شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۳۹۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

انواع تقلب در چای و ادویه جات و چاشنی ها

در هر جامعه ای افراد سودجو و متقلب وجود دارند . با آگاهی دادن به مردم باید دست این افراد را بست زیرا با سوء استفاده از ندانم کاری های مردم اجناس را بفروش میرسانند . در خرید و انتخاب مواد باید دقت کرد . در اغلب موارد باید از میان برند ها و مارکهای معروف و قابل اعتماد خرید کرد . باید پروانه و مجوز های بازرگانی و بهداشت ... و ساخت و تولید و ...تاریخ های آنها را بررسی کرد و از تولید قانونی و بهداشتی آن مطمئن شد .


 در هر جامعه ای افراد سودجو و متقلب وجود دارند . با آگاهی دادن به مردم باید دست این افراد را بست زیرا با سوء استفاده از ندانم کاری های مردم اجناس را بفروش میرسانند . در خرید و انتخاب مواد باید دقت کرد . در اغلب موارد باید از میان برند ها و مارکهای معروف و قابل اعتماد خرید کرد .  باید پروانه و مجوز های بازرگانی و بهداشت ... و ساخت و تولید و ...تاریخ های آنها را بررسی کرد و از تولید قانونی و بهداشتی آن مطمئن شد . 


ممنوع



تقلب در زعفران  :

قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولاً رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد  . برای تقلب در زعفران، عده ای از متقلبین، از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می نمایند و عده ای دیگر از ریشکهای اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ های مصنوعی به رنگ زعفران در میآورند  .

زعفران


تقلب در فلفل  :

برای تقلب در فلفل از موادی نظیر خاک اره ی نرم، نرم کرده ی پوست گردوو فندق، آرد نخودچی، نرم شده ی هسته ی خرما، تفاله ی زیتون و مواد مشابه به عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه آن را با پودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می کنند  .

سلامت


تقلب در خردل  :

پودر خردل از نرم کردن دانه ی خردل سیاه یا سفید یا مخلوط این دو به دست می آید و گاهی آن را با آب غوره یا سرکه مخلوط کرده و خردل خمیری به دست میآورند. در مورد خردل متقلبین از نشاسته ی آرد غلات استفاده می کنند و برای ایجادرنگ مورد نظر مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه می نمایند  .

سس خردل


تقلب در زردچوبه  :

برای تولید زردچوبه ی تقلبی، موادی نظیر آرد یا نان خشک، پوست پسته وکمی زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کرده و به عنوان زردچوبه به فروش میرسانند  .

زردچوبه



تقلب در سماق  :

عده ای از متقلبین تفاله ی غوره و زرشک را با گل اخدی و آب شاه توت مخلوط نموده و به عنوان سماق به فروش می رسانند  .




تقلب در سرکه

نظر به این که سرکه ی طبیعی به ویژه سرکه ی انگور تا حدی گران قیمت است، معدودی از افراد برای سودجویی در این ماده و تهیه ی سرکه ی ارزان قیمت، مقداری اسید استیک تجارتی را با آب به نسبتی تهیه می کنند که مقدار اسید استیک آن معادل سرکه ی طبیعی باشد و برای ایجاد طعم ویژه ی سرکه، از مواد معطر ساختگی یا موادی مانند فلفل، ریشه ی گیاه بابونه، فلفل فرنگی و خردل استفاده می نمایند .گاهی نیز سرکه ی طبیعی را با مقداری آب مخلوط می کنند و برای تعدیل وزن مخصوص آن مقداری زاج یا استات دو سود به آن می افزایند.


سرکه
تقلب در آب لیمو

یک نوع آب لیموی تقلبی به این ترتیب تهیه می شود که مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود قرار می دهند که در این صورت پس از مدت کوتاهی مایع زرد رنگی حاصل می شود که آنرا مدتی روی لیموی آب گرفته و گاه چرخ شده قرار می دهند. سپس پوست لیموها را جداکرده و مقداری اسیداستیک یا جوهر لیمو به آن اضافه می کنند.در پاره ای از موارد تنها مقداری آب به لیموی آب گرفته و چرخ شده اضافه می کنند و پس از مدتی مخلوط را به هم زده و قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهرلیمو به آن اضافه می کنند.


تقلب در آب غوره

برای تقلب در آبغوره برخی از فروشندگان جوهر لیمو را با آب و کمی آب غوره مخلوط کرده و به عنوان آب غوره به فروش می رسانند.


غوره


تقلب در رب گوجه فرنگی
در مواردی که رب گوجه فرنگی گران باشد، برخی از افراد سودجو آن را با مقداری پوره ی کدو یا کدوی پخته و له شده مخلوط می کنند و همراه با رب گوجه فرنگی می جوشانند.همچنین در پاره ای از موارد مقداری سیب زمینی پخته و له شده به آن می افزایند. به علاوه متقلبین مقداری نشاسته به ربگوجه فرنگی اضافه می کنند تا نشاسته مقداری از آب رب را جذب کند،در نتیجه رب سفت و غلیظ به نظر می رسد.
گوجه فرنگی
تقلب در رب انار

برای تولیدرب انارتقلبی برخی از افراد گوجه فرنگی های ترش را پس از خیس نمودن با رب انار مخلوط نموده و به عنوان رب انار مرغوب به فروش می رسانند.


انار


تقلب در چای :

چای از نقطه نظر مواد رنگ‌دهنده و طعم‌دهنده تقلبی همواره مورد استفاده سودجویان قرار گرفته است حتی تفاله‌های خشک شده چای از قهوه‌خانه و... جمع‌آوری شده و با رنگ و طعم مصنوعی و غیرمجاز تغییر و به نام چای مرغوب به مصرف‌کننده بی‌اطلاع عرضه می‌شود. بهترین آزمون برای تشخیص چای تقلبی، ریختن مقداری از آن در آب سرد است چای طبیعی و مرغوب در آب سرد رنگ نداده وطعم آب سرد ر چندان تغییر نمی‌دهد.


چای


 شراره انصار(مهندس شیمی- صنایع غذایی) از http://fdo.mui.ac.ir

(شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها