او افزود: «بانکها باید به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کنسانترهی انار وامهای کمبهره بدهند و این در حالیست که وزارت جهاد در این زمینه نهال رایگان نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار داده که البته تنها این امر کافی نیست؛ چرا که در کشورهای رقیب ایران نظیر چین که به تازگی در این زمینه فعال شدهاند، پیشرفتها، بسیار مطلوبتر از ایران است که سالها در این زمینه وارد میدان شده است.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران تصریح کرد: «چین ظرف چند سال اخیر باغهای وسیع انار را به وجود آورده و در زمینهی کنسانتره نیز فعال شده؛ به نحوی که قطارهای مخصوص در باغات انار برای حمل و نقل این محصول وارد شده که این امر نیز فرآیند تولید را سریعتر میکند؛ بنابراین شاید بتوان گفت ایران از قافله عقب مانده است.»
وی گفت: «البته موسسهی استاندارد در زمینهی نظارت بر تولید کنسانتره وارد شده؛ اما باید استانداردها بالا رفته و واحدهای تولیدی نیز برای تولید بهینه، تشویق شوند.»
داودآبادی اظهار داشت: «در صنعت باید تشویق و تنبیه در کنار هم قرار گیرد و این خود نوعی از عدالت است؛ بنابراین تولیدکنندگان باید رعایت حال مصرفکنندگان را بکنند؛ چرا که متاسفانه واحدهایی وجود دارند که استاندارد را رعایت نکرده، کار افرادی را که با صداقت برای تولید مطلوب مشغول شدهاند، زیر سوال میبرند؛ به نحوی که عرصهی فعالیت را برای این تولیدکنندگان تنگ کرده و خود با محصولات بیکیفیت، بازار را در دست گرفتهاند.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران گفت: «کیفیت فدای قیمت پایین شده که باید دولت نظارت داشته و از مجاری قانونی آنها را تنبیه کند.»
او اظهار داشت: «در زمینهی آبمیوه باید به سمت کیفیت برتر برویم؛ چرا که از نظر کمیت تعداد کارخانجات متعدد بوده، اغلب نیز با ظرفیت کامل کار نمیکنند؛ ضمن این که مقولهی قاچاق هم باید مورد کنترل قرار گیرد.»
داوودآبادی ادامه داد: «این پدیده به اشتغال کشور لطمه میزند.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران در زمینهی برندسازی در زمینهی صادرات آبمیوه گفت: «واحدهای متعددی در زمینهی آبمیوه توانستهاند با کیفیت مطلوب تولیدات خود، بازارهای زیادی را به دست گیرند؛ به نحوی که کنسانترههای ایرانی نظیر انار چندین مشتری موفق از آمریکا و اروپا دارد و محصولات نیز مورد تایید سازمان غذایی آمریکاست؛ این در حالیست که این کشور بر روی واردات محصولات کشاورزی خیلی سختگیرانه برخورد میکند؛ ولی محصولات ایرانی مشکلی در این زمینه ندارند.»
او افزود: «صنعتی که پتانسیل این چنینی دارد، باید مورد مراقبت و بهرهبرداری قرار گیرد.»
داوودآبادی گفت: «تولیدکنندگانی که روی برند خود تعصب داشته، تولیدات با کیفیت دارند، از آن بهرهبرداری نیز میکنند؛ اما در بازار کنونی، تولیدکنندهای که محصول کمکیفیتتر دارد، نیز میتواند فعالیت کند که این اشکال بزرگیست.»
دبیر انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران همچنین اظهار داشت: «تولیدکننده بیش از هر کسی مسئول تولیدات خودست و در همه جای دنیا نیز نظارت بر تولیدات مواد غذایی بسیار جدیست؛ اما در ایران متاسفانه این طور نیست.»
او نقش مردم را در خرید کالاهای بیکیفیت و بدون برند مورد تاکید قرار داد و گفت: «مردم در برخی مواقع تنها آبمیوههایی را مصرف میکنند که به تصور خودشان آبمیوه بوده، شربتی بیش نیست؛ چرا که آبمیوه با نوشیدنی میوه دو مقولهی متفاوت است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.»
وی افزود: «عدم خرید محصولات بیکیفیت توسط مردم، بهترین درس به تولیدکنندگان محصولات بیکیفیت است.»