سه شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۰۱:۳۶
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۴۳۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران:

مشتری های قدرتمند آمریکایی متقاضی کنسانتره انار ایران هستند

«ولی‌‏الله داوودآبادی» گفت: «صنعت آبمیوه ایران از نظر کمی و کیفی طی سالیان اخیر رشد مطلوبی داشته و حتا با 5 سال قبل، قابل مقایسه نیست و در زمینه کنسانتره، خوشبختانه ایران در بسیاری از میوه‌‏ها مزیت‌‏های بالا و رقابتی دارد.» داوودآبادی با اشاره به موفقیت‌‏های چشمگیر کنسانتره انار در ایران، اظهار داشت: «با این وجود، اگر فکری برای کنسانتره انار نشود و دولت نیز در این زمینه همچون سنوات قبل گام اساسی برندارد، مزیت‌‏ها از دست ایران خواهد رفت.»

او افزود: «بانک‌‏ها باید به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کنسانتره­ی انار وام‌‏های کم‌‏بهره بدهند و این در حالی­ست که وزارت جهاد در این زمینه نهال رایگان نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده که البته تنها این امر کافی نیست؛ چرا که در کشورهای رقیب ایران نظیر چین که به تازگی در این زمینه فعال شده‌‏اند، پیشرفت‌‏ها، بسیار مطلوب‌‏تر از ایران است که سال‌‏ها در این زمینه وارد میدان شده است.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران تصریح
‌‏کرد: «چین ظرف چند سال اخیر باغ‌‏های وسیع انار را به وجود آورده و در زمینه­ی کنسانتره نیز فعال شده؛ به نحوی که قطارهای مخصوص در باغات انار برای حمل و نقل این محصول وارد شده که این امر نیز فرآیند تولید را سریع‌‏تر می‌‏کند؛ بنابراین شاید بتوان گفت ایران از قافله عقب مانده است.»

وی گفت: «البته موسسه­ی استاندارد در زمینه­ی نظارت بر تولید کنسانتره وارد شده؛ اما باید استانداردها بالا رفته و واحدهای تولیدی نیز برای تولید بهینه، تشویق شوند.»

داودآبادی اظهار داشت: «در صنعت باید تشویق و تنبیه در کنار هم قرار گیرد و این خود نوعی از عدالت است؛ بنابراین تولیدکنندگان باید رعایت حال مصرف‌‏کنندگان را بکنند؛ چرا که متاسفانه واحدهایی وجود دارند که استاندارد را رعایت نکرده، کار افرادی را که با صداقت برای تولید مطلوب مشغول شده‌‏اند، زیر سوال می‌‏برند؛ به نحوی که عرصه­ی فعالیت را برای این تولیدکنندگان تنگ کرده و خود با محصولات بی‌‏کیفیت، بازار را در دست گرفته‌‏اند.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران گفت:
«کیفیت فدای قیمت پایین شده که باید دولت نظارت داشته و از مجاری قانونی آن­ها را تنبیه  کند.»

او اظهار داشت: «در زمینه­ی آبمیوه باید به سمت کیفیت برتر برویم؛ چرا که از نظر کمیت تعداد کارخانجات متعدد بوده، اغلب نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌‏کنند؛ ضمن این که مقوله­ی قاچاق هم باید مورد کنترل قرار گیرد.»

داوودآبادی ادامه داد: «این پدیده به اشتغال کشور لطمه می‌‏زند.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران در زمینه
­ی برندسازی در زمینه­ی صادرات آبمیوه گفت: «واحدهای متعددی در زمینه­ی آبمیوه توانسته‌‏اند با کیفیت مطلوب تولیدات خود، بازارهای زیادی را به دست گیرند؛ به نحوی که کنسانتره‌‏های ایرانی نظیر انار چندین مشتری موفق از آمریکا و اروپا دارد و محصولات نیز مورد تایید سازمان غذایی آمریکاست؛ این در حالی­ست که این کشور بر روی واردات محصولات کشاورزی خیلی سخت‌‏گیرانه برخورد می‌‏کند؛ ولی محصولات ایرانی مشکلی در این زمینه ندارند.»
او افزود: «صنعتی که پتانسیل این چنینی دارد، باید مورد مراقبت و بهره‌‏برداری قرار گیرد.»

داوودآبادی گفت: «تولیدکنندگانی که روی برند خود تعصب داشته، تولیدات با کیفیت دارند، از آن بهره‌‏برداری نیز می‌‏کنند؛ اما در بازار کنونی، تولیدکننده‌‏ای که محصول کم‌‏کیفیت‌‏تر دارد، نیز می‌‏تواند فعالیت کند که این اشکال بزرگی­ست.»

دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران همچنین اظهار داشت: «تولیدکننده بیش از هر کسی مسئول تولیدات خودست و در همه جای دنیا نیز نظارت بر تولیدات مواد غذایی بسیار جدی­ست؛ اما در ایران متاسفانه این طور نیست.»

او نقش مردم را در خرید کالاهای بی‌‏کیفیت و بدون برند مورد تاکید قرار داد و گفت: «مردم در برخی مواقع تنها آب‌‏میوه‌‏هایی را مصرف می‌‏کنند که به تصور خودشان آبمیوه بوده، شربتی بیش نیست؛ چرا که آبمیوه با نوشیدنی میوه دو مقوله­ی متفاوت است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.»

وی افزود: «عدم خرید محصولات بی‌‏کیفیت توسط مردم، بهترین درس به تولیدکنندگان محصولات بی‌‏کیفیت است.»

(سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶) ۰۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها