جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۳۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

هندوانه‌ مکعبی جیرفت و هندوانه‌ زرد مینابی در بازار شب یلدا

جنب‌وجوش خاصی در بازار تجریش دیده می‌شود. میوه‌فروشی‌هایی که تا دیروز با خیال آسوده از کنارشان عبور می‌کردی حالا چند کارگر به استخدام خود درآورده‌اند تا تبلیغات خیابانی راه بیندازند و جلوی عابران را بگیرند و بازارگرمی کنند.

چیزی تا شب یلدا نمانده است و این را از رفت و آمدهای پرتب‌وتاب مردم می‌شود فهمید. در این میان بازار میوه‌فروش‌ها گرم‌تر از بقیه به نظر می‌رسد.

اینجا انواع و اقسام میوه‌های خارجی و عجیب و غریب و هندوانه‌های متفاوت به چشم می‌آید. از میوه کاکتوس کیلویی هشت‌هزارتومانی و پامالوی دانه‌ای 15‌هزارتومانی گرفته تا «کامکوات» و «شاه بلوط» و «آووکادو» و... میوه‌فروش‌ها در مورد میوه‌های عجیب و غریب وسواس خاصی دارند و اجازه نمی‌دهند آنها را مزه مزه یا حتی لمس کنی. آنها در پاسخ به پرسش‌های مشتریانی که مشتاقند طعم و مزه میوه جدید را بچشند یک جمله میگویند: برای تجربه‌اش باید پول بدهی و بخری!

 

البته بازار خرید میوه‌های عجیب‌وغریب هم پررونق به نظر می‌رسد نه فقط برای آنهایی که می‌خواهند یک طعم جدید را تجربه کنند بلکه مشتری‌های پولدارتر نیز می‌خواهند خرید لوکس‌تری برای شب یلدایشان داشته باشند. میوه‌فروش‌های تجریش هندوانه‌های ویژه برای مشتریان ویژه عرضه می‌کنند. هندوانه‌های مکعبی‌شکل و هندوانه‌های زرد که در بسته‌بندی‌های توری‌شکل قیمت خورده‌اند و دانه‌ای به فروش می‌رسند. قیمت‌ها بسته به وزن هندوانه اندکی با هم تفاوت دارد اما قیمت معمول این هندوانه‌های ویژه 30‌هزارتومان است.

از یکی از میوه‌فروشانی که مغازه‌اش کمی بالاتر و در نزدیکی میدان قدس قرار دارد می‌پرسم هندوانه‌های ویژه‌شان از کجا می‌آید؟ وارداتی است؟ ... او پاسخ می‌دهد: «نه تولید کشور خودمان است، هندوانه‌های زرد را به میناب سفارش می‌دهیم و هندوانه‌های مکعبی از جیرفت می‌آیند.»

مرضیه محمودی کارشناس کشاورزی درباره این هندوانه‌ها می‌گوید: «هندوانه‌های مکعبی را 10سال پیش و برای اولین بار ژاپنی‌ها تولید کردند و روش تهیه آن این است که میوه را قبل از رشد کامل در قالب می‌گذارند تا با رسیدن شکل قالب را به خود بگیرد و هدف از تولید این نوع هندوانه‌ها حمل‌ونقل ساده‌تر برای صادرات میوه بوده است که البته به دلیل شکل متفاوتش مشتری‌پسند هم از آب درآمده است و این را هم بگویم که هندوانه در بازار شرق دور یک میوه اشرافی به شمار می‌آید و مشتریان پروپا قرصی دارد و در بازار آنها تا کیلویی 15دلار، معادل قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز به فروش می‌رسد.»

او درباره هندوانه‌های زرد هم تاکید می‌کند: «بیش از 50نوع هندوانه در دنیا وجود دارد و برخلاف تصور خیلی‌ها هندوانه زرد هندوانه اصلاح نژادشده نیست و این هندوانه‌ها که فاقد ماده لیکوپن هستند به نوعی اجداد هندوانه‌های امروزی به شمار می‌آیند. هندوانه‌های زرد در طول تاریخ جهش ژنی داشته‌اند و با تولید ماه لیکوپن به تدریج به رنگ قرمز درآمده‌اند.»

هندوانه‌های آرژانتینی یا همان هندوانه راه‌راه و هندوانه‌های سبز بیضی‌شکل که کاسب‌ها به آن هندوانه کشیده می‌گویند نیز در گوشه و کنار بازار تجریش به وفور به چشم می‌آیند. با آنکه حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه‌وتره‌بار تهران چند روز پیش گفته است هندوانه با نرخ 400 تا 800تومان در بازار تهران عرضه می‌شود و خرده‌فروش‌ها می‌توانند حداکثر با 30درصد سود اضافه بفروشند اما هندوانه‌فروش‌های تجریش هندوانه‌های‌شان را به کمتر از کیلویی هزارو500 تا دوهزارتومان نمی‌فروشند.

آنها در واکنش به گرانی نرخ هندوانه ادعا می‌کنند که هندوانه‌های میادین میوه‌وتره‌بار هندوانه‌های کهنه و انباری هستند که میوه از درون، انسجام بافتش را از دست داده است اما آنها هندوانه‌های تازه عرضه می‌کنند. بارهای هندوانه از شهرهای جنوبی و گرمسیرتر بوشهر و بندرعباس و کرمان و شیراز بازار شب یلدا را از آن خود کرده است .
(جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲) ۲۲:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها