قوانین موجود کمکی در زمینه حفظ و نگهداری اراضی کشاورزی استان نخواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان طی نامه ای در ابتدای سال از وزیر جهاد کشاورزی خواستار جلوگیری واردات برنج تا دی ماه شد تا کشاورزان بتوانند به قیمت محصول خود را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: امسال به دلیل مناسب بودن قیمت برنج چهار درصد اراضی شالیزاری استان که طی سالیان گذشته به زیر کشت نرفته بود از سوی کشاورزان به زیر کشت رفت.

شعبان نژاد گفت:  باغداران چای گیلان نیز به دلیل افزایش بهای برگ سبز چای نسبت به احیای باغ های متروکه خود اقدام کردند بنابراین اگر درآمد کشاورزان مناسب باشد اراضی کشاورزی مستعد بدون کشت باقی نخواهد ماند.

وی همچنین با بیان اینکه زیر ساخت های مناسب برای توسعه کشاورزی در استان وجود ندارد، افزود: گیلان به ظاهر بارندگی خوبی دارد اما منابع آبی که بتوان در فصل کشت مدیریت کرد موجود نیست.

رئیس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه  سد سفیدرود تنها منبع  آبی قابلیت مدیریت در فصل زراعی است، گفت:  این سد با ظرفیت یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب ساخته شد که به دلیل  رسوب گذاری 650 میلیون متر مکعبی هم اکنون حجم ذخیره آب سد مزبر یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است.

وی افزود: این میزان آب برای آشامیدنی و محیط زیست هم هست در حالیکه گیلان سالانه افزون بر سه میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد.



گیلان سالانه افزون بر سه میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد

شعبان نژاد در ادامه از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت های لازم  برای تسریع در اجرای طرح تجهیز اراضی و ساخت سدهای استان شد.

وی به طرح تجهیز و نوسازی اراضی اشاره کرد و افزود: با توجه به بدهی که اعلام شد دیگر امکان اجرای کار جدید در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهارداشت: از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری در استان 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز و تسطیح را دارد، در حال حاضر 69 هزار هکتار از این اراضی تجهیز و نوسازی شده است.

وی در ادامه تجهیز و نوسازی اراضی را بستر مناسبی برای اجرای طرح  مکانیزاسیون قلمداد کرد و گفت: با اجرای طرح مکانیزاسیون  50 درصد هزینه های کاشت، داشت و برداشت کاهش و پنج درصد تولید افزایش پیدا می کند.

وی همچنین کشاورزی اعم از زراعی و باغی گیلان را سخت ترین کشاورزی در کشور دانست و یادآورشد:  با توسعه مکانیزاسیون کار کشاورزی آسان خواهد شد.

بدون شک رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای کسب اهداف توسعه در کشوره امری ضروری قلمداد می شود، در میان اهداف مورد نظر بهبود و تقویت رشد اقتصادی و کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی بسیار مهم هستند.

در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیازهای غذایی است، به گونه‌ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولت ها قرار گرفته‌است.

 به هر حال به منظور دستیابی به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست های مطلوب و برخورداری از منابع کافی باید تولید کشاورزی به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.



برنج و چای قلب تپنده کشاورزی گیلان

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی برنج و چای را قلب تپنده کشاورزی گیلان دانست و گفت: این دو محصول نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی در شاخص ‌های کلان اقتصادی از قبیل تولید ناخالص داخلی، تعداد شاغلان و صادرات غیرنفتی قابل توجه بوده و نکته اتکا در شرایط برون رفت از اقتصاد تک محصولی است.

وی تصریح کرد: باتوجه به پتانسیل ‌های این بخش ضرورت تدوین استراتژی بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از ظرفیت، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران گفت: به کشاورزی به عنوان محور توسعه باید توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: در حمایت ها، سرمایه گذاری و فناوری؛ برنامه ریزی به صورتی باید باشد که در چشم انداز 20ساله بعنوان کشور برتر منطقه و در تجارت و صادرات محصولات کشاورزی و حداقل تامین نیازکشورها سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، گیلان نقش مهمی در تولید انواع محصولات راهبردی کشاورزی از قبیل برنج، چای، زیتون، نوغان، بادام زمینی، فندق و سایر گونه های زراعی و باغی را دارد بنابراین برای افزایش تولید و بهره وری کشاورزی استان باید تلاش مضاعف در خصوص تخصیص اعتبارات مکفی برای توسعه زیر ساخت ها و همینطور آموزش، ترویج و تحقیقات انجام شود.

 

 

 

مهر

(دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها